Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Overordnede kategorier, tror jeg..
Mark Dinsen-Hansen (MarkDinsen-Hansen)
Indlg: 16

Esbjerg
01/09-2010 16:02

--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked

Esbjerg
01/09-2010 16:06
Hov, jeg prver lige med noget indhold ogs :)

Er der noget der kan forklare forskellen p pubenscenser,
chinense, og baccatummer?
Som jeg har forstet det, er det forskellige overordnede kategorier af chili, eller er jeg helt galt p den?
--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
01/09-2010 17:08
Hej Mark,

Du er helt rigtig p den :)

Rige: Planteriget
Klasse: Magnoliophyta (Dkfrede), Magnoliopsida (Tokimbladede)
Orden: Solanales (Natskyggeordenen)
Familie: Solanaceae (natskyggefamilien)
Slgt: Capsicum
Art: Chinense, Annuum, Baccatum osv.
Sorter: Tabasco, Habanero, Jalapeno osv.

Chili tilhre Solanaceae-familien (natskyggefamilen), som ogs indeholder tomat, aubergine og kartofler. Chili-slgten hedder Capsicum og ordet menes at stamme fra det grsk "kapto", som betyder at bide eller fra latin "Capsa", som betyder en boks, hvilket skulle referere til at chilien er hul og inddelt i rum til frene.

Der findes over 25 forskellige arter af chili. Langt de fleste er vilde chilier. mens de domesticerede chilier er inddelt i 5 arter, nemlig C. Annuum, C. Chinense, C. Frutescens, C. Baccatum, og C. Pubescens. Og de domesticerede har langt flere sorter under sig.

Baccatum og Pubescens er meget unikke i deres kendetegn og kan nemt adskilles fra de tre andre capsicum-arter (og er genetisk sregne i vrigt). Mens de Chinense, Frutescent og Annuum har mange flles karakteristika. Den seneste forskning indenfor chilis genealogi viser ogs, at disse tre arter er s tt beslgtet, at de mske ikke engang burde have srskilte betegnelser. De gr under navnet "Annum-Frutescens-Chinense-komplekset" blandt forskere, der mener, at de stammer fra samme eller nrt beslgtede vilde chilier, men er blevet domesticeret p forskelligt tidspunkt og i forskellige egne.

--

Svar Send privat besked

Esbjerg
01/09-2010 17:23
Tak for et nrmest overdrevet godt svar :D

Okay, der er godt nok mange :) og det lyder ogs spndende :)
Vil du komme med nogle eksempler inden for nogle af kategorierne?
--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)

Kbh.
01/09-2010 17:55
Ja selvflgelig :) Jeg har klippe/klistet fra familiehjemmesiden om chili, s det er blevet lidt langt:

CAPSICUM ANNUUM
Capsicum Annuum arten er navngivet af Linn i hans bog "Hortus Cliffortianus" fra 1737.

Capsicum Annum betyder 1-rig, hvilket er en af de mange misvisende betegnelser, der omgiver chili. Capsicum Annum- blev navgivet af Chiliplanter kan nemlig vre bde 1-rige, 2-rige og flerrige, afhngig af art og om de overvintres under rette forhold.

Capsicum Annuum er den mest almindelige/udbredte art af chilier med kendte sorter ssom Jalapeno, Cayenne, Ancho/Poblano og Anaheim. Annuum menes at have sin oprindelse i Mexico, hvor den er blevet domesticeret.

Capsicum Chinense
De mske mest kendte chinense er Habanero-chilier i alle mulige afskygninger. Habanero Dulce, Chocolate Habanero..
Chinense indeholder nogle af verdens aller strkeste chilier, f.eks. Red Savina - ja og Bhut Jolokia er ogs en chinense (der er dog tvivl om den er en krydsning mellem en Frutescent og Chinense, som jeg husker det).

Capsicum Chinense stammer som alle chilier fra mellem- og sydamerika. Men hollnderen Jacquin, der navngav arten i 1776 fik frene fra Kina troede derfor at Chinense stammede derfra. Forskningen omkring artens oprindelse er ikke helt entydig, men Chinense menes at vre domesticeret i den nordlige del af Amazonas.

Som tommelfingerregel tager sorterne under chinense-arter lngere tid fra sning til hst af modne chilier end Annuum f.eks. og vil gerne have det lidt varmere.

CAPSICUM FRUTESCENS
Betyder busket og der er ikke srlig megen variation indenfor frutescens-sorterne. Tabasco er nok den eneste frutescens-chili, som alle kender navnet p og den er som de fleste andre frutescens en plante med opretstende og mindre chilier.

CAPSICUM BACCATUM
Arten er navngivet af Linn og har sin oprindelse i det tropiske sydamerika. En nrmere bestemmelse kan vre Bolivia eller Peru, men forskerne er ikke enige om dette.

Capsicum Baccatum betyder "brlignende" og kaldes i Sydamerika for Aji. Det er dog ikke alle sorter med Aji foran, der er baccatum'er og ej heller alle baccatum'er, der hedder aji, men langt de fleste gr..

Baccatum-arten indeholder bl.a. Omnicolor og en rkke af de forskellige aji-chilier (Aji Limon, Aji Benito, Aji Limon for at nvne et par stykker). Planterne har ofte flere stammer og er buskede i det. Men kan ogs ligne sm trer. Chilierne form og farve varierer i det utallige, men for de fleste glder, at de har en frugtagtig aroma.

Helt srligt for baccatum er blomsterne. De er cremefarvede eller hvide med grnt skr og har meget karakteristiske grnlige, gullige eller brunlige aftegninger p blomsterne. Pollenet p stvknapperne er hvidt til gulligt over mod lysebrunt i takt med det ldes.

CAPSIUM PUBESCENS

C. Pubescens er navngivet af Ruiz og Pavon 1797 og betyder "behret", som referer til bladenes udseende. Oprindeligt mener man at pubescens er fra Bolivia (the highlands) i Andesbjergene. I sydamerika kaldes pubescens-chilier for locoto eller rococo, i Mexico for Chile Manzano (blechili) eller Chile Pern (prechili) pga. deres form, mens gul pucescens kaldes "canarios" i dele af mexico (srligt i Oaxaca) og dele af mellemamerika. Sidst men ikke mindst kan man ogs finde tilnavnet chile caballo (hestechili) i dele af Mexico og Guatamala. .

Arten har helt srlige kendetegn. Bladene er ldne, blomsterne lilla (eller lilla og hvide) og frene sorte modsat alle andre domesticerede arter, hvor frene er lyse (hvide, bleggule eller cremefarvede). Enkelte sorter indenfor arten kan blive op til 10-12 meter hje og der er fundet 10-rige planter i det tropiske Mellemamerika. Pubescens-arten er mere modstandsdygtig mod kulde end andre arter - og klare sig bedre ved lavere end hje temperaturer. Men det er en skrne de kan tle lngerevarende frost.

--

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
01/09-2010 18:38

--
Familiehjemmesiden om chili - det lyder spndende........

Og nu bliver jeg jo lidt nysgerrig!

Svar Send privat besked

Esbjerg
03/09-2010 15:39
Tak for svarene Maria, det vat dejligt at f styr p det :)
Folk kaster jo om sig med udtryk en nybegynder som mig slet ikke kender til jo :P
--
Mark Dinsen-Hansen

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)

Kbh.
05/09-2010 23:56
Velbekommen Mark - det er ogs noget forvirrende :) I sr fordi de mange betegnelser bruges lidt mrkvrdigt til tider. F.eks. har jeg to gange i denne uge set chiliplanter, der blev solgt under Capsicum Annuum og intet sortsnavn og ekspedienterne holdt fast i, at det alts var det de hed og ikke andet.

@Anja, jeg fik vist solgt skinder for lidt hurtigt :). Som den er nu er der chili og familiebilleder og ikke alt er lige gennemarbejdet. Men de dele, der kan have relevans, har jeg tnkt mig at flytte over p en offentlig side. Nr det er gjort, s melder jeg ud og mske kan noget vre en del af fremtidige guides her p forum.

De bedste hilsner

Maria
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3880, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: lyadmivaHet
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 3, denne mned: 3)