Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
CGN & Pi numre.
Jes Christensen (Jes Christensen)
Indlg: 605

Lsning
15/06-2011 02:57
Jeg har kbt et par sorter kun med CGN nr.
Tngte p, hvorfor har de sorter aldrig fet et rigtigt navn.

Jeg vil ogs godt lige hre, har alle chilier ikke et nr. ogs selv om de er blevet navngivet?, tit er det nemmere at finde info p en sort,(Google) hvis man ogs har Pi nummeret.

Jeg kan somme tider bruge lang tid i jagten p den vildeste sort, og der er faktisk rigtig mange sjove sorter at finde mellem alle de numre, CAB, Pi, CGN. osv.
S p min nskeliste over sorter jeg godt kunne tnke mig at prve til nste r, er der nogen imellen som kun har et nr. ;)
--
<*))))><( Hilsen Jes Christensen )

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.
Dr Hothead (Dr_Hothead)
Indlg: 91

Horsens
15/06-2011 09:34

Jeg har tnkt over det samme, s kan ikke give dig noget svar. Men hber du fr et, s jeg kan se det.
Jeg har lst en del "grow logs" rundt p forskellige forums, og det er jvnt irriterende nr der bare str en lang rkke tal i deres s liste. For det frste er det jo svrt lige at genkende navnet (nummeret) og for det andet er det jo knap s spndende.

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
15/06-2011 10:10

--
P den anden side - s er mange firmaer ret vilde med at give chilier nye navne, og s bliver forvirringen total, nr den samme chili hedder 17 forskellige ting...

Et nummer er trods alt mere entydigt, s hvis de nu kunne blive enige om at beholde nummeret ved siden at deres eget navn, kunne det jo vre fedt!

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.
Dr Hothead (Dr_Hothead)

Horsens
15/06-2011 13:07

Helt sikkert.
Det m vi se om vi ikke kan gre p Chilifan's database, nr den engang bliver frdig. Nummeret, og alle dens mange navne.

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
15/06-2011 19:22
Hej Jes

Det er langt langt fra alle sorter, der har fet "rigtige navne" og "Bogstav-nummer-angivelser" - masser har kun det ene, nogle har begge eller flere af begge, mens nogle sorter ikke har navn eller nummer.

Numrene angiver, som du garanteret ved, deres referencenummer i forskellige frbanker. Hvis der er flere frbanker, der har samme sort, s vil de f forskellige "bogstav-numre-angivelser".

Et godt eksempel er sorten "Omnicolor".

Denne sort er fra Peru og gr langt tilbage - en af de f "oprindelige" ornamentals.

Men den er givetvis udbredt fra genbanken under United States Department of Agriculture, der fik fr tilbage i 1954 fra et market i La Oroya, Peru.

United Stats Department of Agriculture (PI-numre) gav den referencen:

PI 215739

Andre senere referencenummer er:

CGN 22141 (CGN er "the gene bank at Wageningen" i Holland ogs en stor fr-og genbank med mange chilier)

CAP 689 (Fra The German Research Centre for Biotechnology (CAP) - som nu er sammenlagt med andre genbanker og i dag hedder The Genebank of IPK Gatersleben. S kendebogstaverne herfra er nu IPK)

Vi har alts en sort der i daglig tale kaldes Omnicolor, eller aji Omnicolor, men som ogs gr under navnene:
CGN 22141, PI 215739, CAP 689

............

Andre kendebogstaver er BGH, The genebank at Banco de Germoplasma de Hortalias, Brazil.

............

Hvis man har et referencenummer fra en genbank er det, som du skriver, nemmere at sge p sorterne. Ofte fordi en google-sgning vil fre en hen til en genbank-database (f.eks. GRIN eller AVRIS eller andre), hvor sorten er beskrevet med dens kendetegn, i nogle databaser med billeder.

Det vanskelige er, at genbankerne ikke altid er opdateret. F.eks. er det ofte kun, hvis en genbank har fet fr fra en anden genbank at den anden frbanks referencenummer er med.

Forvanskninger, fordanskninger eller nyere navne, som bruges i daglig tale er ogs sjldent opdateret.

Og for at gre det hele svrere: Der er ikke lavet fulde beskrivelser, ej heller test p alle sorter. Nogle gange kan man se, at en sort, har fet en ny artstildeling ved nrmere undersgelser, tiltider kan en ny vurdering i en genbank give nye oplysninger om styrke, eller vise at det ikke var en stabil sort.
S selvom genbankerne oplysninger er gode og solide, er de ikke ufejlbarlige og nogle gange stemmer de ikke helt overens:)

Jeg har f.eks. kmpet mange timer med Aji Limo, som nogle steder tydeligt er en baccatum og andre steder Chinense og som uheldigvis ogs i samme genbank findes under forskellige numre og med meget forskellige kendetegn.

Til den "rigtige navngivning", s skriver genbanker, sdan som jeg har forstet det, navnet ned p sorten, hvis der ved indsamlingsstedet er et "dagligt navn" eller, hvis der er tale om fremelskede sorter, som netop har fet et navn fra fravleren. Men de finder ikke selv p navne andet end referencenummeret.
Det betyder dog ikke absolut, at sorten ikke har et dagligdagsnavn.

/Maria :)
-

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.
Dr Hothead (Dr_Hothead)

Horsens
15/06-2011 21:45

hhhhh nej, er der ogs flere numre p samme sort..? S er det jo rigtig svrt!
Jeg troede det havde noget med deres gener at gre.

Jeg har lst din trd om Hybrider og Mutationer og synes det var ret spndende.
Men hvis man s opnr en stabil hybrid/mutation (F7-F9), kan man s selv give den et nummer og navn?

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.

Lsning
16/06-2011 01:46
Hej Maria
Fremragende, din info dkker 100% mit sprgsml.
Tusind TAK.

Ja og det mere forvirende nr samme plante har forskellige navne og numre, en der har drillet mig lidt, er CHARAPITA (PI 260498) den har faktisk ogs flere navne, man mener at det er den samme som, Cumani, Tettinas de Monk
Yellow og Jellybean.

Jeg har kbt bde Jellybean og Charapita, s m tiden vise om planterne bliver ens, faktisk blev den sidste kbt, fordi jeg var lidt for hurtig, uden at ligge mrke til at de muligvis var ens.

--

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.
Maria M (Maria)

Kbh.
16/06-2011 19:25
@ Dr. Hothead:

Jeg har ogs en forkrlighed for krydsninger - desvrre, s har jeg ikke plads nok til at eksperimentere.

Ja, hvis man krydser og stabilisere kan man give den navn. Bare ikke et nummer, der referer til at en srlig genbank.

Hvis nu man har navngivet, og begynder at dele fr eller slge fr, s kan det ske, at navnet p et tidspunkt vil blive "forvansket" eller den vil f nye navne.

@Jes, velbekommen. Nu er jeg blevet nysgerrig omkring Charapita ogs :) Du m endelig fortlle, hvis du finder ud af mere og/eller nr planterne viser sine kendetegn.

/Maria

--

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.

Lsning
17/06-2011 04:30
Hej Maria
Jeg skal nok give info om dem, nr jeg nr s langt.
De er egentlig kbt hjen, i god tid, det er nogen som skal i jorden til nste r, jeg kan bare ikke dy mig nr det angr fr, s til tider er jeg lidt for hurtig til at f kbt lige rigeligt hjem.
Du ved jo nok, at jeg allerede har full house, i r, og lidt mere til.

Men jeg skal jo egentlig ikke bruge 10 fr af hver, af to sorter som formegentlig er ens, eller nsten ens.
Nr jeg har set, en gang hen i Jan/Feb, s vil jeg gerne sende de resterende fr til dig, nr vi nr s langt.

Og jeg har alerede fundet et par sorter mere som jeg bliver nd til at bestille hjem. he he, heldigvis er det sm planter, og s kan jeg jo have plads til flere ;) (PI 260504 og Quintisho)

--

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.
Maria M (Maria)

Kbh.
17/06-2011 17:20
Spndende Spndende Jes :)

Quintisho mener jeg, jeg har fr af (og i vrigt en plante eller to i r). S hold fingeren fra aftrkkeren til jeg kommer hjem fra arbejde, hvis du kan dy dig s lnge ;)
--

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.
Maria M (Maria)

Kbh.
17/06-2011 19:39
Hej igen Jes

Nu har jeg kigget og der er fr tilbage af Quintisho - dem er du velkommen til at f.

PI 260504 - sikke et interessant valg. Ved du om planten bliver stor som mange af de "vilde" former eller om den arter sig mere som Cumarien?

--

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.

Lsning
18/06-2011 03:21
Hej Maria
Det er da nsten helt pinligt, du har jo ogs sendt Cumari til mig, jeg hiver bare alle de spndene sorter ud af din frbeholdning.

Kan jeg ikke f lov til at kvitere med et par fr, af dem vi talte om tidligere i trden.
Jellybean og Charapita Yellow, har forvrigt ogs den Charapita i Orange, den kan du lige s godt f med.

Ang. PI 260504, s er der ikke meget info at finde p den.
Men vksten skulle vre lav (lille tr!) og frugterne skulle ikke blive meget stere end hullet i en en'krone.

Nu kan jeg lige s godt rbe et par sorter mere som er p min -Semillas- huskeliste ;) det er sorter jeg har haft kig p noget tid, det bliver nok svrt at holde fingrene fra kbe knappen her.
Grao de Bode red
CGN 16947
CGN 22163 (Findes som rund og som lang)
CGN 22835 (Findes som rund og som lang)
Chupetinho
PI 260504
Pimenta da Neyde
Pimenta Moranga (Morango)
Wild Brazil (mske den samme som Cumari)
CGN 22837
Quintisho ( ;) )
Bolivian Bumpy

--

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.
Maria M (Maria)

Kbh.
18/06-2011 18:48
Hej Jes

Jo - meget gerne, men bare et par enkelte. S flger jeg med i resten fra sidelinien.

Cumari kan det godt vre, du trods frene, skal ud at finde et andet sted :(. Jeg har lige pottet om, og min cumari-plante har lidt for store blade synes jeg i forhold til sorten. Omvendt har jeg nu en plante, der godt kunne ligne Cumari uden planteskilt. S tiden m vise, om det er mig eller frene, den er gal med. Det melder jeg tilbage om.

Jeg sender Quintisho, Pimenta da Neyde og chupetinho, som jeg har overskuds fr af.

De sorter, der er ens eller mske ikke, bliver interessante at flge. Det er kan godt blive svrt at vurdere, hvor meget planterne og chilierne m/kan adskille sig og om det er samme sort og forskellige "strains" af sorten eller om de er forskellige.

Jeg kiggede kort p lidt af de sorter, som du er ude efter hos Semilla. CGN 16947, CGN 22835 og CGN 22837 tror jeg godt kan blive hje og store.

Bolivian Bumby - den ser herlig finurlig ud :)

CGN 22163: opdagede jeg viser meget godt tvetydigheder ogs ved numre, genbanker og salg. Semilla skriver, at bde den aflange og runde er isoleret fra CGN22163.
Men CGN22163 er s vidt jeg kan se "giants of California" (en fremavlet sort fra strig - almindelig peberfrugt). Hvordan man fr strke sm frugter ud af den forstr jeg ikke.

Mske er det en slfejl - de ligner mere at kunne komme f.eks. fra CGN22165?

--

Svar Send privat besked
CGN & Pi numre.

Lsning
19/06-2011 02:52
Maria
Det glder mig at kunne sende et par fr. den anden vej, sender lige en PM. senere.

Sorterne jeg nvnte for dig p 'Selillas' listen, var bare fordi jeg syntes det var spndene at f din vurdering med p vejen, det er da helt vild at du uden vider sender dem, og at du havde lige prsis de sorter, og som overskuds fr.
Tusind tusind tak.

Ang.
CGN 22163
CGN 22835
S faldt jeg for dem, fordi de s spndene ud, og det mystiske ved at de var i lang og rund udgave, men jeg kan gudt se at der er et eller andet galt med CGN22163, om det s er nr. eller beskrivelse, det kan godt vre jeg dropper den.

Jeg har da ogs plads til store planter, har en rimelig god altan mod Vest, og en micro altan/udhng mod st.
Der kan jeg sagten have nogle halvt store planter, det er mest inde de skal vre mindre, og af en eller anden rsag, s bliver mine planter altid 25% strere/hjere, end det der str beskrevet, har en Red Savina p omkring 1 m. et eller andet sted lste at den kun blev 60 cm.

Nr jeg har sorter oppe til overvejelse, s er der mange ting der spiller ind.
Hvis sorten er tilstrkkelig speciel, s er det jo nemmere at acceptere at den bliver urimelig stor, og skal fylde 2 gode plasser p altanen.
S sm planter er nsten altid at foretrkke, men sdan ender det bare ikke altid :)

Bolivian Bumpy, ja den kan jeg ikke st for.
Tror ogs et CGN 22837 er rigtig sjov.

--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3997, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: zidyesfsl
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)