Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Datil nogle erfaringer?
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
20/09-2010 21:41
Jeg har hrt godt om Datil (cap. chinense) fra en amerikaner, der mener sorten er et must, og overvejer nu om den skal dyrkes nste r. Jeg har set den beskrevet som smagfuld, sd, rigtig strk, men svr at dyrke.

S, jeg ville hre, om der er nogle, der har gode/mindre gode erfaringer med denne sort?

Efterrshilsner

Maria
--

Svar Send privat besked
Datil nogle erfaringer?
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
21/09-2010 19:55
Jeg har en kollega, der har dyrket Datil. Jeg mindes endda at jeg har passet (vandet) den for ham en gang eller to, og jeg har da ogs smuttet en enkelt frugt i kften. Det er over et r siden, s nu skal jeg se om jeg kan huske... Ja, den er strk, ogs for en chinenese, men ikke sindsygt. Jeg mindes at den var lidt "parfumeret". Men smag og styrke er jo subjektive. Jeg kunne godt finde p at dyrke den.
Hvor vidt den er nem at dyrke, spurgte jeg ham s om i dag. Han er dog finne og dermed ret fmlt, s "der er ikke noget srligt med den."
Hans Datil er p tredje r nu. Frste r aner jeg intet om, men andet r gav den da nogle frugter. I r sagde han at den ikke har givet noget, men at den har stet p friland...
S det er hvad jeg ved... (og ellers kender du vel chileman.org, s du kan lse om den...)
--

Svar Send privat besked
Datil nogle erfaringer?
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
21/09-2010 20:55
Tak, Mads.

Jeg sidder med et lille smil og tnker p en fmlt finne :) S friland lyder ikke til at vre sagen. S er der vindueskarm tilbage for mig og har set sorten beskrevet som "kan blive s stor som en lille busk". Men den kan vel trimmes. Det er bestemt ogs et plus for mig, at den ikke er sindsyg strk.

Jeg har vret en tur p chiliman. Der str desvrre ikke s meget. Men p den positive side str, at den fr 3-5 blomster pr. vkstpunkt, modsat de 2 normale for chinense. Det kunne godt pege i retning af en storproducerende sag.

Jeg tror jeg giver den et forsg og flger i fodsporene af finnen :)

--

Svar Send privat besked
Datil nogle erfaringer?
Pernille K (nille)
Indlg: 293

Kbh
23/09-2010 17:17
Aldrig hrt om dem - men nu har jeg googlet dem, og det lyder spndende med den historie.

Regner med vi hrer om hvordan det gr med dine i sson 2011 :-)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3709, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: oapedNaw
Antal Emner: 2204
Antal indlg: 18216 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)