Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Chili Paradox
k k (Dianish)
Indlg: 16

k
30/07-2014 09:17
Hejsa

Jeg har luret en del p dette forum det sidste lange stykke tid. Nu var jeg srme nd til at oprette en bruger da jeg er stdt p et problem og jeg hber i kan og vil hjlpe :)

Jeg er pt igang med at dyrke Cheyenne, Red Habanero, Chocolate Habanero, Habanero Hot Limon og Bhut Orange Copenhagen. De ser rigtigt godt ud indtil videre - Det er mit frst r som "chili-grower".

Lad mig g tilbage til begyndelsen: Jeg fik nogle Rde Habaneros som jeg forelskede mig i. Jeg valgte derfor at hste nogle fr som jeg senere kunne s. Her i Marts der sede jeg et af de fr jeg havde tager fra den rde habanero. Der gik lige 19 dage fr den spirede og derfra gik det rigtig hurtigt. Da planten begyndte at stte sine frste frugter blev det jo spndende.. Havde konstante tanker "Jeg glder mig S meget til at smage mit hjemmedyrk - Frugt af egen hst". Utrolig flotte sm grnne frugter.

Som tiden gik og de blev strre s er det nu dette paradox opstr. Frugterne begyndte at skifte farve - Men ikke hen mod orange for at blive rde. Nh nej. De har valgt at blive "hvide". Jeg er ved at blive skaldet.. Har klet mig for meget i hovedbunden over dette.

Jeg tager fr fra en lkker rd habanero(Ja, rd. Jeg har en hel stak i fryseren endnu), trre dem, s dem, planten gror og s stter den hvide frugter. Logik?

Er der en som kan fortlle mig hvorfor? :)

Har ogs endnu et sprgsml. Det har dog ikke noget at gre med farven. Det er formen. Nogle af frugter har det klassiske habanero form mens andre ligner nogle der er i familie med en scorpion med et hint af scotch bonnet. Jeg er helt blank. Har tnkt og tnkt og tnkt og nu sprger jeg jer om hjlp.

Hber mit billede virker.

https://lh5.googleusercontent.com/-JwylHNXo4jc/U9ibXXbVryI/AAAAAAAAAU0/7FbRwnmDWxM/w427-h712-no/Habanero+plante.jpg

--
Chili Dyrker - Amatr.

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
30/07-2014 09:19
Argh.. Er lidt dum til det med at poste dem online.

Lader til at dette link virker - Men jeg kan ikke hitte ud af at vise billedet frem her i trden.

https://lh5.googleusercontent.com/-JwylHNXo4jc/U9ibXXbVryI/AAAAAAAAAU0/7FbRwnmDWxM/w427-h712-no/Habanero+plante.jpg

--
Chili Dyrker - Amatr.

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
30/07-2014 09:49
[IMG SRC="https://lh5.googleusercontent.com/-JwylHNXo4jc/U9ibXXbVryI/AAAAAAAAAU0/7FbRwnmDWxM/w427-h712-no/Habanero+plante.jpg" ALIGN="CENTER"]https://lh5.googleusercontent.com/-JwylHNXo4jc/U9ibXXbVryI/AAAAAAAAAU0/7FbRwnmDWxM/w427-h712-no/Habanero+plante.jpg[/IMG]

Svar Send privat besked
Chili Paradox
Scion Stem (scion)
Indlg: 341

N.SJ.
30/07-2014 11:09
"Jeg tager fr fra en lkker rd habanero(Ja, rd. Jeg har en hel stak i fryseren endnu), trre dem, s dem, planten gror og s stter den hvide frugter. Logik?"

Du har meget flot sunde planter og blg. Nogle gange tager det lang tid at f den endelige farve af blg.

Hvor fik du den rde habanero? Jeg kbt nogle Habanero rd fra Ftex Jeg sede nogle af frene, alt gik s glat, men problemet var blg ikke var straek. Det var som peberfrugt.

Denne sson Jeg sede en masse krydsede c.chinense. Nu nogle af dem er frugtstning, men formen er forskellige fra blg jeg tog frene fordi de var krydsede.

Denne plant er 7 Pod chinense. Ved frste troede jeg, det kommer til at vre hvid, men til sidst fandt jeg det er gul.

7Pod Chinense 26JL14B photo IMG_5503800x600_zps792ff766.jpg

Sorry for my poor Danish

:)

--

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
30/07-2014 12:17
Scion -

Min kre mor har en ven som har dyrket i flere r. Jeg efterspurgte strke chili og han dyrkede tilfldigvis rd habanero sidste sommer hvor jeg s fik en del af hans hst. Og fordi jeg kunne lide bde smag og styrke s ville jeg begynde at dyrke og har nu 9 planter stende.

Tak for ordne om min plante - Jeg forsger s vidt muligt at passe og pleje dem for at f en god hst.

Du nvner det med chili fra ftex. Det har jeg hrt fr og af samme grund ikke har ville s supermarkeds chili.

Jeg tnker p om jeg s str i samme situation som dig. Med at planten rent faktisk er krydset. Det burde bare ikke vre muligt eftersom han bor ude p landet og kun dyrker 1 type chili hvert r.

Frugterne kunne kun se ud til at have et svagt skr af gul. Tror du at min habanero faktisk er gul? I sfald m det jo vre en hot lemon(Der jo 2 forskellige former - Fatali lignende og den der ligner en typisk habanero)

Jeg kan simpelthen ikke forst hvordan den ikke kan vre rd. Sidder og griner lidt lige nu :)

Utrolig flot plante du har. Ville jeg gerne spise :) Er ved at lave medister lige nu. Jeg hakker 3 store habaneros ud og svitser dem i fedtet medisteren har stegt i og s bager jeg en sovs op p panden. Muuums <3

Svar Send privat besked
Chili Paradox
Scion Stem (scion)

N.SJ.
30/07-2014 20:24
Hej Lasse, det vil vre gul, hvis der er nogle gule p blg. Jeg har kbt nogle Ghost Chokolade fr fra England nu har jeg fundet, at det er ikke chokolade, men rd. Men stadig det ligner gte Ghost. Jeg savnede chokolade denne sson.
--

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
31/07-2014 13:50
Det er utroligt svrt at se pt. De har nuancen til at blive hvide eller gule. Det er ikke andet for at jeg m vente med at se hvad det bliver til.

En af de frugter som sad p planten havde nogle brune pletter p skindet. Jeg valgte at plukke den og smage den og se om det var tt p de var modne - Den var jord agtig og svagt bitter men med en kraftig styrke. S de er ikke modne endnu.

Ej, hvor rgerligt. Men selv de bedste dyrkere kan lave fejl s det sker jo at man fr de forkerte fr. Chocolate eller original er vel lige gode - Er det ikke kun smagen der er til forskel?

Jeg glder mig til min Bhut Orange Copenhagen er moden. Der er kommet de frste frugter hvor den ene er 2cm lang og lidt over 1 cm bred.

Det er S spndende at dyrke chili.

--
Chili Dyrker - Amatr.

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
31/07-2014 13:53
Hvordan kan den vre en gul habanero nr det er fret fra en rd habanero ?

Jeg har jo allerede 2xHabanero Hot Limon (Dem der er sm og brede p midten - Ikke dem med den klassiske habanero form. Hvis de har krydset min rde habanero s burde det vre frene inden i frugten som er krydset og ikke selve frugten?

Ret mig endelig. Er stadig ved at lre.

--
Chili Dyrker - Amatr.

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
31/07-2014 14:55
Er der en "guide" som kan hjlpe mig med at indstte billeder i mine posts?

Har fr lagt mrke til at der er andre som har problemer og/eller er i tvivl om hvordan man gr. Vil gerne vise mine andre planter frem om muligt.

--
Chili Dyrker - Amatr.

Svar Send privat besked
Chili Paradox
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
31/07-2014 19:28

--
Har du prvet? For der str jo, hvad man skal gre undervejs, og hvis man flger det njagtigt, br det virke :)

Ellers fortl, hvornr det gr galt for dig - s kan vi mske finde ud af det.

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
01/08-2014 12:38
Anja -

Ja. Som du kan se p mine links s forsgte jeg. Gik knap s godt :)

Der str ikke hvad jeg skal gre nr jeg forsger. Der str kun "Adresse til billede", "Beskrivelse" og "Justering".

Chili Dyrker - Amatr.

Svar Send privat besked
Chili Paradox

Slagelse
02/08-2014 11:22

--
Spjst - det er ikke det, der str, nr jeg trykker p Upload billede?

Er du p pc eller telefon?

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
03/08-2014 09:48
Hold da op.

Fandt ud af det. Det var bare mig der var blind. Jeg er vant til at "indst billede" funktionen er i vrktjslinien i skrivefeltet. Dette er ikke tilfldet her - Jeg overs "Upload Billede" under vinduet. Jeg beklager meget for min fejl :)

--
Chili Dyrker - Amatr.

Svar Send privat besked
Chili Paradox

Slagelse
04/08-2014 10:51

--
Det er da helt ok - du er lagt fra den frste :)

Svar Send privat besked
Chili Paradox

Slagelse
04/08-2014 10:51

--
h - skulle vre "langt" fra :)

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
06/08-2014 06:45
Det har du ganske ret i.

Idag er det vejr til et par billeder. S vil se om jeg kan f taget nogle og stte dem ind her :)

Skal jeg lave et nyt topic eller bare stte dem ind her?
--
Chili Dyrker - Amatr.

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
06/08-2014 06:47
Jeg glemte srme at tilfje at helt til min store overraskelse og glde s er min rde habanero ved at skifte farve til orange.

Jeg havde nok misforstet noget i farveskiftningsfasen. Jeg mente de gik fra grn til orange til rd. Ikke grn, hvid/gul, orange og s rd. S der var ligesom cheyenne chillien.
--
Chili Dyrker - Amatr.

Svar Send privat besked
Chili Paradox
Morten Christiansen (Mnc)
Indlg: 21

Bornholm
06/08-2014 12:09
St dem bare ind her. :)

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
07/08-2014 10:01
right

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
07/08-2014 10:18
S fik jeg endelig lagt billeder ind af mine planter(Hvis det virker vel og mrke). Jeg har ikke lagt nogle billeder ind af mine habanero chocolates da de har calcicum mangel og ikke s knne.

right

right

right

right

right

right

right

right
--
Chili Dyrker - Amatr.

Svar Send privat besked
Chili Paradox
k k (Dianish)

k
07/08-2014 10:20
Hov.

Det sidste billede skulle vre dette:

right

--
Chili Dyrker - Amatr.

Svar Send privat besked
Chili Paradox

Slagelse
07/08-2014 19:39

--
Fine planter - og pne potter, bruger selv den samme model :)

Svar Send privat besked
Chili Paradox
Scion Stem (scion)

N.SJ.
08/08-2014 17:09
Lasse, dine planter er rart og sundt. Den sidste plante ligner Fatali.

Godt klaret, nyd det.
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3838, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Jesusadame
Antal Emner: 2207
Antal indlg: 18219 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)