Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Smart pot??
Anne Kirkegaard (Ssmilla)
Indlg: 35

Hvidovre
28/09-2011 12:50

Hej
Jeg havde lidt planer om at prve at f nogle strre planter nste r og er derfor p udkig efter nogle store potter. S faldt jeg lige over disse, men kender dem slet ikke. Nogen der kender dem og kan anbefale eller frarde?? Og hvor store potter er egentlig realistisk at bruge i et almindeligt drivhus?? 20 Liter?? Eller bliver det for stort?? Er lidt blank da jeg indtilvidere ikke har haft s store planter, men til gengld mange...
http://www.hydroponics.dk/index.php?route=product/category&path=15_79
Anne

Svar Send privat besked
Smart pot??
Jes Christensen (Jes Christensen)
Indlg: 605

Lsning
08/12-2011 00:50
Jeg lner ligt trden, til en alternativ potte.

Ved godt det er set fr, at nogen har brugt en-gangs krus som potte.

Fandt de her flamingo kopper i tyskland 2. for 40 kopper, det er 15 kr.

Jeg mangler altid sm potter, eller ogs skal jeg til at st med de beskidte fra sidste r, som jo aldrig blev gjort rene, da de blev lagt vk. :o)
Dem her er lavet i flamingo, som isolere, og materialet er lavet s de ikke revner, jeg kunne klemme en sammen i toppen uden der skete noget ved det, testede det selvflgelig i butikken, inden jeg kbte dem. he he.
Nemt lige at lave et hul i bunden, med en hobby kniv, og en Jiffy passer lige ned i, eller man kan bare s direkte i den.
Efter brug kan man smide skidtet ud, de har jo ikke kostet mange bas-re.
right

--
<'))))><( Hilsen Jes Christensen )

Svar Send privat besked
Smart pot??
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
08/12-2011 07:37

--
Jeg bruger sm potter (5x5 cm), som har kostet under 50 re stykket - og de kan genbruges i mange r... De er indtil videre p deres 3. sson og holder fint.

Jeg ved godt, at det lyder lidt frelst, men jeg gr meget ind for at begrnse mngden af overfldigt affald og er ikke s glad for "engangsting", nr det ikke er ndvendigt.

For resten - jeg s lige, hvad der l i toppen af trden. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan potterne i linket fungerer, s jeg ved ikke, om de er bedre end almindelige potter :) Men mht. strrelse s kan man jo bruge lige fra ca. 4 l og op til 20, da planterne indretter sig rimeligt meget efter pottestrrelsen. En god "gennemsnitsstrrelse" kunne vre 9-12 liter, som vil give store, flotte planter. Ulempen ved de mindre strrelser er, at de skal vandes hver dag - nogle gange et par gange om dagen, nr det er varmest...

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Smart pot??
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
08/12-2011 11:23
Hej,

Jeg kender heller ikke de potter der henvises til, men de er godt nok dyre. Medmindre de kan noget helt specielt, ville jeg aldrig give det de koster.

-- Jeg plejer at g til vores lokale blomsterhandler og sprge om de har nogle potter tilovers. De plejer at vre glade for at slippe af med dem, de har jo altid ting der gr ud eller bliver pottet i skle.
Det der med en smule jord i en potte fra sidste r er jeg ligeglad med, medmimdre der var sygdom i planten, s her bliver potterne genbrugt til de revner.

Jeg har faktisk aldrig overvejet at kbe nye potter hver r, og jeg fler mig ikke srlig frelst:-)

vh Ilse

Svar Send privat besked
Smart pot??
Jens Jakob Srensen (JJ)
Indlg: 202

Vanlse
08/12-2011 11:31
Hej Anne.

Jeg krte med 5 l potter sidste r men vil ogs gerne lave strre planter i r. Tnker ogse 7-15 l.

En venlig sjl gav linket

http://www.budgrow.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=234&category_id=36&option=com_virtuemart&Itemid=20

og der skal jeg helt sikkert p besg snart. De har ogs kokosmuld m.m.

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
Smart pot??
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
08/12-2011 11:50

-Ang. strelse p potter kommer det ogs an p hvilkne chilier man dyrker.
I "den lille strke" af Lene Tvedegrd kan man f nogle gode retningslinier til hvor store potter de forskellige chilier skal st i.
S, Anne, hvis du ikke har bogen var det mske et julegavenske:-) Det er en god lille "bibel"

vh Ilse

Svar Send privat besked
Smart pot??
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
08/12-2011 12:16

--
Enig - det er en hyggelig bog at lse i!

Men jeg bruger nu ikke de strrelser, hun angiver i den - jeg bruger sm potter til strke chilier, som jeg ikke vil have s store.

Som hovedregel fr man ogs tidligere frugt i sm potter, for nr der ikke er mere plads til at gro rdder, stter planten blomster og frugt. S man kan faktisk fremskynde den frste hst med op til en mned ved at have nogle f planter i sm potter og resten i de strre udgaver - meget praktisk!

De giver mindre i de sm potter, og planten er hurtigere frdig - men det giver jo bare mere plads til de andre :)

Hvis man gerne vil ofre en lille smule mere p de endelige potter, s har planteskolerne nogle gode, kraftige plastpotter, som oven i kbet ogs er ret pne. Dem har jeg efterhnden en del af lige fra 3 l og op til 26 - de er rigtig gode.

I vrigt - hvis nogen af jer bor ikke s langt fra mig (nord for Slagelse) har jeg rigtig mange potter til overs i mindre strrelser (ca. l) til gratis afhentning...

mvh
Anja

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3882, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Rodgersaw
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 3, denne mned: 3)