Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
gule blade og falder af?
Pernille hansen (nynne)
Indlg: 9

fredericia
29/08-2013 16:43
--Hej.

Jeg har en chili plante hvor bladene blir gule og falder af, ved ikke hvilken sort det er, har kbt en chili i rema 1000 og set fr der fra. Den str i en 1.5 l potte. Har prvet at tage den op og tage noget jord/rdder fra og givet den nyt jord i gr. Er der nogen der ved hvad der kan vre galt? Et andet problem er at det virker ikke som om der er pollen i blomsterne? Har bestvet den fra min explosive ember, og det gav frugt. Men min explosive ember har ikke flere blomster s kan ikke bestves den p den mde mere, hvad kan jeg gre?

Hvad skal jeg gre hvis jeg vil overvintre mine planter?

Hber der er nogle chili experter der kan hjlpe.

Nynne
--

Svar Send privat besked
gule blade og falder af?
Scion Stem (scion)
Indlg: 341

N.SJ.
29/08-2013 20:37
Hej Nynne

"GULE BLADE
Vr opmrksom p, at det ikke er unormalt, at chiliplanten smider lidt af sine nederste og ldste blade. S det er ikke sikkert, at gule blade er et tegn p, at planten har det drligt. Men gule blade kan vre tegn p problemer.

Helt eller delvist hvidgule, gullige eller grngule blade kaldes klorose. Det er betegnelsen for manglende klorofyldannelse hos planterne. De blade, der mangler grnkorn (kloroplaster=de celler, fotosyntesen foregr i) , bliver bleggule/bleggrnne og kan ikke udnytte solens lys til fotosyntese.

Overvanding
Symptomer p overvanding inkluderer blandt andet, at spidserne af bladene visner (nekrose) eller bladene bliver gullige/blege (klorose) og kan falde af. Gulligheden vil starte i de nederste blade og bevge sig op af. Symptomerne kommer ofte fordi nringsstofferne skylles ud af jorden eller ned i jorden, hvor planten ikke kan n dem. Str rdderne for lnge i vand/meget vd jord vil de begynde at g i forrdnelse. Rdderne vil blive brune og planten vil d. Rddernes "fimrehr", der optager vand vil d og derfor udviser planten frst tegn p vandmangel: Bladene starter med at hnge, bladene smides og med tiden visner planten fuldstndigt.

Hvis rdderne ikke er get i forrdnelse kan planten reddes. F s meget vand ud af jorden som muligt. Tag eventuelt planten ud af potten og pres blidt p jorden uden at beskadige rdderne eller st jorden p et vandsugende klde eller aviser. Et alternativ er, at potte planten om med ny jord.

For lidt lys
Hvis der er for lidt lys kan bladene ogs blive gullige/bleggrnne. Planterne vil sge opad og blive ranglede og bladene sttes med strre mellemrum end normalt, fordi de tror, der er planter, der skygger, de skal op over fr at n solen.

Bladlus
Hvis planten har mange bladlys, kan bladene ogs blive gule og falde af (og krlle helt mystisk ved svre angreb). Kig tt p planten og isr under bladene. Hvis der er bladlus og g, s brus planten over med vand med jvne mellemrum (udst nyttedyr eller brug insektsbe). Vr ogs opmrksom p honningdug; det klbrige sukkerholdige affring, som bladlusene spreder p bladene."

Ovenstende tekst er fra flgende link, kan det vre nyttigt.
Link

Mvh
Scion
--

Svar Send privat besked
gule blade og falder af?
Pernille hansen (nynne)

fredericia
29/08-2013 23:32

-- ok, tak:-)
Tror ikke det er normalt da den mangler mange blade efterhnden. Og er ret sikker p den ikke er overvandet.
Ved du om man kan gre noget ved klorose?

Svar Send privat besked
gule blade og falder af?
Scion Stem (scion)
Indlg: 341

N.SJ.
30/08-2013 12:31
Hej Nynne

Den Tekst er fromt samme link jeg udstationeret i mit tidligere indlg.

(klorose :)= Nringsstofmangel!)

"Nringsstofmangel
Nringsstoffer/gdning vil med tiden f et srskilt afsnit p dette websted, s jeg skal ikke g i dybden her. Det er vigtigt at holde sig for je, at chiliplanter klarer sig med meget lidt gdning og mange problemer rent faktisk stammer fra for mange nringsstoffer. For mange nringsstoffer kan dels "brnde blade eller rdder af", men vigtigst, s vil overskud af et nringsstof ofte gre at et andet nringsstof ikke kan optages. P den mde kan for meget gdning give tegn p nringsstofmangel.

Tilbage til gule blade. Nedenfor finder du en liste over de mest almindelige nringsstofmangler, hvis mangeltegn er gule blade. Lg mrke til, at de gule/gullige blade starter forskellige steder og bevger sig forskelligt:

Nitrogen: Planterne bliver lysegrnne, her efter gullige. Det begynder i spidsen af plantens nederste blade (isr de ldre) og bevger sig ind mod stammen. Gulligheden spreder sig herefter op mod plantens top.

Magnesium: Starter i de nederste blade som en misfarvning af ribberne/bladvenerne. Frt gul, herefter overmod orange og sidst brun. Bladene fles tynde, skrbelige og kan krlle op af.

Kalcium: Symptomerne starter I den nye vkst. Gulligheden begynder i kanten af bladene og bevger sig indad. Unge blade bliver gule, herefter brune. Kalciummangel kan i vrigt ogs give griffelrd, som viser sig i spidsen af chilifrugterne, der bliver brune og herefter rdner".

Mvh
Scion

--

Svar Send privat besked
gule blade og falder af?
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
30/08-2013 13:40

--
Nynne - mht. bestvning, s kan hver blomst bestve sig selv, s du skal ikke bruge "fremmede" blomster til bestvning - bare daske forsigtigt til planten, s den selv kan klare det :)

Og vr forberedt p, at det langt fra er alle blomster, der ogs bliver til frugter. Hvis der er et problem med planten og de gule blade, kan det sagtens gre, at der slet ikke dannes frugter...

Prv at lgge et billede ind af planten - ellers er det jo rene gtterier, vi kan komme med, og det kan du ikke bruge til s meget :)

Svar Send privat besked
gule blade og falder af?
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
30/08-2013 13:41

--
Overvintring kan du lse om i den kategori her, der hedder Overvintring - g ud p Forumoversigten og find den der.

Svar Send privat besked
gule blade og falder af?
Pernille hansen (nynne)

fredericia
30/08-2013 17:07
-- hej anja

Tak for svar. Af en eller anden grund kan blomsterne p min ikke bestves sig selv, prvede i nogle mdr med at ryste den let, og nulre forsigtigt med en vat pind i blomsten, og der skete ikke noget. Lige s snart jeg tog lidt pollen fra min anden slags chili i blomsten s kom der frugter.. Kan benbart ikke lgge billeder her ind fra mobilen, prver fra computeren senere:-)
--

Svar Send privat besked
gule blade og falder af?
Pernille hansen (nynne)

fredericia
03/09-2013 11:09

--
hej igen.

her er lidt billeder af min chili med gule blade.

Svar Send privat besked
gule blade og falder af?
Pernille hansen (nynne)

fredericia
03/09-2013 11:14
nynne skrev:-- hej igen. her er lidt billeder af min chili med gule blade.

--

Svar Send privat besked
gule blade og falder af?
Pernille hansen (nynne)

fredericia
03/09-2013 11:17

--
kan ikke lgge billeder op??

Svar Send privat besked
gule blade og falder af?
Pernille hansen (nynne)

fredericia
06/09-2013 11:02

--
Tror jeg har fundet rsagen. Der er en masse bitte sm dyr p, tror spindemider. Hvis jeg fr det udryddet, str planten s til at redde? Den har mistet mange af sine blade og de fleste der er tilbage er gule.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3950, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: DanteJak
Antal Emner: 2210
Antal indlg: 18223 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)