Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Chili om vinteren
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
19/10-2007 20:56
Nu nrmer den kolde vintertid sig jo p de danske breddegrader og den normal chilisson er derfor ved at vre ovre. Det betyder dog ikke at man ikke kan dyrke sin entusiasme for chiliens magiske verden.
Personligt har jeg planer om at lave en hydrologisk flod-ebbe system og s dyrke chilier med kunstigt lys. Det krver dog en del forberedelse s det m blive lidt nrmere jul.

Hvad er jeres planer for vinter perioden? holder i bare chilifri eller?

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Chili om vinteren
Peter Lambk (Toppermaestro)
Indlg: 56

rhus C
20/10-2007 12:41
holder chilifri da jeg desvrre er hjemls i et par mdr. Da min kommende lejlighed ikke er ledig fra jeg skal vre ude.

Svar Send privat besked
Chili om vinteren
Hannibal Hass (DrPepper)
Indlg: 20

Odense
20/10-2007 16:14
Har lige plantet flgende:
NuMex Twillight, Tepin, Birds Eye og Naga Morich.
Kan sq ikke vente til forret....
NuMex Twillight, Tepin og Naga Morich har allerede sat spirer efter 14 dage. Birds Eye blev frst plantet i gr.
Ellers skal vinterperioden g med, at lase spndende artikler om chili (som jeg falder over p nettet) Og s skal jeg forberede et projekt hvor jeg vil prve, at mle Scoville p mine forskellige chilier. Det er jeg ret spndt p, da bliver ret interessant at se hvor hjt jeg kommer op i forhold til den officielle skala for de forskellige sorter.

Svar Send privat besked
Chili om vinteren

rhus C
21/10-2007 12:10
hvordan mler man scoville?

Svar Send privat besked
Chili om vinteren
Hannibal Hass (DrPepper)
Indlg: 20

Odense
21/10-2007 12:42
Det er ikke sdan lige til, det krver avanceret udstyr.
Tjek teorien p denne side: [URL HREF="http://www.miljokemi.dk/chili/chilikemi.php"][/URL]

Svar Send privat besked
Chili om vinteren
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
21/10-2007 15:59
Du skrev ingen titel for linket:
http://www.miljokemi.dk/chili/chilikemi.php
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Chili om vinteren

rhus C
23/10-2007 01:27
spndende

Chili om vinteren
Leif Siripot (Lesi)
Indlg: 21

Lopburi - Thailand
24/10-2007 17:41
chilifri. joe nr jeg sover ha ha
Har plantet bell chili og red Eagle..

Jeg har lige gjort en opdagelse i dag.. 1 plante ud af 400 har anderledes frugt.. de modner fra stilken og ud, men spidsen er stadig helt grn...faktisk meget flot.

jeg har ogs fet opklaret hvorfor nogle af mine planter/frugter var mere grnne end de andre. Meget dyb grnne, nsten s de ser sorte ud nr man ser dem p afstand. Og lidt strre frugter.
Det skulle vre fordi det er Thai Dragon og ikke Thai prik ki nue.
Ja ja der er meget at lre om de kre chili..

Ellers er de nste ca 1000 planter ved at vre klar til udplantning ( thai chili ) og bird chili - stor rd - . plus diverse som jeg har fet fra Bjarne, de spirer fint.
Og en jeg har glent hvad er .. hmmmmm
Og hvis jeg keder mig, s er der Eggplants som skal plantes ud.. Thai lang grn, thai lang violet, hvid klase og hvid/grn.

leif

--

Svar Send privat besked
Chili om vinteren
Kristian Bdker (boedker)
Indlg: 13

Aalborg
05/11-2007 23:26
Jeg forsger at overvintre en spndende plante jeg har fet fremavlet (cheyenne der muligvis er krydset med en habanero)
med henblik p at tyvstarte til forret. Planten der er lavet p baggrund af hjemmeavlede cheyenne fr er vsentligt forskellig fra sine "sskende" og giver mindre med STRKE frugter.

center

Desuden er det en dejlig robust plante der overlevede to ntter med frost inden den blev reddet (alle andre planter var dde, men denne her havde ikke engang tabt sine blomster)

Frugterne er som sagt er noget anderledes en dens "sskende" der stter store men kedelige frugter. De enkelte frugter p den "nye" er mindre og noget dybere orange end de nsten gule frugter fra dens sskende og dens nu hedengangne moder-plante (det er den "nye" til venstre).

center

S jeg hber at have friske chilier til jul, og mske lngere. (samtidig gr jeg og krydser fingre for at det er en stabil sort som jeg kan lave fr p)

--
Kristian Bdker
http://boedkers.net/

Svar Send privat besked
Chili om vinteren
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
08/11-2007 21:35
Fin plante kristian,
Hvis du fr fr til overs s vil jeg da gerne have et par stykke (vi kan jo bytte med nogle andre hvis du er interesseret).
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Chili om vinteren
Kristian Bdker (boedker)
Indlg: 13

Aalborg
06/12-2007 18:44
Chilifan skrev:Fin plante kristian,
Hvis du fr fr til overs s vil jeg da gerne have et par stykker
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Selvflgeligt kan du f nogle fr Kim, men da det nok er en F1 hybrid er den nok ikke stabil.

Der er stadig liv i moderplanten, og jeg overvejer at lave et par stiklinger til forret og s krydse dem ind igen som "kontrolleret indavl" for at se om jeg kan stabilisere sorten.

Hvis der er nogen der har erfaringer med et sdan projekt tager jeg gerne imod gode rd!

--
Kristian Bdker
http://boedkers.net/

Svar Send privat besked
Chili om vinteren
~ ~ (Mellow)
Indlg: 1

Danmark
23/05-2008 14:01
Hej hej, ny her p foraet, gammel trd, men hvilket lys er bedst at bruge indendre om vinteren, og hvor lnge p de have lys 18/6-20/4?

Det hedder forresten hydroponics og ikke hydrologisk.

God weekend...

Svar Send privat besked
Chili om vinteren
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
23/05-2008 14:47
Mellow skrev:Hej hej, ny her p foraet, gammel trd, men hvilket lys er bedst at bruge indendre om vinteren, og hvor lnge p de have lys 18/6-20/4?

Det hedder forresten hydroponics og ikke hydrologisk.

God weekend...

hydroponics er det engelske ord for konceptet med at dyrke direkte i gdet vand. Det nrmeste ord vi har p dansk er hydrokultur eller indirekte hydrologi som i virkeligheden betyder studier af vand, men som skulle dkke over lidt af det samme.

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4794, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AnthonyCiz
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)