Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Mikkel S (FreshBite)
Indlg: 3

DK
27/10-2011 16:08
Heej! Endnu en ny bruger siger goddag!

Jeg sidder og har en plante af mrket chili.

Der er dog nogle problemer med den, den vil ikke lystre som resten af plante flokken! Den har hvide plamager p bladene, faktisk har jeg to af dem med denne fejl.
-Billede->Hvide Plamager

Jeg har s ogs et andet mrke af disse chili'er. Der er det ogs bladene, problemet er som billede viser farvetoningen af bladene. Jeg kunne forst det hvis det var fordi det var sorts bestemt, men kan det jo stadig vre pga. div. krysninger for at opn den givende sorten. Det skal dog ogs nvnes at ingen af disse planter med dette symptom har de hvide plamager som overstende, og vice versa.
-Billede->Mrkeblade
--
Yellow!

Svar Send privat besked
Jes Christensen (Jes Christensen)
Indlg: 605

Lsning
27/10-2011 17:01
Welkommen :)

Tror det er en Golden Nugget C.Annuum.
Det er ikke altid at den viser s flot et mnster p bladene.

http://www.regalpeppers.com/golden_nugget_pepper.html
--
<'))))><( Hilsen Jes Christensen )

Svar Send privat besked

Lsning
27/10-2011 17:07
Der er ivrigt ogs andre sorter som gr det, Bla. Chili Fish, men den har vist hvide blomster, mener jeg.

--

Svar Send privat besked
Mikkel S (FreshBite)

DK
27/10-2011 18:33

Det er dejligt at vide at det er arts-bestemt.
I forhold til hvilke tidspunkt de er set, s er jeg ganske tilfreds med hvordan de gir sig ud. Satte sning i gang sent i juli.

Men nu hvor det er en del af deres gener, kan man bruge disse farve aftegninger til at fingerpege om deres ernring og evt. justere NPK ud fra dette? (eksperter??)

Info:
Omplantet 2 gange, 2stk. i 3L potter(omplantet 3 gange), og resterende 5stk. i 1L potter.
- Planen er at overvinter dem, i vinduekarmens lys og omplante de resterende i 3L potter til midten af marts afhngig af vores kommende vejr forhold. og udstning i fri luft nr vi har en gennemsnits temp. p 10-12C igen.

Er der yderligere nogle forholdsregler jeg burde gre mig. Da det ikke er udbyttet jeg er efter, ser jeg ikke kunstlys som et behov - Eller er det mest forsvarligt at supplere op med 2-3timer svag kunstbelysning for at optimere planternes generelle velvre, i de tungeste vinter mneder(december,januar,februar)?

//
--
Yellow!
--
Yellow!

Svar Send privat besked

Lsning
27/10-2011 19:25
FreshBite skrev:Det er dejligt at vide at det er arts-bestemt. I forhold til hvilke tidspunkt de er set, s er jeg ganske tilfreds med hvordan de gir sig ud. Satte sning i gang sent i juli. Men nu hvor det er en del af deres gener, kan man bruge disse farve aftegninger til at fingerpege om deres ernring og evt. justere NPK ud fra dette? (eksperter??) Info: Omplantet 2 gange, 2stk. i 3L potter(omplantet 3 gange), og resterende 5stk. i 1L potter. - Planen er at overvinter dem, i vinduekarmens lys og omplante de resterende i 3L potter til midten af marts afhngig af vores kommende vejr forhold. og udstning i fri luft nr vi har en gennemsnits temp. p 10-12C igen. Er der yderligere nogle forholdsregler jeg burde gre mig. Da det ikke er udbyttet jeg er efter, ser jeg ikke kunstlys som et behov - Eller er det mest forsvarligt at supplere op med 2-3timer svag kunstbelysning for at optimere planternes generelle velvre, i de tungeste vinter mneder(december,januar,februar)? // -- Yellow! -- Yellow!

Gdning har ikke noget med aftegninger at gre, (s nej) til det sprgsml.

3L. potte er rigeligt til Golden nugget, 1L. potte er mske ogs ok, du kan jo altid potte dem om i nogle 3L. til forret, hvis de ser klemte ud, det er ikke den rigtige rstid at potte om p.

Et vindue er rigeligt, ingen grund til kunst lys.
De er ikke s glade for at st over en buldrende radiator.
Spar p vandet, i vinter mnederne, s de ikke rdner.
Ingen gdning, fr til forret

Det var lige det jeg kunne komme i tanke om.
--

Svar Send privat besked
Mikkel S (FreshBite)

DK
27/10-2011 19:45

Jeps, genialt.Tak!.
Det er som det skal vre det hele s.

Som sagt de resterende som str i 1L bliver der til forr, som planlagt. De 2 andre blev flyttet fra en altankasse, og derfor fet lov til at f en forsmag p 3L potterne.

Tror ikke at der er nogen planter der er glade for en radiator.

Jes:
Nr du siger det med aftegningerne er det fordi du ved det.?
Jeg kan hlde til at den mrke farve p den ene plante er en form for beskyttelse for lys, s kan forst den ikke er gdnings-prget. S det er lyset der styre dens toning.

Den anden sort (fish) som det vist er, der skaber plamagerne en ndring i teksturen i selvebladet, som om den undlader at bruge denne del af bladet der nu er hvidt. Det kunne jeg forestille mig at kunne bidrage til at vre en indikator for dens mangel p eks. magnesium. (Nringsbetegnelser).

ER alle chili-planter bedst tilfredse med svag sur jord?

--
Yellow!

Svar Send privat besked
Anette Bruun (chilihelle)
Indlg: 83

Sjlland
27/10-2011 21:20
Min fish chili havde hvide blomster

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
27/10-2011 22:07

--
Det er heller ikke en Fish - men en eller anden ornamental ting... Der er rigtig mange, der har de flotte blade og lilla blomster,

Deres lyse og mrke partier er - s vidt jeg ved - mutationer og er ikke pvirket af ydre forhold - vand, lys, gdning osv.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)