Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Favorit chiliplante?
Simon Nielsen (Newbi)
Indlg: 64

7400
29/09-2008 12:48

--
Jeg faldt over et billede af en flot omnicolor chili og kom til at tnke p hvor mange og forskellige chiliplanter der findes. Er der nogen der ved noget om det?
Det kunne ogs vre sjovt at hre hvad folks favoritchili er og man kan jo evt. smide et billede af den.
Hvilken chili er din favorit (gerne mere end en)?

Mvh Simon.

Svar Send privat besked
Favorit chiliplante?
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
29/09-2008 14:26
Newbi skrev:
--
Jeg faldt over et billede af en flot omnicolor chili og kom til at tnke p hvor mange og forskellige chiliplanter der findes. Er der nogen der ved noget om det?
Det kunne ogs vre sjovt at hre hvad folks favoritchili er og man kan jo evt. smide et billede af den.
Hvilken chili er din favorit (gerne mere end en)?

Mvh Simon.

Der findes rigtigt rigtigt mange chiliplanter. Der er vist et stykke over 6000 forskellige planter som er registreret og der kommer nye til hvert r (bde naturlige og kunstigt skabte af-arter).

Personlige favorit....den er svr. Jeg har en forkrlighed for Habanero og for tiden er White Habanero min foretrukne. Ellers er jeg ret glad for chilierne i den milde skala som f.eks. Jalapeno, Serrano etc.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Favorit chiliplante?
Line R. (Line)
Indlg: 42

Viby J,, Denmark
29/09-2008 19:14
[B]Hvilken chili er din favorit (gerne mere end en)?

Hej Simon

Rigtig godt sprgsml :-)

Jeg vlger nok primrt ud fra det visuelle, og det er jo svrt!
Men her er nogle bud i vilkrlig rkkeflge. Jeg har kun valgt chiliplanter, som jeg selv har eller har haft:

- Flourescent Purple
Smukke blade, nogle med lilla pletter, og fine sm frugter, der frst er nsten sorte, s grnne og til sidst rde.

- Goats Weed
Min plys-plante. Stamme og stilke helt dkket af sm, fine hr. Frugterne oprette, spidse og aflange.

- Fish
En del af bladene fr hvide pletter, enkelte blade kan vre nsten helt hvide. De frugter, der sidder nr de hvidplettede blade, er hvid- og grnstribede som umodne. Har ogs en enkelt nsten helt hvid frugt. De andre umodne frugter er grnne. Modner til rde.

- Golden Cayenne
Er helt vild med de lange, slanke, dybt gule nsten voksagtige frugter.

- Rd Habanero
Ikke min frste chiliplante, men den frste, jeg for alvor faldt for. Store, flotte, grnne blade og ttte i forhold til, hvad jeg tidligere havde set. Ogs frugterne er rigtig smukke. Og s var jeg ogs vldig fascineret af styrken...

Hov!
Var lige ved at glemme...

- Lantern Hot Pepper
Smuk, smuk form. Forholdsvis lav plante, hvor de verste grene breder sig ud til siderne og laver et nsten fladt tag. Flot, mrk grn til lilla stamme og stngler, dybgrnne, lidt rynkede blade. Og s frugterne! Sm, kegleformede frugter, der modner til knald-orange.

Det blev til nogle stykker! Men man er vel lidt chili-tosset...

Mvh
Line

Svar Send privat besked
Favorit chiliplante?
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
30/09-2008 17:57
Hejsa.
Jeg har kun et par Bolivian Rainbow planter selv. De er utroligt flotte med frugterne der skifter farve som de modner og jeg har ogs et billede, men desvrre kunne jeg ikke finde ud af at vedhfte her. S naturligvis er de jo mine favoritter. Jeg passer ogs nogle planter for en kammerat, men de glder jo ikke.
Til at spise m jeg ogs indrmme at jalapeno er en klar favorit med det tykke frugtkd. Et glas med syltede grnne jalapenoer holder ikke lnge. I madlavning og i saucer er habaneroen dejlig, da den jo tilfrer mest varme.

right

Svar Send privat besked
Favorit chiliplante?
Line R. (Line)
Indlg: 42

Viby J,, Denmark
30/09-2008 19:25
Hej Mads

Fint billede. Det ser helt kunstnerisk ud :-).
Ligger den ene plante hen over kanten p skjuleren?
Eller er det kameravinklen, der snyder?

Er det s vigtigt, om ens yndlingsplante er ens egen?
Jeg har vist bare valgt egne planter, fordi det er de eneste, jeg har et forhold til.

Og s bliver jeg da lidt nysgerrig efter, hvad det er for nogle planter, du passer?

Mvh
Line

Svar Send privat besked
Favorit chiliplante?
Simon Nielsen (Newbi)
Indlg: 64

7400
01/10-2008 17:42
Hej Mads.

Er det Bolivian Rainbow du har der p billedet eller hvilken chili er det?

Mvh Simon.

Svar Send privat besked
Favorit chiliplante?
Mads Schmidt (Mads)

Viiala, Finland
02/10-2008 09:27
Hejsa Line & Simon.
De planter jeg passer er to Inca Red Drop, en Gumdrop, en Golden Nugget, er vrre motherf....r af en Champion og s en vi ikke ved hvad er (det er jo meget sjovt). Historien bag at jeg passer dem er at han ikke havde plads i sin lille lejlighed, s han spurgte om jeg kunne passe et "par stykker". Og s at ankomme med 6 stk. hvor Championen mler over en meter, men er vltet idet den er toptung. Nu er det mig, der har et pladsproblem, heh.
Jow, det er Bolivian Rainbow, jeg har der i kkkenvinduet. Grunden til at de kravler sdan er vist at de er blevet flyttet lidt for ofte og s har sgt imod lyset. Men jeg synes nu det er meget charmerende. Og de er jo knne med farverne. De er dog holdt med at bestve/blive bestvet efter at de er kommet ind fra udestuen for en mneds tid siden. Jeg har prvet et par gange med vatpind, men det lader ikke til at hjlpe. Nogen rd? Mangler jeg gdning?
Jeg er ved at udvikle og bygge p mit koncept: En chili bnk. Den er sdan set en udvidelse af vindueskarmen, med gulvvarme indbygget og noget vkstlys. Jeg glder mig til den bliver frdig, s jeg kan teste den og forhbenligt prale en del ;-)
--

Svar Send privat besked
Favorit chiliplante?
Mads Schmidt (Mads)

Viiala, Finland
02/10-2008 09:31
How, nej, Line!
Nu kan jeg se hvad du mener! Nej, det er snoren, der plejede at hnge rundt om en Mama Africa's Habanero sauce (kan anbefales), som jeg hngte der p skjuleren... :-)
--

Svar Send privat besked
Favorit chiliplante?
Mona Pedersen (Mona)
Indlg: 15

Sor
02/10-2008 11:12
--
Hej alle,
Min favorit chili m absolut vre Rocoto Canario. Er meget smuk med lilla blomster og orange buttede frugter med sorte fr, og en fantastisk smag!
Oprindelse: Ecuador. Styrke: 20.000 100.000 Scoville Units

Mvh
Mona
http://www.bricksite.com/rocoto

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3880, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: lyadmivaHet
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 3, denne mned: 3)