Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Tobago sweet scotch bonnet.....
Jette Nielsen (JetteStabNielsen)
Indlg: 242

Middelfart
06/11-2010 20:17
Er der nogen der har en id om, hvor jeg kan kbe fr af den sort?

Og har nogen dyrket/smagt den?

--
JSNI

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
06/11-2010 21:12

--

Hej Jette -

kendte den ikke - men den kan kbes her:

http://www.mariseeds.com/seedcatalog/hotpeppers.html

mvh
Anja

Svar Send privat besked

Middelfart
06/11-2010 21:42
Tak for link, Anja!

De har ogs mange lkre tomater...

Jeg kan ikke se hvor vidt de sender ud over landets grnser?!
Men nu bestiller jeg og hber de(+4-5 andre:-) dukker op!

Jette
--
JSNI

Svar Send privat besked
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
07/11-2010 08:49
du skal nok ikke regne med dine fr kommer

Were sorry, but at this time we cannot ship items outside of the U.S.

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 09:09
Tak for info Henrik :DHvor fandt du det henne? Jeg har kigget over alt - men benbart ikke godt nok :-(

N, men s m jeg fortstte jagten!
--
JSNI

Svar Send privat besked

Slagelse
07/11-2010 11:29

--
Det er vist ikke en af de lette at f fat i - hvor har du fet iden til den henne?

Svar Send privat besked

Slagelse
07/11-2010 11:32

--
Hvis man kender nogen i USA, kan man jo f bestilt frene til deres adresse - det gr jeg desvrre ikke.....

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 11:45
Nej, det virker ikke som om det myldrer med forhandlere! Men jeg vil finde den!

Jeg faldt tilfldigt over den p Chilemans database, og synes den ld spndende!
--
JSNI

Svar Send privat besked
Jes Christensen (Jes-Christensen)
Indlg: 240

8723 Lsning
07/11-2010 13:55
Den kan kbes her
http://www.chileseeds.co.uk/hot_chili_pepper_seeds_3.htm
--

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 14:27
Tak Jes, men det er ikke dem...desvrre!
:-)
--
JSNI

Svar Send privat besked

Slagelse
07/11-2010 15:23
JetteStabNielsen skrev:Nej, det virker ikke som om det myldrer med forhandlere! Men jeg vil finde den!

Jeg faldt tilfldigt over den p Chilemans database, og synes den ld spndende!
--
JSNI

--
H h - det kender jeg godt! Sdan havde jeg det med Pimenta da Neyde - fandt den til sidst, og s er den s djvlestrk, at jeg aldrig fr den brugt... Men flot er den!

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 15:29
:DJeg har fundet en del af dem jeg gerne vil prve, men der dukker hele tiden flere op :O Jeg bruger timer p at Google:D
Og har snart fr til de nste 50 r!

Nu har jeg ogs smidt en trd p Chillis Galore...mske 'nrderne'der kan hjlpe!
--
JSNI

Svar Send privat besked

Slagelse
07/11-2010 16:21

-- Og s har du slet ikke haft kuverten endnu....

Der er godt og vel over 100 forskellige efterhnden!

Svar Send privat besked

8723 Lsning
07/11-2010 17:36
Hov det kan jeg da godt se nu, jeg var nedtop selv p udkig efter den Tobaco jeg henviste til, men jeg vil bare ikke bestille de par sortet jeg leder efter fr fr-kuverten har vret forbi mig igen.

JetteStabNielsen skrev:Tak Jes, men det er ikke dem...desvrre! :-) -- JSNI

--

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 17:53
S klog har jeg ikke vret, at vente til kuverten kommer forbi Jes :-)

Alts forvirringen er snart total! Der er flere tobago'er :-/

'Tobago seasoning pepper', 'Habanero Tobago seasoning', 'Tobago chili pepper' Er de ens - bare med forskellige navne?

Her er den fra Chileman som jeg leder efter:http://www.thechileman.org/results.php?page=2&chile=1&find=scotch%20bonnet&heat=Any&origin=Any&genus=Any

Er det mon den samme som en af de andre?

:D)
--
JSNI

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 17:58
Chileman.....

..Na nu der er en anvisning til links :-)
--
JSNI

Svar Send privat besked

8723 Lsning
07/11-2010 19:15
Nu er jeg jo ogs blevet nysgerri, rodede lidt rundt p div. sider.
Mske kan du bruge det her link ??
http://www.ethno-botanik.org/Capsicum/Tobago-Seasoning/Tobago-Seasoning-Capsicum-chinense-Chilisorte.html
--

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 19:51
De ser jo flotte ud Jes :-)

Jeg tror jeg prver dem og s kan jeg sammenligne, hvis jeg er s heldig at finde de andre:-)

--
JSNI

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 19:55
...I det hele taget virket det lidt rodet og forvirrende med 'navngivningen' af sorterne, men der er vel ikke meget andet at gre end at forsge sig frem?!
--
JSNI

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 20:21
Jes

Der var lige en forskel mere ud over navnet. Den som hedder Tobago sweet scotch bonnet er uden styrke. Den fra linket er benbart med 'vekslende' styrke :-)
--
JSNI

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 20:35
Jes

Der var lige en forskel mere ud over navnet. Den som hedder Tobago sweet scotch bonnet er uden styrke. Den fra linket er benbart med 'vekslende' styrke :-)
--
JSNI

Svar Send privat besked
Lars Skytte Emerslund (Xebash)
Indlg: 129

Egedal
07/11-2010 20:56
Jeg kbte Sweet scotchs Bonnet her

Fuglebjerggrd

Jeg har hstet fr fra den og lagt i vores "send den videre".

jeg har flere tilbage hvis det er denne sort du leder efter
--

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 21:04
Den har jeg luret p; Fuglebjerggaards Sweet scotch bonnet... den tror jeg evt. minder lidt om den fra Jes' link? Den bliver ogs beskrevet som en 'russisk roulette chili'?

Hvordan synes du den smager?

Og tak for tilbuddet :-)
--
JSNI

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
07/11-2010 21:09
Hej Jette

Jeg tror godt du kan g ud fra det er de samme eller meget nre slgtninge. Tobago chili pepper' og Tobago Seasoning Pepper er i hvert tilflde identiske. Trinidad red og Trinidag Yellow, Tobago Yellow og Tobago Red er givetvis ogs de samme eller meget meget nrt beslgtede.

Tobago og Trinidad er kendt for deres chilier af chinense-arten. Men de er ogs kendt for ikke at g op i sorter og holder ikke fr rene der skal gros og s ud p markedet og sdan har det vret i mange hundrede r. Jeg tror mest prcist, man kan sige det er en egnschilier med en caribien-smag, som er karakteristisk for deres kkken :)

Chilierne er som oftest milde i styrken til middelstrke. Og fra markederne har amerikanske eller europiske frslgere s kbt chilier og slger dem med navnevariationer til flge. Hertil kommer de variationer i form, styrke og farve, som kommer af generationer af krydsbestvningsmuligheder. Nogle Tobago Seasening varierer vist i vrigt ogs indenfor samme plante i styrke.

De helt styrkefrie m vre usdvanlige dem havde jeg ikke hrt om fr. Det er i sr usdvanligt, fordi der er s megen krydsbestvning og styrke er et trk, der i stort set alle tilflde af naturlig krydsbestvning vil overfres (hvis man krydser en mild og en strk).

Den middelstrke Tobago Seasoning, kan man se en meget fin lille test af her fra Neil, der efterhnden har vret igennem en del:

http://www.youtube.com/watch?v=jN8N-I7omAk

...........
Lidt mere info:
I flge Julie Andrews (som er en anerkendt forsker srligt omkring domesticering, oprindelse og udbredelse af chili), s er der ingen tradition i Caribien for at have "rene sorter". Det er et stort misk mask og chilierne er i generationer blevet krydsbestvet. Men meget generelt, s dyrkes chinense scoth bonnet typer i Caribien og chinense Habanero i Mexico. Det menes at begge stammer fra samme forfader: Fr, der er bragt fra sydamerika i Amazone-omrdet fr Columbus.
Der en en udbredt navneforvirring, lige prcis nr det kommer til habanero. Mange fr-slgere putter gerne et habanero p, hvis de har kbt en chili p et marked, der minder lidt i form af enten habanero og det gr Tobago Seasening i en del af deres udformning. Men det er strengt taget misvisende, hvis man gr op i den slags, at kalde dem habanero.

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 21:23
Tusind, tusind tak for en meget forstlig og udfrlig forklaring Maria :-)

Min fornemmelse var ogs at der i flere tilflde var tale om samme plante, med forskellige navne - det forvirrede mig lidt, at der bare var klasket et Tobago p svel Scotch bonnet, som habaneroen!

Det jeg 'faldt for', var netop at den var uden styrke, men med god smag!

Generelt er det min fornemmelse at der er en del 'roderi' omkring navnene, er det rigtigt forstet?
Det gr det lidt vanskeligt at navigere.....

Endnu engang tak for go' forklaring og info:-)

--
JSNI

Svar Send privat besked

Slagelse
07/11-2010 21:59

--
Nr vi nu er i gang...

Jeg har lagt fr i kuverten af Vicente's Sweet Habanero, som jeg kbte hos http://semillas.de/.

Den er helt uden styrke og smager superlkkert, s jeg hber, at der er fr tilbage, nr den nr dig, Jette - ellers m du lige sige til!

Jeg tror nemlig, at den vil vre noget for dig. Og ligeledes Habanero Dulce, som ogs er mild og velsmagende.

Vicente's ser sdan ud:

right

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 22:24
Hold da op nogle flotte frugter Anja! Dem m jeg ogs prve, jeg hber der er fr tilbage nr pakken kommer til Middelfart:-)

Jeg er vild med habanero smagen, men jeg er ikke galvaniseret til s meget styrke endnu! S jeg svrger pt. til de lidt mere humane varianter - jeg blir' nok aldrig Naga fan :-)

Jeg sede Habanero Dulce denne sson, men var for sent ude og frugterne blev meget sm, s sm at frstningen ikke var noget at prale af! smagen var dog vidunderlig!

Xebash er s rar ogs at sende mig et par Dulce fr, som jeg glder mig til at f i jorden!

Jeg fik lige kigget p Marias link med Neil, og s ogs nogen af hans andre testsmagninger - manden er jo bindegal :D)))

--
JSNI

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)

Kbh.
07/11-2010 22:34
Hej Jette

Velbekommen - det er jo en fornjelse, at vi kan udbrede os om vores hobby her :). Jeg kan godt forst, du faldt for den styrkefri med smag - hvis du finder den, s sig til. Den ville jeg ogs synes var herlig at prve som erstatning for Habanero Dulce f.eks.

Ja, der er virkelig stor navneforvirring. Det er heller ikke helt nemt. Chilier har jo vret dyrket i tusinder af r og de krydsbestver p livet ls. Og hvornr er der tale om en ny sort? Selv ved masseselektion, hvor man har samme sort og tager fr fra de bedste planter gennem mange generationer vil man med tiden f fremavlet srlige karakteristika.

Der er ikke nogle klare definitioner og regler for, hvordan navngivningen skal foregr. Heller ikke nogle klare definitioner af, hvad en sort i prcist er, som jeg har kunne finde.

God skik burde i det mindste vre at skrive:

- Form
- Strrelse
- Farve
- Oprindelse
- art
- Evt. krydsning

Men sdan er det ikke :) I stedet s tillgges der helt forskellige betydninger til betegnelser. Ssom "Habanero", som bruges vidt forskelligt til at signalere: a) At det er sorten Habanero oprindelse, Mexico (navnet er dog "fra Habana/Cuba tror jeg), b) En speciel form p chilien eller c) at det er en sort under chinense og i visse tilflde nrmest bare: d) at den er strk og er en chili.

Det er en lidt af en jungle :)

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 22:57
Det er en stor fornjelse, at udveksle og nytte infomrmationer, tips og oplysninger :-)

Jeg skal helt sikkert nok sige til hvis jeg finder den... Jeg har jo bestil og trykket p Paypal betalingen hos Mariseeds og har ikke hrt fra dem, hverken det ene eller det andet, s jeg hber jo bare at de overser at Middelfart IKKE ligger i USA :D)

Det er alts ret forvirrende, men ogs lidt fascinerende med al den forvirring omkring navne og sorter. Det gr jo at man er ndt til at prve sig frem, og netop dt synes jeg er ret sjovt!

Og s dukker der nye op; folk som selv har krydset forskellige sorter og fet gode resultater...

Jeg hfter lige et billede ved af min sidste lille bitte Habanero Dulce - den er nsten fuldvoksen, 1 cm stor :D))

--
JSNI

Svar Send privat besked

Middelfart
07/11-2010 22:58

--
JSNIright

Svar Send privat besked

Middelfart
08/11-2010 18:29
Denne her har jeg ogs anskaffet, til afprvning nste r:

Cachucha....

Her skulle ogs vre Habanero smag, men ikke styrken :-)
--
JSNI

Svar Send privat besked

Middelfart
08/11-2010 18:30
.... Hov!

Cachucha
--
JSNI

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)

Kbh.
08/11-2010 18:44
Hold da op Jette, du har da rigtig vret p rundtur efter fr. Jeg aner en, der tripper efter at komme i gang med sit kommende drivhus ;)

Det bliver spndende at flge med nste forr.

--

Maria :)

Svar Send privat besked

Middelfart
08/11-2010 22:20
:-) Det bliver jo nrmest en besttelse!Nu m jeg snart holde en lille pause...mske!

Jeg kan nsten ikke overskue tiden til det bliver forr!

Mht. drivhuset s har jeg det vist mest som et barn op til jul...det har jeg nsket mig i en del r!
--
JSNI

Svar Send privat besked

Slagelse
09/11-2010 06:51

--
Det kan g hen og blive en lang vinter.....

Vi er jo nogle stykker, der er tyvstartet:

right

Svar Send privat besked
Kim Larsen (Pharao)
Indlg: 159

Vorbasse
09/11-2010 07:18
Hvis der ikke er vincentes sweet i pakken, nr den nr dig Jette, kan jeg vidst undvre nogle stykker, jeg kan tage dem med, sammen med drivhuset :)
--

Svar Send privat besked
Kim Larsen (Pharao)
Indlg: 159

Vorbasse
09/11-2010 07:27
Mht. drivhuset s har jeg det vist mest som et barn op til jul...det har jeg nsket mig i en del r!

S, s... Det er snart Lrdag :)
--

Svar Send privat besked

Middelfart
09/11-2010 07:32
Jeg prver at se om jeg kan holde mig fra ekstrabelysning og -varmeplade/pude hallj....MEN det er s.. ikke s let, jeg er fristet DAGLIGT! Og specielt nr jeg ser billeder som disse Anja :-)

Kim - Du ER jo faktisk Julemanden :DLrdag er alt for langt vk! Jeg er stadig ved at finde det mest egnede sted til huset!
:-)

Svar Send privat besked

Middelfart
19/11-2010 15:48
Bare lige et TAK for fr til dig, Xebash :-) Nu har jeg ihvertfald Sweet S.Bonnet og Habanero Dulce....

Jeg har IKKE fet mine fr fra Mariseeds, s de mener det nok, nr de skriver at de ikke sender ud af landet :-(
Og jeg har heller ikke fundet frene andre steder..... Tilgengld er der mange andre mildere varianter jeg glder mig til at prve!
--
JSNI

Svar Send privat besked

Egedal
19/11-2010 17:00
Velbekommen :D

Yup der er rigtig mange spndende sorter, og nu har Bjarne selvflgelig fet masser nye, kan jeg se. (som jeg ogs skal have nogle af)
S nu skal jeg jo til at finde ud af, hvordan jeg kan f udnyttet mit Drivhus, sydvendt mur og terrasse bedst muligt :D

Jeg havde ellers "overbevist" fruen om at i r bare var for test (derfor jeg havde s mange sorter/planter). . . men nste r bliver nok lidt vrer. Godt hun ik ved det endnu, eller fr det er forsent hehe

--

Svar Send privat besked

Middelfart
19/11-2010 17:39
:D)

Puha, jeg aner ogs at det griber om sig her!! Jeg startede med 5-6 slags og nu rummer frlageret snart 100 forskellige, indkbt og -hentet fra vidt og bredt!Jeg m se om jeg kan begrnse mig og kun s nogle af dem og vente en sson med resten...men det kan jeg nppe!

Og Bjarne skal jeg s ogs lige besge, nr nu han har fet nye fr:-)
Mit drivhus projekt blev udskudt lidt, da Pharao og jeg blev enige om at stormen ikke var god for nedtagning og opstning!Men jeg glder mig virkelig meget....og forsger at kalkulere mig frem til hvor mange planter de 9 m2 kan rumme og hvor mange der kan vre p min altan og i haven... :D)
Der rystes p hovedet af mig hist og pist, men jeg synes jo det er herligt, specielt fordi jeg ogs laver mange mad, chutney og sauce experimenter, s frugterne bliver brugt rub og stub! Og snart er fryseren igen gabende tom :-(
Overvejelserne gr nu p xtra lys... det havde jeg svoret jeg 'kom ud i', men ak, ak!! Jeg har allerede spiret et par frsorter,s nu skal jeg jo se hvor langt jeg kan n med dem...

--
JSNI

Svar Send privat besked

Egedal
19/11-2010 18:01
hehe ja hovedrysten, tror jeg alle herinde har prvet. Men det er jo sjovt hvordan folk bliver "vendt" og gerne vil have planter, Chilipasta, Hotsauces eller frugter til "turds"

Og med lyset har jeg haft det p samme mde :D
Nu er jeg s "heldig" at jeg har rdder der er get i en del af kloaken, s det ene badevrelse er pt ikke brugbard :D
s nu har mine planter til overvintring indtaget pladsen og snart kommer vkstlyset :D

sidder og overvejer om der er noget der hedder CA ? (Chilifan anonymous), fr gtter p mange herinde har samme "syntomer" :D
--

Svar Send privat besked

Middelfart
19/11-2010 18:38
Hahaha Hvor 'trist' med badevrelset, godt du kan finde anvendelse indtil det igen kan bruges :-D

Jo, mange bliver omvendt og nysgerrige nr jeg vler om chili!
Saucer og chutney'er bliver afsat med lynfart, den sidste balje jeg lavede fik jeg ikke noget af selv! Men pyt, s kan jeg lave nye!

Jeg lurer i trdene om plantelys - LED osv og finder mange gode tip, Anja er jo guld i den sammenhng! Jeg tror jeg kaster mig over lysstofrr og mske en lille bitte LED spot, eller 2 0:-)

Hold da op, Bjarne har fet mange nye, jeg gerne vil prve....

Hej jeg hedder Jette og er CA.... :D
--
JSNI

Svar Send privat besked
Henrik Olsen (justmc)
Indlg: 91

Cph.og Mexico
10/12-2010 02:27
LED-dyrker skrev:-- Hvis man kender nogen i USA, kan man jo f bestilt frene til deres adresse - det gr jeg desvrre ikke.....

Hej alle sammen.
Hvis nogen har brug for en adresse i US.eller Mexico til at f sendt fr til kan i bruge min adresse. Min kollega kommer sidst jan. og er tilbage i Kbh. sidst feb.han kan have dem med hjem.
Mvh.Henrik.
--
justmc

Svar Send privat besked

Egedal
10/12-2010 13:38

--

Slagelse
10/12-2010 16:37

--
Hej Lars -

ikke det mest spndende indlg, du har lagt ind her....

mvh
Anja

Svar Send privat besked

Middelfart
10/12-2010 17:33
Update :-)

Her efter en mned, har jeg netop modtaget en kuvert med fr fra Mariseeds! S det var benbart muligt alligevel - bare med lidt lang leveringstid :DPyt! Nu er de her sammen med de andre jeg bestilte......
--
JSNI

Svar Send privat besked

Middelfart
22/01-2011 11:55

Min 'Xebash' Sweet Scotch Bonnet blev set den 2/12, har nu 6 lvblade og er netop pottet over i 1 L potte :-)

Tobago Sweet Scotch Bonnet fra Mariseeds er der ogs fin fart p.....

Nu venter jeg p frpakken og er spndt p om der er Vincentes' Sweet Hab. den skal ogs prves!
--
JSNI

Svar Send privat besked

Slagelse
22/01-2011 13:31

-- Ellers m du sige til - jeg har et par stykker endnu

Svar Send privat besked
Pernille K (nille)
Indlg: 293

Kbh
23/01-2011 14:49
Det var der, da den var forbi mig - men det er selvflgelig ikke nogen garanti for at de ikke er udsolgt inden de nr Jette - dem glder jeg mig til at prve :)
--

Svar Send privat besked

Middelfart
23/01-2011 16:51
Tak, Anja - det vil jeg huske :-)

Nille - Dine Aurora fr er ogs set og spiret :-)

--
JSNI

Svar Send privat besked
Pernille K (nille)
Indlg: 293

Kbh
24/01-2011 16:36
:-D
--

Middelfart
24/01-2011 16:49

Til!

Der var ikke flere Vincentes' i frpakken :-(

Kan du undvre et par Anja? S vil jeg sende dig en frankeret kuvert.....
--
JSNI

Svar Send privat besked

Slagelse
24/01-2011 17:17

--
Hej Jette -

jeg finder nogle stykker til dig - og du m egentlig gerne sende en kuvert, for jeg er lbet tr for frimrker...

mvh
Anja

Svar Send privat besked

Middelfart
24/01-2011 17:48
Super!

Kuvert bliver sendt i morgen :-)

Tak!
--
JSNI

Svar Send privat besked
erling 1000 (erling1000)
Indlg: 111

Andeby
24/01-2011 23:13
Hvor er det her et dejligt forum. Der er bare fuldt af hjlpsomme folk. Ikke mange steder man ser det. Lad os blive ved sdan :)
--

Svar Send privat besked

Middelfart
25/01-2011 18:02
HRT Erling!!

Det er faktisk ret fantastisk og enestende! Ikke at jeg har erfaring fra andre slags 'nrd' fora, men nr jeg fortller vidt og bredt, om hjlpsomheden og villigheden til at dele ud af tips&trix, mdes jeg med forundring og ogs begejstring! Det er alts ret fedt :-) Og s smitter det jo.......
--
JSNI

Svar Send privat besked
Anders Frederiksen (Gapirri)
Indlg: 13

Brnderslev
25/08-2012 20:42
Har lige prvesmagt min frste grnne Tobago Seasoning, jeg har 3 planter som er fyldte med chilier, s jeg mistede tlmodigheden, og guffede en af de grnne :-)
Der er ikke meget styrke i den, som forventet, men fin blomsteragtig smag, jeg er spndt p at smage en moden, de frste er ved at blive orange lige nu.

Men hvordan gik det med jeres Tobago og andre chilier ?
Var smagen som forventet, og har i evt nogle gode opskrifter med dem ?

Hilsen Anders

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3950, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: DanteJak
Antal Emner: 2210
Antal indlg: 18223 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)