Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Bedste chilier?
Rasmus H (Rasmusen)
Indlg: 9

26/06-2014 15:40

--
Hej alle,

Jeg er begyndt at tnke p nste rs chillier. Jeg vil gerne hre hvad jeres yndlings chili(er) er s jeg kan f lidt inspiration til nste r. Jeg vil gerne have nogle chilier med god aroma og smag, lige meget hvilken styrke :). Hber i kan anbefale nogle gode chilier.

Hilsen mig :)

Svar Send privat besked
Bedste chilier?
Bo Jensen (SovsenJensen)
Indlg: 27

26/06-2014 19:02
Jeg har mdt "Fresno" - en jalapeo-strrelse, gul chili der har en rigtig god, frisk smag der mindede mig lidt om den, der ogs findes i rd/gul/grn peber, men med sin egen overtone - og med nogenlunde samme styrke som Jalapeo.

Den skal jeg selv rode lidt med i nste sson :)
...

Datil har jeg ogs tnkt p.
(stammer fra mellem-europa, fragtet til US hvorfra nogle fejlagtigt tror, den stammer fra.
Det siges populrt, at "kvinder spiser den for smagen - mnd spiser den for styrken")
SHU: 10.000 - 300.000
(stort spring - men det er den info jeg lige har...)
...

Pequin har en let nddeagtig tone i smagen, og smager godt, synes jeg.
Kan bruges som snack - selvom den er strk, er den lille :)
(bird pepper)
Den er ogs god til chili con carne.
SHU: 100.000 - 140.000
...

Hvis du primrt er ude efter SMAGEN, og styrken er underordnet, s vil jeg anbefale at du gr efter tyk-kdede frugter/sorter, der jo i sagen natyr har mere saft i sig pr. cm^2 - og dermed mere smagsfylde.

Svar Send privat besked
Bedste chilier?
Rasmus H (Rasmusen)

26/06-2014 19:43

--
Tak for dine bud :) Dem vil jeg da helt klart undersge :)

8

Svar Send privat besked
Bedste chilier?
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
26/06-2014 21:42

--
Min absolutte favorit er Citronchilien, som er en Baccatum. den bliver ogs kaldt Aji Limon og Lemon Drop.

Styrke 6-7 og en superlkker, frugtagtig smag - bruges finthakket i salatdressing, i jordbrfldeis, chokoladekage og fiske- og fjerkrretter :)

Svar Send privat besked
Bedste chilier?
Rasmus H (Rasmusen)

26/06-2014 22:21

--
Tak for dit bud, Anja!
Er sat p listen over nste rs chilier :)

Svar Send privat besked
Bedste chilier?
Morten Christiansen (Mnc)
Indlg: 21

Bornholm
29/06-2014 03:30
Fresno og Aji Lemon... P listen til overvejning af nste rs hst!

Selvom ikke alle besvarer denne trd, s husk p at ALLE vil overveje jeres rd.

Selv vil jeg helt klart overveje Bolivian Rainbow til nste r, selvom jeg ikke selv har smagt den endnu - den er bare s kn. Jeg kan nsten ikke vente p, at den bliver klar til at hste. :D

PT har jeg Datil Sweet, Aji Cristal, Bolivian Rainbow & Naga Morich. Kun BR og Aji er blevet nippet. Resten blomstrer med deres frste skud. Aji blev frst stor, og var frst p den, s den blomst er klart den strste. BR har jeg nippet den ene af, som ogs allerede har ret mange skud, men den anden nede aldrig samme strrelse (den str i en kakao-btte. :D), s jeg har bare skruet forventningerne ned.
Her er et billede af toppen:

Nederst til hjre kan man se de frste 2 skud p Datil Sweet (Yellow) planten - Alle er kbt hos Fatalii.

Svar Send privat besked
Bedste chilier?

Bornholm
29/06-2014 03:33
Nederst til hjre kan man se de frste 2 skud p Datil Sweet (Yellow) planten - Alle er kbt hos Fatalii.

Og forresten, i nedre hjre hjrne er en Naga Morich blomst s smt p vej. :) Denne var en bonus, som var med i begynder pakken fra finland.

Svar Send privat besked
Bedste chilier?

Bornholm
29/06-2014 03:34
Mnc skrev:
Og forresten, i nedre hjre hjrne

Mente selvflgelig nedre venstre hjrne

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)