Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Overvanding/undervanding
Alexander V. O. (alexvaxx)
Indlg: 3

Kbenhavn
03/08-2011 00:10

--
Hej p forummet, jeg er helt ny p chilidyrkning og fik tre "voksne" chiliplanter i gave for en uge siden. De havde modne frugter p, som jeg efterhnden har fet spist, men nu vil jeg selvflgelig gerne passe og pleje mine planter s jeg kan f glde af dem igen og igen.

Men ak, de hnger allerede med bladene! Og mit store problem er at jeg ikke kan finde ud af om det er over- eller undervanding. Jeg mrker p jorden inden jeg vander, og jeg synes den virker ret tr og s hlder jeg vand ved. Men jeg kan ikke finde ud af hvor meget vand er nok. Indtil nu har jeg vandet ca. 1 dl hver gang de har virket lidt trre, men det er efterhnden blevet til hver aften - kan det virkelig passe?
De str i en kkkenvindueskarm med morgensol og bent vindue hele dagen (mske dt er problemet?)
Er det bedre at vande nedefra?

Jeg er meget nysgerrig efter at f lidt hjlp, da jeg jo ndig vil vre skyld i at have drbt tre flotte planter p mindre end to uger.

VIl det for resten hjlpe at plukke de resterende chilier af, da de jo sdan set er hel- og overmodne nu?

Der str desuden p den lille pind i mine planter at de "kan klippes tilbage og skyde pny", men hvor langt tilbage skal de klippes?

Ja mange sprgsml, jeg hber nogen kan hjlpe!

Mvh A.

Svar Send privat besked
Overvanding/undervanding
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
03/08-2011 07:36

--
Hej Alexander

til lykke med planterne - det kan vre starten p at blive chilinrd lige som os andre her...

Hvis frugterne er modne, br de plukkes af planten, s den kan koncentrere sig om ny vkst og frugter. De kan holde sig nogle uger i plasticpose i kleskab, eller de kan fryses med eller uden kerner.

Men har du ikke mulighed for at stte et billede ind af dem - s kan vi bedre give dig et godt svar?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Overvanding/undervanding

Kbenhavn
03/08-2011 11:43

--
Her er et billede af den der ser mest slukret ud; planten bliver kaldt en Chili Medusa fordi alle de sm spidse chilier stikker op som slanger - dem har jeg klippet af nu, som du skrev jeg burde.
Jeg gav planten en deciliter vand ca. i gr aftes, jeg synes allerede jorden virker ret tr - men det kan godt bare vre at det fordamper fra oven fordi det str der i morgensolen, samt har bent vindue lige ved siden af, sdan at vinden mske hjlper vandet til at fordampe i stedet for at blive drukket af planten? Eller er det vitterlig overvanding?
Planten har stet i en potteskjuler uden hul forneden s planten har ikke haft luft nedefra, det kan ogs vre problemet mske?
Ja jeg kan i hvert fald ikke kende forskel p over- og undervanding endnu. Men mske hvis jeg putter den tilbage p en underkop og vander nedefra at planten bedre selv kan dosere hvor meget den vil drikke?
right

Svar Send privat besked
Overvanding/undervanding
Kenneth Autzen (thesheep)
Indlg: 250

Sdr Jylland
03/08-2011 17:56
1 dl lyder heller ikke af ret meget, jeg ville give den noget mere vand

Svar Send privat besked
Overvanding/undervanding
Jan Hansen (JanHansen)
Indlg: 28

Island
03/08-2011 18:45

Prv at stikke en blomsterpind til bunds i jorden, og se hvor fugtig den er, nr du trkker den op igen.

Prv at flytte planten til en anden plads og pas p med evt. kold trk fra bne vinduer.

--
Jan Hansen

Svar Send privat besked
Overvanding/undervanding
Simon Jensen (Brejne)
Indlg: 90

rhus V
03/08-2011 19:17
1 dl lyder ikke af meget, mine sm potter (3,5liter) drikker gerne liter hver dag, og de sidste par dage har de taget en liter om dagen.

De store (11 liter) fr mindst en liter om dagen, og der er alts ikke nogen af mine planter der str for vdt!

Svar Send privat besked
Overvanding/undervanding
Simon Christensen (HotZ)
Indlg: 57

03/08-2011 19:32
jeg ville ogs sikre mig at der ikke var alt for fugtigt i jorden inden jeg vandede yderligere da chili er ret sarte over for overvanding
--

Svar Send privat besked
Overvanding/undervanding
Kenneth Autzen (thesheep)
Indlg: 250

Sdr Jylland
03/08-2011 20:08
har endnu ikke set problemer med overvanding, heller ikke selvom mine har stet ude med alt det regn vi har fet

Svar Send privat besked
Overvanding/undervanding

Kbenhavn
05/08-2011 11:19
Tak for al feedbacken. Jeg prver indtil videre med lidt mere vand, s m vi se hvordan det gr! Det hjalp vist ogs en del, da jeg plukkede de modne chilier af planten.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3882, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Rodgersaw
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 3, denne mned: 3)