Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
troels berger (troelsB)
Indlg: 13

rhus
11/07-2011 15:50

--
Hej derude.
Ville lige hrer nrmere om krydsbestvning.
Ude i min have har jeg en, twilight(sm chili, i mange farver) plante stende og lige siden af den, har jeg min bhut jolokia plante stende. Bhut jolokiaen har aldrig rigtigt givet noget fr nu her, nu er der en masse p den.
Det underlige er at chilierne p bhut jolokiaen, er ogs begyndt at blive lidt lilla lige som twilight chilierne, ingen af dem er vokset frdig p jolokiaen.
Kan det vre en mutation imellem de 2 planter?
Eller hvad kan det skyldes at de er blevet lidt lilla?

P forhnd mange tak.
Hber i kan hjlpe.

Mvh. Troels

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
11/07-2011 16:26

--
Hej Troels -

en evt. krydsbestvning kan frst ses ret efter, hvis man bruger frene fra en plante, der har krydsbestvet, da det kun pvirker frene - ikke frugterne.

Jeg har s ikke lige en fornuftig forklaring p, hvorfor bhut'erne ogs er lilla... Kan det vre krydsbestvede fr fra sidste r? Det sker nu heller ikke s tit, at de krydsbestver - jeg har i hvert fald ikke prvet det endnu, og jeg gr ikke noget for at undg det.

mvh
Anja

Svar Send privat besked
troels berger (troelsB)
Indlg: 13

rhus
11/07-2011 16:31

--
Hehe okay tak.
Kan det vre de er sol brndte? eller er der overhovedet noget der hedder det. Ellers m man jo bare vbne sig med tlmodighed og se slut resultatet.

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
11/07-2011 17:05
Hej Troels,

Ja, de er sikkert blevet solbrndte. Passer det med at det er dem der vender mod solen? Mange af mine fik en lidt sjov farve da de kom ud i solen, men jeg aner ikke om det har nogen betydning for smag eller holdbarhed, mske er der nogen der har erfaring med det?
hilsen Ilse
--

Svar Send privat besked
Kenneth Autzen (thesheep)
Indlg: 250

Sdr Jylland
11/07-2011 17:20
2 af mine jalapeno frugter er ogs med lilla omrder, ved ikke hvad det skyldes

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
11/07-2011 19:29
Den lilla farve er plantens naturlige solcreme eller mske rettere deres "solbrun" :)

Lilla skyldes skyldes Anthocyaniner. Der er forskel p mngden af anthocyanin i de forskellige sorter, og jeg har ikke set det p bhut-frugter fr (ud over i forgreningerne p "stngler", der er det normalt tydeligt der er mrk farve).

/Maria :)

--

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
11/07-2011 23:28
Tak Maria, du er altid god for en masse informationer.
Ved du s ogs om det har en betydning for frugtens videre udvikling?
--

Svar Send privat besked
Ea Madsen (Emse_m)
Indlg: 110

Glostrup
12/07-2011 07:46
IIse, det skulle vist ikke have nogen betydning hverken for udvikling eller smag, det er i hvert fald det jeg har kunne lse mig til p andre forums.
--

Svar Send privat besked
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
12/07-2011 17:03
Godt at vide, tak Emse:-)
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)