Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Storvask af chilier
Lonny Hansen (Lonny)
Indlg: 30

sterbro - KBH
02/07-2011 20:01

Hej
I min kamp mod spindemider har jeg forsgt mig med spray af vand, sprit og brun sbe og det virkede omend ikke 100% selv efter flere omgange med spray

Jeg har mange andre planter, som jeg ikke nsker skal blive smittet af denne "plage", s derfor stod jeg i dag i en situation med flgende valg
1. Jeg plukker alle planter for chilier og smider derefter planterne ud!!!
2. Jeg finder en anden og eventuel mere extrem lsning, da alt andet end valg 1 er vrd at forsge.

Min extreme lsning var:
Jeg lavede en spand med vand, sprit og brun sbe, hvor der blev tilsat mere sprit og brun sbe end angivet i diverse "opskrifter" p nettet og derfor ogs end tidligere spray. Jeg lagde kkkenrulle p den vde jord, for at holde p og beskytte jorden. Herefter vendte jeg bunden i vejret p de lave og de middelhje planter og nedsnkede dem i vandet. De hjere planter fik toppen nedsnket i vandet og resten overdynget med vand/sbe/sprit-blandingen med et liter-ml. Kasserne, som planterne stod i, blev skyllet med den resterende vand/sbe/sprit-blanding.

Nu er alle de "storvaskede" planter sat til "trring" p mit badevrelse.

Og nu endelig til mit sprgsml: I "opskrifter" p nettet vedrrende brug af sbe/sprit/vand i "krigen" mod spindemider, str der, at planterne efter brus/spray/overskylning af denne "insektsbe" skal overbruses med rent vand efter et par timer. h -hvorfor? Jeg formoder at spritten fordamper! Fra tid til anden, nr jeg har (for mange) sm sorte fluer, vander jeg de "skyldige" planter direkte p jorden og i underpotten med vand tilsat brun sbe. Det er mine planter aldrig dde af - ej heller nr jeg har ramt blade mv.

VH og fortsat god weekend fra "vaskekonen"

Svar Send privat besked
Storvask af chilier
Lars Skytte Emerslund (Xebash)
Indlg: 129

Egedal
02/07-2011 21:17
Bruge Rovmider mod Spindemiderne ? . . . de d alle spindemider i mit drivvhus, meget hurtigt faktisk.

De sorte Fluer, er nok Srgemyg, som godt kan lide vd jord. Deres larver lever af plantematriale, dog mest ddt mener jeg. Disse er en normalt bare mere irriterende, end noget andet (dog ikke helt sm planter).

ved disse ville jeg stte fluer papir eller lign og plante om. Eller ndre vanding til : nede fra, kontra oppe fra.
--

Svar Send privat besked
Storvask af chilier
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
02/07-2011 21:59

--
Ja - spritten fordamper, men sben vil stadig sidde p bladene, og det er ikke godt for dem...

Svar Send privat besked
Storvask af chilier
Jes Christensen (Jes Christensen)
Indlg: 605

Lsning
03/07-2011 03:56
Jeg kan kun give Lars ret.
Sidste r da jeg kom hjem fra sommerferie, var mine planter p altanen extrem angtebet af spindemider, vejret m have vret guf for spindemider, for da jeg tog hjemme fra, havde jeg ikke bemrket nogen spindemider.

Bestilte en portision rovmider i Plantorama, de d spindemiderne rup og stup p ganske kort tid, mener de kostede 200-, eller i det prisleje.
--
<*))))><( Hilsen Jes Christensen )

Svar Send privat besked
Storvask af chilier

Slagelse
04/07-2011 09:59

--
Ja - nyttedyr er ikke billige, men de virker!

Jeg kber hvert r i starten af maj en gang Orius rovtger (spindemider, trips, mellus og bladlus) og en gang bladlusgalmyg og -snyltehvepse, og de passer drivhuset for mig hele ssonen.

Rovtgerne fik jeg anbefalet af en drivhusgartner, fordi de kan de flere forskellige ting, s de kan holde sig selv med mad gennem en hel dyrkningssson. Det betyder, at man kan kbe dem, inden spindemiderne gr i gang, s de kan tage et angreb i oplbet. Jeg havde agurker helt ind i oktober mned sidste r, og det har jeg godt nok ikke lige prvet fr!

Jeg kber dem online - s kommer de med posten lige til at stte ud.

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Storvask af chilier
Heidi Stein (HeidiS)
Indlg: 53

Hvidovre
04/07-2011 10:39
Jeg har ogs overvejet at kbe nyttedyr, men tnker at de fordufter fra mit drivhus, hvis dre/vinduer str bne. Hvordan er det med det?

Jeg har ikke de store problemer i r (endnu), men er alligevel nysgerrig efter at vide, om det skal holdes "hermetisk" lukket indtil utjet er spist?

mvh Heidi

Svar Send privat besked
Storvask af chilier
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
04/07-2011 10:41
Hej aAnja,

Har du et godt/ billigt sted at kbe nyttedyrene?
Jeg har galmyg og snyltehvepse i r, og det er jeg rigtig glad for:-) Desvrre er der mange der ikke har mod p at have nyttedyr, ud fra den ide, at man ikke vil have store gale og arrige dyr flyvende rundt. Det er det alts IKKE!!-men sm ,nsten usynlige dyr, man stort set ikke lgger mrke til. Men hvad med rovtgerne? er de ogs sm og sde?
Et sprgsml mere: hvis man har det frostfrit, er der s en chance for at de overlever?

p forhnd tak

hilsen Ilse
--

Svar Send privat besked
Storvask af chilier
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
04/07-2011 10:54
Hej Heidi,
Bare rolig, dyrene bliver:-) Jeg var ogs bange for at de stak af, hvis jeg bnede dre og vinduer, men det gr de slet ikke.
Jeg har planterne i en udestue, hvor vi spiser , ogs nr vi har gster. Der er er ikke en, der har lagt mrke til at vi har flyvende nyttedyr!-kan klart anbefales! De tager ikke alle lusene, men holder dem nede, s det ikke er et problem mere

hilsen Ilse
--

Svar Send privat besked
Storvask af chilier

Slagelse
04/07-2011 13:30

--
ingen billige steder - de koster omkring 170 kr. alle vegne for en pakke...

Og nej - de flyver ingen steder, s lnge de har noget at spise! Man kan ikke holde drivhusdr og -vinduer lukkede p denne rstid - der skal jo vre luft hele dgnet for at holde skimlen vk!

Desuden kommer der jo herligt mange svirrefluer ind i disse dage - de er bde gode mod bladlus og hjlper med bestvningen.

Jeg kber ind hos http://nyttedyr.dk/Default.aspx, men tror at det er lidt lige meget, hvor man fr dem fra.

Heidi - du skriver, at du ikke har de store problemer endnu. Hvis det betyder, at du allerede har set skadedyr i drivhuset, er det nu, du skal bestille hjlpere. Hvis angrebet er blevet for voldsomt, kan de slet ikke flge med!

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Storvask af chilier
Steffen Hinchely (Hinchely)
Indlg: 114

Midtfyn
04/07-2011 16:39
Hej
Kan ogs kun anbefale nyttedyr. Kbte ved Nyttedyr.dk og det virker bare. Hyggeligt ogs at se de sm vsener vimse rundt blandt planterne, og ikke mindst at se de bladlus der er blevet stukket....
Og de forsvinder ikke trods bne dre og vinduer. Har endda lagt mrke til at de stadig er hos de chilier der nu har stet ude i en mneds tid.

Rovmiderne m jeg prve nste r, hvor jeg forhbentlig har fordoblet drivhusarealet :-)
--
Steffen

Svar Send privat besked
Storvask af chilier
Heidi Stein (HeidiS)
Indlg: 53

Hvidovre
05/07-2011 13:18

Jamen s vil jeg bestille nyttedyr. Har spottet et par bladlus - og en af mine planter har lidt uldtotter p undersiden af bladene, s det er nok vrd at gre det inden det hele er smittet.

Hvor er det sknt at der er s god villighed til at hjlpe og vejlede andre - tak.

/Heidi

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3891, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: kovaliev.P-1967
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)