Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Mellus over alt
Morten Krogstrup (kogepladen)
Indlg: 30

Frederiksberg
29/10-2011 19:32
Hej,
jeg har fet de forbandede sm mellus p efterhnden alle mine planter, det startede kun lige p et par stykker, og s rg de lige ud i karantne.

Men nu er de nrmest p alle mine planter.

Jeg har dem oppe i lejligheden, (bde dyrene og planterne) og vil meget gerne af med dem.

metode 1: overbrusning.
metode 2: sproejte med insktsbe (sprit / vand / brunsbe mix) ..

syns ikke metoderne er srlig effektive. Er der andet man kan gre? ...

OG hvorfor fr man mellus?

/Morten
--

Svar Send privat besked
Mellus over alt
Christian Ammentoft (Krede)
Indlg: 131

Fredericia
29/10-2011 20:57

--
Hej Hej.

Prv at kigge lidt p denne trd. Ser ud til at Brian har haft god resultat med det.
http://www.chilifan.dk/da/forum/?forumID=2&topicID=1204

Hber det hjlper.

Krede

Svar Send privat besked
Mellus over alt
Asbjrn . (Asbjrn)
Indlg: 19

Nordjylland
30/10-2011 10:25
Krede skrev:
--
Hej Hej.

Prv at kigge lidt p denne trd. Ser ud til at Brian har haft god resultat med det.

Hber det hjlper.

Krede

--

Mellus har det svrt med hj luftfugtighed, s skaden kan begrnses/bremses ved at stte dem i minidrivhus med 100% fugt.

Som der bliver skrevet kan Neem sikkert hjlpe.

Mit forslag, find en ryger og en plastikpose. Trk posen ned over planten og bls cigaretrg ind til planten, vent 15-20min fr du fjerner posen p den mde vil rgen forttte (stte sig p planten) og dine sm kryb vil hade dig.
Derudover vil jeg tynde ud, dem du godt kan undvre vil jeg smide ud og gen-s til forret, dem du bare ikke kan undvre skal behandles og jeg ville ogs tage stiklinger og smide resten af planten ud, p den mde kommer du af med bde jord og plante og det eneste gemmested de har tilbage er de sm stiklinger som s gerne skulle st ved 90-100% fugtighed.

Mellus kan ogs bekmpes med nyttedyr, men det koster lidt mere. se evt. nyttedyr.dk

Svar Send privat besked
Mellus over alt
Asbjrn . (Asbjrn)
Indlg: 19

Nordjylland
30/10-2011 21:59
Asbjrn skrev:
Krede skrev:
--
Hej Hej.

Hber det hjlper.

Krede

--

Mellus har det svrt med hj luftfugtighed, s skaden kan begrnses/bremses ved at stte dem i minidrivhus med 100% fugt.

Som der bliver skrevet kan Neem sikkert hjlpe.

Mit forslag, find en ryger og en plastikpose. Trk posen ned over planten og bls cigaretrg ind til planten, vent 15-20min fr du fjerner posen p den mde vil rgen forttte (stte sig p planten) og dine sm kryb vil hade dig.
Derudover vil jeg tynde ud, dem du godt kan undvre vil jeg smide ud og gen-s til forret, dem du bare ikke kan undvre skal behandles og jeg ville ogs tage stiklinger og smide resten af planten ud, p den mde kommer du af med bde jord og plante og det eneste gemmested de har tilbage er de sm stiklinger som s gerne skulle st ved 90-100% fugtighed.

Mellus kan ogs bekmpes med nyttedyr, men det koster lidt mere. se evt. nyttedyr.dk

--

Jeg var vist ikke helt vgen da jeg skrev det indlg jeg har rodet mellus og spindemider sammen, s der vil ikke vre nogen effekt ved at ge luftfugtigheden, det vil mellus nok desvrre finde hyggeligt.

Svar Send privat besked
Mellus over alt
Karina Hier (Sommerfugl)
Indlg: 33

Amager
31/10-2011 13:48

Der er vel ikke andet for end at man bliver nd til at overbruse planterne en efter en og gennem g dem . gr det hverdag i 2 uger ... jeg har lige lste dette

Forsg at komme af med mellusene ved at bne vinduerne, og ryst planterne udenfor. Der vil stadig vre fluer, g og larver p planten, s derfor br du med en uges mellemrum sprjte undersiden af bladene med insektsbe, indtil du ikke ser flere nye mellus.

En anden meget effektiv kur er at nedsnke toppen af planterne (dvs. alt bortset fra rodklumpen) i prcis 43 grader varmt vand i 10 minutter. Det tager livet af alle skadedyrene. Ved temperaturer over 43 grader kan ogs plantecellerne tage skade.

jeg har ikke selv prvet dette !

men hber du kommer af med dem.

Svar Send privat besked
Mellus over alt
Morten Krogstrup (kogepladen)
Indlg: 30

Frederiksberg
07/11-2011 17:12
Mange tak for de mange forslag... -> der var et par nye som jeg gr i krig med, MED det samme! :) ....

Dropper lige det med luftfugtigheden dog...
-> HVad med vandpibe rg... det er vel heller ikke dumt?

... og er alligevel lige svedig lige nu, s kan vre jeg ogs tager et par planter med i bad...

/M

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3779, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: EdwardSlove
Antal Emner: 2206
Antal indlg: 18218 (i dag: 0, denne uge: 1, denne mned: 2)