Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Hvilken sort?
Jens Jakob Srensen (JJ)
Indlg: 202

Vanlse
15/12-2011 10:47
Har selvimporteret en chili fra Las Palmas, Gran Canaria. Iflge grnthandleren hedder den Pimiento Picona, og den begrnsede mngde info jeg kan finde p nettet tyder p han er ret.

http://www.thechileman.org/results.php?chile=1&find=picona&heat=Any&origin=Any&genus=Any&submit=Search

Men mske er der n af eksperterne der tr komme med et bud?

right

right

right

Smager lidt hen af ble og rd pebberfrugt. Styrke 4.

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
Hvilken sort?
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
15/12-2011 19:24
Hej Jens Jacob

Jeg har ikke dyrket eller kender nogen, der dyrket sorten, men jeg synes det er et meget kvalificeret bud!

Pimento Picona er en af de klassiske sorter fra de Canariske 'er - aflang rd og med nogen styrke.

Den findes f.eks. registreret og gemt i genbanken/frbanken "ccbat", hvis forml er at bevarer/indsamle informationer om Tenerifes biodiversitet. I ccbat er sortens registreret som CBT01966.

/Maria :)

Svar Send privat besked
Hvilken sort?
Maria M (Maria)

Kbh.
15/12-2011 19:33
Har tnkt lidt mere. Det eneste, som undrer mig lidt er, at chilien er s lang - ca. 13 cm og meget velformet. Det plejer at vre tegn p sorter fremavlet til .. hvad skal man kalde det.. supermarkedchilier og ikke traditionelt dyrkede/lokale specialiteter.

N, men mske andre har input eller erfaringer, der kan give et mere klart billede :)
--

Svar Send privat besked
Hvilken sort?
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
15/12-2011 20:07
Hej Maria.

Tak for svar. Meget interessant side man kommer frem til hvis man googler CBT01966. Er lidt imponeret over at du lige kunne hive et CBT-nummer frem...:-) Sejt!

Og indtil andet er bevist, tror jeg at jeg vil holde mig til Picona-teorien. Skal lige sige, at det var den absolut strste, flotteste og mest modne jeg tog. De andre var lidt mindre og mere ukurante.

Kan ogs se p ovennvnte website at jeg skal p jagt efter andre lokale species, nr jeg tager derned igen i nste uge.

Mvh
Jens Jakob

Ps. Nu kender du n, der snart dyrker Picona og hvis du er interesseret har jeg masser af fr i overskud...

Svar Send privat besked
Hvilken sort?
Maria M (Maria)

Kbh.
15/12-2011 21:20
Hej igen,

Virkelig spndende, Jens Jakob. Jeg hber, du fr snitterne i flere - der er noget helt srligt ved fr/sorter med lokal historie og regionalt tilhrsforhold. Og endnu mere, hvis de er indsamlet af en chilientusiast!

Mon ikke ogs du fr smagt lidt lidt "egnsretter", hvor nogle af sorterne er et must. Jeg er temmelig misundelig.

Pas p med at sprge efter sorterne Puta de Madre og Pinga gato - uden at stte pimiento foran ;) vi skulle gerne have dig hel hjem igen.

/Maria :)

ps: Tror jeg bliver nd til at prve et fr, nr du ligefrem tilbyder. Det vil jeg glde mig til - mske har jeg nogle fr eller smplanter nr vi kommer lngere frem, der kan friste.
--

Svar Send privat besked
Hvilken sort?
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
15/12-2011 21:52
Haha!!! Skal nok passe p :-)

Og er helt enig i ideen om at selvhente, specielt fra fremmede himmelstrg.

Og jo, jeg er velsignet med lokal tapas mm. mange gange i lbet af vinterhalvret.

Mht. fr siger du bare til. Jeg skal prve at skaffe flere lokale sorter i lbet af vinteren.

JJ

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3709, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: oapedNaw
Antal Emner: 2204
Antal indlg: 18216 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)