Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Ornamental chilier
Erling Rohard (Erling)
Indlg: 53

Snderjylland
17/08-2010 22:15
S blev jeg s klog. Har en 20 sorter p en 30 planter i alt. Har lige erfaret at 4 af mine 30 planter er "pynteplanter"? Hber jeg da ikke. Er kun s smt ved at kunne hste af de tidlige sorter. Har 2 Bolivian Rainbow og 2 Numex Twilight - er de til noget eller til pynt :) ?
--
Mvh. Erling

Svar Send privat besked
Ornamental chilier
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
18/08-2010 00:58
Hej Erling

De er "udviklet" til at gre godt for jet - ikke s meget for ganen. Men de er spiselige.

Jeg havde Bolivian Rainbow sidste r. Den brndte p en ret utilgivelig mde, synes jeg. Og det overdvede hos mig al smag - ogs den bitterhed/"grimme skarphed", som jeg har set den beskrevet som. Men den manglede helt klart den sknne frugt-, citron- og/eller krydrede duft, som de smagfulde chilier har.

Jeg brugte den som rent "styrkepift" i mad til retter, der var krydret med andet ud over chili(og kunne heller ikke her smage bitterheden).

Numex twilight har jeg ikke smagt.

--

Svar Send privat besked
Ornamental chilier
Kim Larsen (Pharao)
Indlg: 159

Vorbasse
18/08-2010 01:49
Jeg har Numex Twilight, der er ingen smag i den, men den er fin nok til at give styrke i maden.

Jeg snakkede med Bjarne om ornamental chili's og de fleste af dem har kun styrke og ingen eller meget lidt smag.

Det er ikke dem jeg vil have i drivhuset nste r, men til vinduet er de gode, hvis man ikke har anden plads.
--

Svar Send privat besked
Ornamental chilier
Erling Rohard (Erling)

Snderjylland
18/08-2010 22:47
Hmm... ok, s. Det vil sige de kan bruges som alm. cayennepeber - eller er de en kedelig / ringe ingrediens i spndende mad?
--
Mvh. Erling

Svar Send privat besked
Ornamental chilier
Kim Larsen (Pharao)

Vorbasse
19/08-2010 07:12
Jeg vil mene de vil vre gode som trrede og lavet om til pulver, det er hvad jeg vil prve at lave af de ca. 10 planter jeg har af diverse ornamental.
--

Svar Send privat besked
Ornamental chilier
erling 1000 (erling1000)
Indlg: 111

Andeby
20/08-2010 15:41
OK, det prver jeg nok ogs. Gad vide om de kan bruges i alle farver eller kun som fuldt modne. Kunne jo vre et nydeligt krydderi med flere farver.
--

Svar Send privat besked
Ornamental chilier
Casper Frederiksen (CasperF)
Indlg: 47

brrup
25/08-2010 21:05

-- Inspireret af den her trd gik jeg ud i kkkenet og tog en bid af min eneste modne Twilight idag, og jeg skal da lige love for at der var kontant afregning ved kasse et.
Jeg syntes knap nok at jeg havde net at tygge fr jeg mtte en tur i kleskabet efter mlk. rigtig strk, men som der er skrevet s fik jeg ingen smag, udover at den var strk.

Svar Send privat besked
Ornamental chilier
Kim Larsen (Pharao)

Vorbasse
08/09-2010 05:24
S fik jeg trret en god stak chilier, sammen med de ornamental chilier, rg der lige lidt Ring of fire, omnicolor og andet i ovnen.

Jeg skal love for der er aroma i glasset, hvor pulveret nu ligger :)

S mit rd er, smid ornamental chilier til trring, sammen med andre tyndvggede chilier (for at f lidt aroma), smid de trrede frugter i en god blender (jeg bruger Kenwood) og du har det fineste pulver til diverse ting.

Den nste portion pulver bliver her, lavet med en meget god sjat for tidligt modne Naga, s den skal nok f lidt styrke :)
--

Svar Send privat besked
Ornamental chilier
Kim Larsen (Pharao)

Vorbasse
08/09-2010 05:42
S fik jeg smagt p pulveret, der er en god smag men ogs varmen fra de sm ornamental og det skal siges mlk ikke hjalp denne gang, da jeg trrede hele frugter med fr og alt, er det nok ogs lidt varmere end, hvis man havde fjernet frene.
--

Svar Send privat besked
Ornamental chilier

brrup
08/09-2010 06:35

--
Jeg vil lige indskyde at man ikke behver en god eller dyr blender, en elektrisk kaffemlle til 50kr virker rigtig godt, det er utroligt hvor fint pulveret kan blive ;)

Svar Send privat besked
Ornamental chilier

brrup
08/09-2010 13:29

--
Jeg vil lige indskyde at man ikke behver en god eller dyr blender, en elektrisk kaffemlle til 50kr virker rigtig godt, det er utroligt hvor fint pulveret kan blive ;)

Svar Send privat besked
Ornamental chilier
Kim Larsen (Pharao)

Vorbasse
13/09-2010 17:34
Jeg vil give Casper ret, nu havde jeg blenderen :) og ikke en kaffemlle.

Fik lige prvet en Rain Forrest, de er nu heller ikke p den drlige side af varmen, men har en smule aroma inden de varmer.

Sammen med Arizona, Ring of fire og Omnicolour, bliver det sikkert et rigtigt godt pulver.
--

Svar Send privat besked
Ornamental chilier
Erling Rohard (Erling)

Snderjylland
14/09-2010 23:45
OK... Har lige hstet frste strre portion af Numex Twilight. Og er ved at trre dem nu. Lyder som en god ide med et blandet pulver. Har endda kaffemlle der aldrig bliver brugt. S m jeg se om jeg kan fjerne al den kaffearoma :)
--
Mvh. Erling

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4083, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Thomasdiepe
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)