Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
30/09-2007 18:34
Hejsa folkens,
Jeg ville egenligt bare lige hre hvordan det gr med jeres chili hst i r. Min egen hst er godt nok noget mere moderat i r - og de planter som har givet flest frugter er af mere uinteressant art (cayenne, korean hot osv).
Her er lidt fra dagens hst. Cayenne(rde) til hjre, Explosive ember(lilla, sm) nederst, Bolivian rainbow (verst, lilla), naga Jolokia (grnne, nederst venstre) og s dem jeg kalder pigstail (verst venstre).
center

Jeg plukkede ogs en del serrano chili og satans Kiss, men dem glemte jeg at tage billeder af.
De fleste af dem p billedet er hngt til trre for senere at blive lavet til chili flager. Glder mig til at se om jeg kan f samlet nok til at lave en lilla variant.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Hannibal Hass (DrPepper)
Indlg: 20

Odense
30/09-2007 23:13
Min hst er pt. p:
10 stk. Chocolate Scotch Bonnet
+80 stk. Purple Prince
+55 stk. Birds Eye

Og planlgningen af nste rs planter er i fuld gang.
Jeg fortstter selvflgelig med ovennvnte, derudover kommer Naga Morich, Bhut Jolokia og Numex Twillight til.

Har forresten mistanke om, at min Birds Eye er blevet krydsbestvet med min Chocolate Scotch Bonnet. Der er i hvert fald et par brune Birds Eye p min plante.
Regner med at trre dem og s prve at plante dem, for at se hvad der kommer ud af det.

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
19/10-2007 13:30
En flok af mine planter blev pludselig ramt af enorme mngder bladlus forleden. Fra den ene dag til den nste gik de fra at have det fint og s til at vre totalt hvide af lusene. Jeg gider ikke kmpe for at holde gang i planterne, s jeg valgte at hste det hele (bde rde og grnne frugter) og s flde planterne. Det gav en ok hst, men langt fra s meget som sidste r:

251 stk cayenne frugter
43 stk Korean hot
39 stk scotch Bonnet (alle orange pnr 3).
19 stk naga jolokia (stadig 1 plante tilbage)
89 stk pointsetta (stadig 1 plante tilbage)
en stor hndfuld explosive ember (de er meget sm, men ganske dekorative).
19 stk Satans Kiss (har stadig 2 planter med frugter)
61 stk Navacho
134 stk Serrano
8 stk Hungarian yellow wax
73 stk Large red cherry (stadig 2 planter tilbage)
27 stk red cherry (sm)
95 stk marbles (ikke srligt smagfulde, men meget dekorative).

Har stadig en flot Bolivian rainbow plante samt en flok andre med mere eller mindre antal frugter. Alle planterne blomster dog en hel del endnu.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Line R. (Line)
Indlg: 42

Viby J,, Denmark
19/10-2007 14:24
Imponerende!
Tog du et billede af hsten?

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
19/10-2007 20:40
Line skrev:Imponerende!
Tog du et billede af hsten?

Det fik jeg desvrre ikke gjort, da jeg var ved at f lidt stress over alle de bladlus (ville jo gerne redde s mange planter som muligt). Jeg har en del rangler med chilier hngende til trre samt en god sjat p frost og syltet. Kan vre jeg kan f taget lidt billeder af det nr jeg lige finder tid.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Inge Barker (ikba)
Indlg: 1

Kastrup
24/10-2007 15:20
Ja det m jeg sige, det er godt nok en flot hst. Jeg fik kun nogle f chilli p min planter v v de gav ellers rigtigt godt sidste r.
--

Svar Send privat besked
Kristian Bdker (boedker)
Indlg: 13

Aalborg
04/11-2007 02:31
Imponerende hst Kim, mine planter har ikke rigtig givet noget pga den drlige sommer - ca 60 blandede frugter, og da der har vret frost er der ikke mere at komme efter (jeg dyrker i krukker s frosten drber dem nsten jeblikkeligt).

Fluresenet purple og Naga Jolokia har slet ikke net at stte frugter (v v v)

Men en af mine planter har vist sig at kunne hndtere kulden MEGET godt (alle andre planter var dde, og den her havde ikke engang tabt blomsterne) det er samtidig en ret strk krydsning (hjst sandsynligt cheyenne X habanero, F1) og jeg har derfor tnkt mig at overvintre den for at se om jeg kan tyvstarte den til forret. Er der nogen der har nogle tip til overvintring s skriv endeligt, lige nu er den rget indenfor, men jeg ved ikke om det er ideelt, skal den evt ud i skuret?

--
Kristian Bdker
http://boedkers.net/tags/chili

Svar Send privat besked
michael hansen (dk_michael)
Indlg: 27

.
10/11-2007 14:20

--
Du kan sagtens have den indenfor. Stiller du den varmt og lyst (det er lidt svrt), s kan du vre heldig at den bare vokser videre.
Det bedste er nok at stille den s lyst og kligt som muligt, s gr planten i st i vinter og vil vre klar igen til forret. Nr det bliver forr skal den klippes ned. Klip ca. 10-15 cm over der hvor grene gr ud fra stammen.
Du skal ikke blive bekymret hvis den starter med at smide alle bladene, det er helt almindeligt.

Hvis det er grene der viser tegn p sygdom, skal de selvflgelig klippes af hurtigst muligt.

Vand meget sparsomt hele vinteren, planten skal have ro til at g i hi.

Svar Send privat besked
michael hansen (dk_michael)
Indlg: 27

.
10/11-2007 14:31

rets hst, i alt ca. 4 kilo chilier, flest citron chili som er en af mine favoritter.

Billedet er fra sidste store efterrshst d. 19. oktober.
Der er stadig lidt frugter tilbage, bde i drivuset og p de planer jeg har taget ind (2 citronchili, en red savina og en gul habanero).

Forsger at uploade billede, men jeg kan ikke f det til at virke.

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
10/11-2007 16:23
Billede upload er nede lige pt. Jeg kigger p det.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)