Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Ide til mild chili med god aroma?
Helle Mulvad (hmulvad.dk)

København
28/06-2012 21:55
Hej chili-fans

Det er lige gået op for mig at alle mine chili planter er +7 i styrke på toftegårds skala. Hvis jeg gerne vil dyrke en mild chili som har en spændende aroma andet end peberfrugt hvilke ville i så foreslå?

Mvh
--
Helle Mulvad

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
29/06-2012 10:29
Hej Helle...

Jeg tror jeg kom til at sidde i samme båd, med næsten kun stærke sorter og ud fra min research i tråde herinde har jeg skaffet mig Trinidad Perfume frø til næste sæson...

http://butik-toftegaard.dk/product.asp?product=849

Men jeg er lige med på en lytter for at se om flere svarer, da dit spørgsmål er det samme jeg sad med... :-)
--

Svar Send privat besked
Morten Pedersen (Mugge)

Esbjerg
29/06-2012 10:45
Hej Helle

Kan kun anbefale Hungarian Hot Wax som en af de lidt mildere. Vi benytter den i salater / som syltet og ikke mindst til Turds.

Mener den ligger på ca. 3 ud af 10 skalaen.

Morten
--
http://muggeb.blogspot.com/

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
29/06-2012 11:37

--
Hej Helle,

Hvis du kan lide Habanerosmagen, vil du blive vild med Cerio do Norte. De første er ved at modne hos mig og er et stort hit allerede. Det er kun en styrke 3, måske kun 2, men smagen-Ummm:-)
Der er også aji Habanero, masser af frugtsmag, styrke ca 4, også rigtig lækker.
vh Ilse

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
29/06-2012 13:13
Hej Ilse...

Den kan jeg slet ikke opsøge på nogen måde med succes på google... Har du et link eller noget til den? :-)
--

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
29/06-2012 15:36

--
Ups, der var smuttet et H i svinget:-(
Den hedder Cheiro do Norte og er købt hos www.Barney.dk.
Prøv st læse hvad han skriver om den:-) Hele køkkenet dufter af Habanere når man flækker den, nogle vil måske synes det er for meget, den har vildt meget aroma og smag.
Aji Habenero er også købt hos Bjarne.

Svar Send privat besked
Ole Christensen (OleTC)

Vanløse
29/06-2012 18:08
Ancho kunne være en mulighed.
--
Ole TC

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)

Slagelse
29/06-2012 18:19

--
Vicente's Sweet Habanero og Habanero Dulce er to lækre, helt milde sorter :)

Svar Send privat besked

København
29/06-2012 21:51
glemte lige at sige at det skal være en plante som kan stå i vindueskarm/udeskue...

--
Helle Mulvad

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
30/06-2012 06:58
Det kunne f.eks. være en Georgia Flame (jeg har gang i denne lige nu) - husk støttepinde, frugterne er tunge.

right

Svar Send privat besked

København
01/07-2012 19:51
Tak for alle de gode forslag og flere er selvfølgelig velkommen :-). Hvor er det en flot plante vivi.

Har selv haft kig på "Sweet Orange Baby" og "Toftegårds Hot Banana". Men venter nok med at beslutte mig indtil jeg har være til chili festival. Vil også gerne have en dekorativ plante netop fordi den skal være i en krukke på den lukket altan :-)

Mvh
--
Helle Mulvad

Svar Send privat besked
Louise Kjærulff (Louise K)

København
02/07-2012 19:56
Uhh, spændende! Er også mest interesseret i mad, der ikke får mig til at græde snot...

Det er første år jeg prøver med de helt milde, og glæder mig meget til at smage Habanero Dulce og Jamaican Bell (som desværre er blevet aaalt for høj til min vindueskarm).

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
02/07-2012 21:18
Tak Helle :)

Udfordringen er at de milde ofte er store planter - også selv om frugterne ikke er det. Det er jo selvfølgelig idéelt når man gerne vil og kan spise mange af dem - men som vindueskarmplanter er der ikke så mange små milde.

Men alt i alt er der jo milde nok af tage af - så go' jagt ;)

Svar Send privat besked

Slagelse
02/07-2012 22:05

--
UPS - Ja, Jamaican Bell er noget voldsom til en vindueskarm :) Sidst jeg havde den i drivhuset, blev den næsten 2½ meter høj...

Svar Send privat besked
Louise Kjærulff (Louise K)

København
02/07-2012 22:19
Hehe, ja, Anja! Jeg beholdt 3 JB planter selv, og to af dem har jeg måttet halvere i længden. Den sidste står stadig, og går mig til hagen nu.. Meget spinkel plante, med få store blade, men den har da nogle frugter på vej!

Spurgte eksplicit hos chilifroe.dk om milde sorter, som ville være gode til vindueskarm, da jeg købte en startpakke, så det er da lidt uheldigt :-D
Hende jeg mailede med, sagde at man kunne styre størrelsen på planten med pottestørrelsen.

Men det skal siges at familiemedlemmer, som har fået de andre planter, har lidt tættere planter. Så det er nok også noget med at min stue bliver lidt varm, tænker jeg.

Svar Send privat besked

Slagelse
03/07-2012 07:38

--
Ja, man kan til en vis grad styre det via pottestørrelsen. Men man kan ikke gøre en Jamaican Bell til en lille busk - de beholder jo deres grundlæggende måde at vokse på alligevel...

Så ikke verdens bedste rådgivning, synes jeg :(

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal være logget ind for at kunne skrive et svar.

Søg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 5144, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Silviabop
Antal Emner: 2223
Antal indlæg: 18248 (i dag: 0, denne uge: 0, denne måned: 3)