Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Brian Conradsen (BrianConradsen)
Indlg: 145

Fredericia
26/08-2011 12:57
Jeg skal ud at investere i en LED lampe mere, og har kig p de to nedenstende
proplant6, 17 watt

15W Super Growspot

men er kommet i tvivl om hvilken jeg skal vlge, jeg kender Super Growspot fra Bjarne, da jeg har en i forvejen, men hvis nu den anden er bedre...

jeg ved godt der er 2 watt til forskel, men det behver jo ikke vre ensbetydende med at den er bedre
--
Mvh Brian

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
26/08-2011 16:29

--
Du fr lige mit bud:

Begge er absolut brugbare - men dioderne i den fra Prolys er 1 W Cree dioder, som skulle vre noget af det bedste, man kan f. Jeg har sdan en, og den er supereffektiv.

Jeg ved ikke, hvilke dioder, der er i Bjarnes, men de er kun p 1 W, s de er ikke lige s hidsige som de andre.

Forskellen betyder, at man kan have sit spot lngere fra planterne, s man kan dkke et strre areal med den fra Prolys.

Nr du nu har en af dem fra Bjarne, synes jeg da, at du skal snuppe den anden - og skrive her om dine erfaringer med dem...:)

Svar Send privat besked
Simon Christensen (HotZ)
Indlg: 57

26/08-2011 17:06
der er ogs CREE dioder i bjarnes
--

Svar Send privat besked

Slagelse
26/08-2011 17:47

--
OK - men kun 1 W, ikke?

Svar Send privat besked
Simon Christensen (HotZ)

26/08-2011 18:08
jo der er 15 1w i steder for 12 1 w.
jeg er yderst tilfreds med dem (kom til at kbe 1 til :p)
--

Svar Send privat besked

Slagelse
26/08-2011 18:14

--
Jamen jeg tvivler ikke et jeblik p, at de er supergode - der er bare lidt mere knald p de andre...

Og man kan lave fine planter med begge modellerne, men bare lidt flere med den "store".

Svar Send privat besked
Simon Christensen (HotZ)

26/08-2011 18:24
Jeg vil mene at man kan lave frre planter hurtigere med den 17w idet den "kun" har 60 grader spnd. Dvs at man skal have lampen lngere vk for at dkke samme omrde som med den fra bjarne som har 120 grader.

Jeg har haft skiftet linser og der er MEGET forskel p 60 og 120 grader.

Jeg ved ikke hvor meget power man mister alt efter afstand, men min tanke er at jo lngere vk jo mindre power.
(Bjarnes "kan" dkke ca 2 m2.

S alt efter hvor mange planter man har, s tror jeg at fordelen mellem de 2 prer der dkker enten det ene eller det andet.

--

Svar Send privat besked
Brian Conradsen (BrianConradsen)
Indlg: 145

Fredericia
26/08-2011 19:08
den med de 60 grader havde jeg ikke lige set
s bliver det nok bjarnes model i frste om gang, da den jeg har i forvejen krer med 120 graders spredning
det passer s prolys udgaven nste gang, hvor jeg skal bruge mindre spredning, men mere knald p lyset

alts med mindre det er til at skifte linser p prolys 6
Nogen der ved om det er muligt, og om det er til at skaffe linser til den
--
Mvh Brian

Svar Send privat besked
Simon Christensen (HotZ)

26/08-2011 19:33
Jeg er bange for at den kun krer 60 grader, men du kan evt. smide dem en mail og hre :)

Det ville faktisk vre fedt hvis det kunne lade sig gre.
--

Svar Send privat besked

Slagelse
26/08-2011 20:32

-- Man kan let tage linsen af og stte en plastskive ind i stedet - det gjorde jeg (aftalt med Mike fra Prolys), og dkkede med lethed 1 m2 i en hjde af under 50 cm.

De ville arbejde p at f andre linser, men jeg ved ikke, hvor langt de er net med det.

Svar Send privat besked
Mike H. Andersen (prolys.dk)
Indlg: 2

Glostrup
01/09-2011 20:10

Hej Anja

Tak for dine gode indlg.. Jeg vil ogs lige komme med et input til sagen hvis det er ok...

Bjarnes 15W Super Growspot er ikke lavet med CREE dioder, men med Kinesiske/TW dioder...

Hans 12W Super Growspot ALU - er dog lavet med gode CREE dioder...

En anden ting er at ProPlant prerne kommer normalt med 3rs fabriksgaranti, meget rart hvis noget gr galt...

Desuden er CREE dioder ikke bare CREE doder, de har forskellige typer og kvaliteter, de billiger et typisk af XRC/XRE typer - giver ikke s meget lys, men er billige..
De nyeste er XPE typen, har dobbelt s meget lys pr. watt som de gamle udgaver...Koster lidt mere...

Hvor mange m2 de kan dkke er som du ved ikke en prcis videnskab, da det afhnger af plantetypen og strrelsen...
Men som udgangspunkt vil jeg mene at ProPlant 17Watt udgave kan dkke nsten 50% strre areal end 15W Super Growspot, s de 2watt er da godt givet ud...?

Hber dette hjlper p forstelsen af de forskellige LED produkter... :-)

Mike

Svar Send privat besked

Slagelse
01/09-2011 20:55

--
Hej Mike -

nu du er her - er du kommet lngere med at skaffe forskellige linser til ProPlant'erne?

Det varer jo ikke s lnge endda, fr der skal sttes fr over til 2012 - regner med at starte sidst i oktober med de frste og langsomste.

Men jeg er jo tyvstartet med 3 planter - her Vicente's Sweet Habanero, som ikke har fet andet end LED-lys:

right

Svar Send privat besked
Simon Christensen (HotZ)

02/09-2011 17:46
Bjarnes 15W Super Growspot er ikke lavet med CREE dioder, men med Kinesiske/TW dioder...

Hej Mike

Har du et link eller ligende som understtter dette ?

PFT
--

Svar Send privat besked
Mike H. Andersen (prolys.dk)
Indlg: 2

Glostrup
19/09-2011 12:47
Hej Anja

De nye med 120graders spredning og sidst nyere CREE XPE dioder(lidt hjere lysstyrke), regner jeg med kommer inden for ca. 2-3uger.

Til Simon...
Dioderne skal se sdan her ud, hvis CREE dioder:
right

http://www.cree.com/products/xlamp_xpe.asp

Mvh.

Mike, www.prolys.dk

Svar Send privat besked

Slagelse
19/09-2011 13:29

--
Lyder spndende!

Vil du s have ekstra linser, s man kan bestille til de lamper, som man allerede har kbt? Jeg str jo ikke lige og mangler flere...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Lola Bentsen (LolaHegelundBentsen)
Indlg: 8

01/10-2011 13:18
Hejsa

Jeg str nu og skal vlge en lampe - LED er der ingen tvivl om, men mere hvilken model.

Jeg har nogle chiliplanter fra i r, som jeg har planer om at klippe godt ned i hjden (fx en knap 1 meter hj Jamaican Bell) og overvintre inden for.

Derudover vil jeg gerne i gang med at s i hvert fald habaneros snart, da planterne fra januar frst nu er ved at f frugter. S hvis en LED-lampe kunne fremskynde nste rs hst en del, ville det virkelig vre at foretrkke.

S nu er sprgsmlet, hvilken type lampe jeg skal vlge. Jeg har vret meget imponeret af Anjas resultater, og hlder derfor mest til lsningen med en ProPlant6, som Anja tidligere har anbefalet. Jeg vil bare sikre mig, at det stadig er det bedste valg, eller om der mske er kommet en bedre lsning p markedet i rets lb.

De bedste hilsner

Lola

--
Lola Hegelund Bentsen

Svar Send privat besked
Asbjrn . (Asbjrn)
Indlg: 19

Nordjylland
15/10-2011 11:43
prolys.dk skrev:Hej Anja

De nye med 120graders spredning og sidst nyere CREE XPE dioder(lidt hjere lysstyrke), regner jeg med kommer inden for ca. 2-3uger.

Til Simon...
Dioderne skal se sdan her ud, hvis CREE dioder:
right

http://www.cree.com/products/xlamp_xpe.asp

Mvh.

Mike, www.prolys.dk

--

Hej Mike, hvordan ser det ud med de nye lamper?

Svar Send privat besked

Slagelse
15/10-2011 14:27

--
Hej Asbjrn -

du fr nok hurtigere svar, hvis du skriver til Mike direkte inde p Prolys' hjemmeside.

Han er ikke her p Chilifan hele tiden...

mvh
Anja

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)