Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
spindemider - hvorfor "elsker" de nogle chilier og ikke andre?
Lonny Hansen (Lonny)
Indlg: 30

sterbro - KBH
12/07-2011 15:02

Hej igen

Jeg har nu opgivet min krig mod spindemider og smider planterne ud :-(
Jeg har dog vundet et par sm slag og reddet en del, hvor skaden kun var begrnset :-)

Men jeg undrer mig over at jeg har haft chilier med mega-angreb af spindemider stende lige ved siden af chilier, som overhovedet ikke er blevet angrebet

Kender I til arter som er mere modstandsdygtige overfor denne "pest"?
I s fald ville en liste over modstandsdygtige chilier vre nice-to-have

P forhnd tak fra Lonny som ses jvnligt med lup ala Sherlock Holmes

Svar Send privat besked
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
13/07-2011 06:56
Jeg har ikke (banker under bordet) haft problemer med udyr siden min frste sson med chilier, hvor jeg lige var ved at lre at der var forskel p en chinense og en annuum, s jeg kan ikke rigtigt hjlpe med den.

Men tag da, Sherlock, at skrive dine betragtninger ned (her), s andre kan drage nytte af dem.
--

Svar Send privat besked
Lonny Hansen (Lonny)
Indlg: 30

sterbro - KBH
13/07-2011 15:30
Mads skrev:Jeg har ikke (banker under bordet) haft problemer med udyr siden min frste sson med chilier, hvor jeg lige var ved at lre at der var forskel p en chinense og en annuum, s jeg kan ikke rigtigt hjlpe med den.

Men tag da, Sherlock, at skrive dine betragtninger ned (her), s andre kan drage nytte af dem.
--

--
h hvad er en chinese og en annuum - eller rettere hvad betyder det ift spindemider

Jeg har en Aji Dulje og en Malaga Birds Eye stende ved siden af en spindeinficeret Balloon - ingen af de to frstnvnte har endnu (ogs bank under bordet herfra) vist tegn p spindemider

KH Sherlock

Svar Send privat besked
Dr Hothead (Dr_Hothead)
Indlg: 91

Horsens
13/07-2011 15:41
Lonny skrev:
Mads skrev:Jeg har ikke (banker under bordet) haft problemer med udyr siden min frste sson med chilier, hvor jeg lige var ved at lre at der var forskel p en chinense og en annuum, s jeg kan ikke rigtigt hjlpe med den.

--

--
h hvad er en chinese og en annuum - eller rettere hvad betyder det ift spindemider

Jeg har en Aji Dulje og en Malaga Birds Eye stende ved siden af en spindeinficeret Balloon - ingen af de to frstnvnte har endnu (ogs bank under bordet herfra) vist tegn p spindemider

KH Sherlock

--
Det er arter, eller "familier" om man vil.
Du kan trykke HER og derefter "SPECIES" for at se dem.
Hvad det betyder med hensyn til spindemider ved jeg dog ikke.

Svar Send privat besked
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
14/07-2011 11:42
Hej Lonny

Jeg har desvrre ikke hrt om chilier, der er modstandsdygtige overfor spindemider.

Kampen er svr - og jeg mtte selv opgive sidste r, hvor en planteskoleindkbt chili bragte de sm bster ind i stuen, heldigvis var det sent p ssonen. Alle planter rg ud, selv mit kre 5 rs chiliplante, som jeg troligt har overvintret, *snft*.

Spindemider er tossede med trt og varmt vejr (og trke/ vandstress kan i vrigt f planter til at ndre kemisk balance, s de bliver mere attraktive for spindemider).
De formerer sig voldsomt og indenfor ganske ganske kort tid under de rigtige betingelser. Derfor ser vi pludselig - og ofte for sent - meget store angreb.

Har man spindemider kan godt med vanding, s jorden hele tiden er fugtig og jvnlig overbrusning vre med til at holde formeringen nede. De giver s omvendt tit smfluer :(

Spindemider er i vrigt rigtig gode til at overvintre - i sprkker, i jord og planter. De planter, der er mest angrebet skulle vel ikke vre overvintret?

S potter, vindueskarme, redskaber osv skal sbes/sprittes godt af, hvis man har haft spindemider. Ellers er der stor sandsynlighed for, at man har dem nste r ogs.

Spindemider er sm og inden de "spinder" svre at se med det blotte je (dog temmelig tydelige senere p ssonen, hvor de skifter farve til rde - en periode i deres liv, hvor rovmider ikke spiser dem). Et tegn er sm gule eller hvide pletter p bladene, hvor spindemiderne har suget fra cellerne. De gullige pletter udvikler sig til strre gulspttede prikker, herefter bliver de bronzefarvede, for til sidst at visne og d.

Angrebne blade skal fjernes og planten isoleres, hvis man har mistanke.

N, men for at gre slemt vrre, s er spindemider ret hrdfre og resistente selv overfor mange pesticider. Rovmider er en mulighed eller indenfor forskellige planteolier/udtrk, som skulle vre det mest effektive til indendrs brug. Jeg har fet anbefalet denne af Bjarne sidste r, men nede ikke at kbe og afprve midlet, fr misren var for voldsom.

Jeg hber, at det lykkes at redde nogle planter, Lonny.

--
/Maria :)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3834, heraf online: 1 stk (Irgang )
Seneste tilmeldte: IgorEn
Antal Emner: 2207
Antal indlg: 18219 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)