Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Hvad sker der lige med den plante?
Hansen & Hansen (Chilitosser)
Indlg: 7

Kbenhavn
06/07-2010 17:55
Hej alle

Har fet en stikling af en kollega engang i april, men arten er ukendt...angiveligt er det lidt af en hybrid, men mske har I et bud?

Har haft den i vindueskarmen det frste stykke tid - med masser af blomster og nu ogs frugter (lange, tykke, grnne og milde...mske ikke modne?). S rg den ud p altanen i en lille uges tid og s gik vksten nrmest i st, dvs. ingen nye blomsterknopper. Satte s planten ind igen og s skete der noget besynderligt...de nye frugter forbliver sm og lilla/rde (se billede), men de ser absolut lkre ud!

Men hvad sker der lige for den plante??

Nogen bud?

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
06/07-2010 17:57

--
Hvad sker der lige med billedet? Kan ikke lige f je p det....

Svar Send privat besked

Kbenhavn
06/07-2010 18:04
og lidt dokumentation....

right

--

Svar Send privat besked

Kbenhavn
06/07-2010 18:05
og lidt dokumentation....

right

--

Svar Send privat besked
Thomas Larsen (1265tla)
Indlg: 19

Albertslund
06/07-2010 20:04
Hmm, ingen styrke og i den strrelse kunne det vre en Padron-peber. Hvis det er sandt skulle hver 10'ende frugt vre spicy.

Har aldrig set dem rde - har spist dem forinden :-)

Er den rde ogs uden smag/mild ?

Hilsen Thomas
--
www.plantebogen.dk

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
06/07-2010 20:14

-- Den ligner nu ikke mine Padron-frugter - de er mere uregelmssige i faconen og ikke s spidse.... De ligner mere Jalapeno'er - men de sm rde er lidt sjove

Svar Send privat besked
Kim Larsen (Pharao)
Indlg: 159

Vorbasse
06/07-2010 21:20
S gr jeg den anden vej, det er ihvertfald ikke Jalapeno, men ligner meget mine Padron, men med den form og farve kan det vre mange man skal gtte p.

Jeg har selv lige oplevet det samme, grnne frugter i et drivhus, flyttet planter og fik modne frugter uden et eneste fr, s hvad der sker kan jeg ikke hjlpe med (undrer mig selv over det).
--

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
06/07-2010 22:04
Hejsa :)

Srligt for lave nattetemperaturer (men ogs for hje natte- og dagstemperaturer) har konsekvenser for chiliplanten. Det giver bl.a. frre pollen og mindre frugtbar pollen -> mindre chilier eller deforme chilier, frre fr i afgrderne.

For chilier mener jeg at have lst at en nattetemperatur under 16 grader vil have betydning for pollenproduktionen og frugternes kvalitet.

Herudover skriver mange, at man br hrde sine planter til at komme ud ved gradvist at ge tiden de er ude. Ellers kan planten f chok af de forandrede lys- og temperaturforhold, som igen kan have betydning for vksten/blomster og pollenproduktionen.

I forhold til strrelse af chilierne, s vil det ogs vre normalt at frugterne mindskes i hjssonen for chiliplanten. Blomsterproduktionen vil vre for hj i forhold til planten, og planten kompensere ved at smide lidt blomster og/eller frugterne "konkurrere" med hinanden og bliver mindre.

Til sidst s kan fosfor-mangel ogs have betydning for frugternes vkst (og frstning). Men p billede ser planten rigtig fin ud og viser ingen mangeltegn :)

Mske har du, Hansen og Hansen, et billede af blomsterne p din chiliplante? Det kan til tider hjlpe i identifikationen.

Mvh

Maria
--

Svar Send privat besked

Kbenhavn
07/07-2010 19:06
Hej alle

Tak for de mange bud!

Mht. hvorvidt det er Padron-frugter eller ej, er jeg ret blank selv, men synes da selv de ser lidt atypiske ud i forhold til de billeder man fr nr man googler Padron (efter min opfattelse er de mere buttede, har stump afslutning og rillede/uregelmssig i formen), eller kan man ikke helt regne med det (beklager hvis jeg sprger dumt)?

right

Men ja, vi har hstet den rde og sjovt nok er den faktisk noget strkere end de store grnne. Den rde er, som mske kan se herunder, uden fr.

[IMG SRC="http://www.chilifan.dk/gallery/1278522170_lille rd-hel.jpg" ALIGN="right"]lille rde_scale[/IMG]

[IMG SRC="http://www.chilifan.dk/gallery/1278522234_lille rd.jpg" ALIGN="right"]lille rde delt[/IMG]

Og Anja har helt ret - de rde er faktisk lidt sjove.

Venligste, Chilitossen

--

Svar Send privat besked

Kbenhavn
07/07-2010 19:11
Mg - det er s** da ikke nemt at uploade billeder....prvede igen, men ak det virker ikke. Finder p en anden lsning.
Chilitossen-tosset!
--

Svar Send privat besked

Kbenhavn
08/07-2010 10:11
Maria skrev: Mske har du, Hansen og Hansen, et billede af blomsterne p din chiliplante? Det kan til tider hjlpe i identifikationen. Mvh Maria --

Takker for input - har problmer med at uploade billeder, s jeg har lavet et lille webalbum med de forskellige billeder:
http://picasaweb.google.dk/lh/photo/T1t-0njWwnzs9Qh9bJNNqA?feat=directlink

Forhbentligt virker det? Man skulle kunne ane blomsternes udseende p et par af billederne.

Chilitossen/2xHansen

--

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
08/07-2010 10:44
Problemet er at du benytter og mellemrum i dinne filnavne. Dette er ikke tillads p internettet og derfor fejler den.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked

Kbenhavn
11/07-2010 15:46
Chilitosser skrev:Hej alle

Tak for de mange bud!

Mht. hvorvidt det er Padron-frugter eller ej, er jeg ret blank selv, men synes da selv de ser lidt atypiske ud i forhold til de billeder man fr nr man googler Padron (efter min opfattelse er de mere buttede, har stump afslutning og rillede/uregelmssig i formen), eller kan man ikke helt regne med det (beklager hvis jeg sprger dumt)?

right

Men ja, vi har hstet den rde og sjovt nok er den faktisk noget strkere end de store grnne. Den rde er, som mske kan se herunder, uden fr.

[IMG SRC="http://www.chilifan.dk/gallery/1278522170_lille rd-hel.jpg" ALIGN="right"]lille rde_scale[/IMG]

[IMG SRC="http://www.chilifan.dk/gallery/1278522234_lille rd.jpg" ALIGN="right"]lille rde delt[/IMG]

Og Anja har helt ret - de rde er faktisk lidt sjove.

Venligste, Chilitossen
--

...Og nu med billeder (tak, til Kim):
right
right
right
...og blomst i close-up
right

Hber I kan hjlpe med denne udfordring...i vrigt bliver flere af de store rde nu...mske hnger det sammen med varmen?

Chilitossen
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3709, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: oapedNaw
Antal Emner: 2204
Antal indlg: 18216 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)