Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Kanarisk chili-hunt.
Jens Jakob Srensen (JJ)
Indlg: 202

Vanlse
11/01-2012 15:19

I forbindelse med mit job er jeg i vinterssonen ofte p de Kanariske er. Hr har jeg fundet forskellige lokale chili-arter (som jeg selvflgelig har taget med hjem), og med Marias hjlp fundet nogle af navnene p disse. Men det blev frst rigtig interessant, da Maria sendte mig en 300 siders afhandling om Kanariske chilier, skrevet af en fyr p Universidad de la Laguna p spansk.!
Det viser sig at der findes en del forskellige sorter, og at der findes en gen-bank hvor de rene fr ligger. Alt i alt interessant lsning og det smagte af mere.
Jeg lavede derfor en aftale med en lokal kollega, som krte os rundt p Tenerife for at se om jeg kunne opsnuse nogle flere lokale chilier. Vi var p forskellige grntsagsmarkeder, gartnerier og et smut forbi universitetet. Fandt lidt forskelligt, bde fra erne og fastlandet (se billede) og nok s interessant fik jeg navnet p professoren som bestyrer gen-banken. S vidt vi fik fortalt, kan man f fr p den betingelse, at man afleverer en frugt eller to efter hsten. Good deal! Det m jeg prve dog nok frst nste r, da jeg har rigeligt med fr og planter til denne sson (bla. takket vre medlemmer her i forummet).
De sorter der virker som de mest almindelige er:
Puta de Madre en lille strk sag
Picona lidt strre og ogs temmelig hot
Palmera lidt usikker, men vist en mild, stor sort, bruges ofte trret
Og s selvflgelig Pimienta de Padron, men den er vist ikke lokal.
Der er selvflgelig mange flere, men det kan vre lidt svrt at skelne mellem arterne, specielt nr de lokale tit bruger betegnelsen Pimienta Picante (strk) i flng.
Jeg har set lidt forskellig, og s m jeg se hvad der kommer op.
En lang smre, men sjovt at g p jagt nr man nu har muligheden.

Mvh
JJ

right
--

Svar Send privat besked
Kanarisk chili-hunt.
Jes Christensen (Jes Christensen)
Indlg: 605

Lsning
11/01-2012 18:29
Det er fanme COOL JJ
Godt get, fortl fortl, jeg syntes det lyder enormt spndene...

Den krllede i midten, hvad er det for en sjover.

Aji Dulce, er jo en C.Chinense, ikke helt typisk for Aji.

--
<'))))><( Hilsen Jes Christensen )

Svar Send privat besked
Kanarisk chili-hunt.
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
11/01-2012 20:29
Ja, det er lidt spndende...

Alts, ud af de mange personer vi talte med, var der ingen der rigtig kunne fortlle noget. Det var mest slgere og det var enten picante eller no picante (hot or not). Hvis jeg rigtig skal til bunds i de kanariske sorter, skal jeg vist have fat i professoren.

Den i midten fik jeg lov til at nappe af i en slags havecenter. Ham vi talte med sagde den kom fra Venezuela og p skiltet stod der Pimienta Picona. S det.... N, det er i alt fald ikke en picona, om den kommer fra Venezuela er nok ogs tvivlsomt. S hvis jeg er heldig, er det en lokal de kalder Pimienta Campana (p dansk klokke), hvilket passer fint med oplysninger i afhandlingen. Den er mild og frugtagtig (drnlkker) og er vel styrke 1-2 med en klar smag af chili. Der ligger nu fr til spiring i laboratoriet :-)

Aji Dulcen - tja, ved ikke meget om den. Den smager udmrket, har minimal styrke, men har stadig chilismagen. Til gengld er den fantastisk flot.

Jes, hvis du er interesseret i de 300 sider, sender jeg gerne. Selv hvis man ikke er ekspert i det spanske sprog, er det interessant. Der er ca 100 sider, hvor hver enkelt pimienta bliver ekstremt udfrligt beskrevet. Bla. andet er Campana forskellig afhngig af hvor i omrdet (de Kanariske er) den kommer fra.

right

Pimienta Campana?
right

Trrede Picona'er
right

right

JJ

--

Svar Send privat besked
Kanarisk chili-hunt.
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
11/01-2012 22:26

--
Wauuu, hvor spndende:-)

Svar Send privat besked
Kanarisk chili-hunt.
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
12/01-2012 20:07
JJ, hvor er det sknne billeder og ikke mindst rigtig gode fund!

Det m have vret spndende at ture rundt med chili for je :)

Jeg glder mig til at prve picona, som jeg har fet frugter fra.

/Maria :)
--

Svar Send privat besked
Kanarisk chili-hunt.
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
12/01-2012 20:41
@Maria

Ja, det var fedt at kunne kre specifikt efter pimientas. Den var nok ikke get hvis familien var med...

Jeg kan kun opfordre og anbefale at g p chilijagt hvis man kommer til steder hvor de dyrkes. Det giver lige en kant, der gr det lidt mere spndende at dyrke herhjemme.

De tre store har jeg ogs taget fr fra og smagt. De er uden styrke og temmelig kedelige... De sm er lkre!

Jeg har ogs masser af fr fra Puta de la Madre hvis det skulle vre...

Mvh
JJ

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3997, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: zidyesfsl
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)