Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Drivhuset i november
Vivi Nordestgaard (Vivi)
Indlg: 257

Gl. Brabrand
13/11-2011 16:38

Vi har lige hstet Aji Amarillo, Aji Pineapple, Baloon og Aribibi Gusano i drivhuset i dag. Den frste er nu helt tom og ryger ud, men de andre er der fint gang i endnu med masser af frugter. Det samme glder et par pebre og en lille mrk chili. Vi hstede det samme sidste weekend, men mske er det ved at vre for sent nu - lidt rgerligt med alle de frugter der stadig er derude.

De str i et almndeligt aluminiumsdrivhus med enkeltlags glas og kun 'naturlig' udluftning gennem revner og sprkker. De sidste 4-5 dage har der stet to bloklys tndt p gulvet derinde om natten og her i weekenden hele dgnet. Andet har vi ikke gjort for at holde dem over 0.

Hvad gr i andre med drivhus? Gr I noget for at holde kulden vk - eller lukker og slukker I for ssonen nu? Og hvad med luftfugtighed - vi har en lille smule sort skimmel (tror jeg at det er) p nogle af dem - men jeg synes ikke rigtig at jeg kan gre andet end at holde luft mellem og i planterne (let beskring).

right

Svar Send privat besked
Drivhuset i november
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
13/11-2011 17:12

--
Hej Vivi -

uden "rigtig" tilskudsvarme er det ved at vre slut nu. Jeg ved, at mange allerede har ryddet deres drivhuse, og jeg har kun f planter tilbage derude nu...

De kan godt modne frugter ved 5-10 grader, men det gr ekstremt langsomt, og der gr meget let skimmel i stnglerne nu.

Mit drivhus er med termoglas, og jeg holder det p 5 grader om natten med en varmeblser - men kun et par uger endnu.

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Drivhuset i november
Knud Bruun Pedersen (knudbruun)
Indlg: 8

4800 Nykbing F
13/11-2011 21:16

Tja nu har jeg lagt net over de sidste planter i drivhuset og sat et par tndte bloklys til natten.

Der str mine fire Aji Lemon-planter med en masse store grnne frugter.
Jeg kan se at flere chilifans allerede hstede modne Aji Lemon i august - men jeg har endnu kun fet f gule frugter p mine planter.

Jeg sede dem i februar. De tre har stet i det fri og den ene i drivhus hele sommeren. Planterne er kraftige og der er pnt mange og store frugter p alle fire planter.
Har jeg set for sent?
Er udviklingstiden lang for Aji Lemon?
- ifht de andre chilier jeg har (Jalapeno, Santa Fe Grande, Habanero Mustard, Aje Cereza, Explosive Ember)

Jeg har taget fr fra de modne frugter. Jeg har ikke udstyr og plads til vinterdyrkning.
Er det muligt at starte nste ssons Aji Lemon uden kunstlys?

Jeg regner ikke med, at der bliver flere gulmodne frugter - med de temperaturer det ser ud til at blive de nste uger.
Selvom planterne har taget det fint indtil nu.

Hvad vil i foresl, at jeg gr med de grnne chilier nu?
Skal jeg plukke dem ...?
--

Svar Send privat besked
Drivhuset i november

Slagelse
13/11-2011 21:34

--
Hej Knud -

str de i potter eller direkte i jorden? Chilier i potter modner som regel fr de andre og endnu tidligere, hvis det ikke er s store potter, s mske er det derfor? Mske har de haft det lidt koldt i starten af ssonen, s de har vret get i st i en periode?

Citronchilien er dog en af de mere hrdfre, s hvis du kan holde frosten vk, vil jeg tro, at en god del af frugterne vil n at modne, hvis de er relativt tt p.

Men du kan tage de strste frugter ind nu - det vil hjlpe de andre til at modne, og de store kan modne frdig ved stuetemperatur. De kan ogs bruges grnne, men smagen er ikke helt den samme.

Hber, at du kan bruge det til noget...

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Drivhuset i november
Knud Bruun Pedersen (knudbruun)
Indlg: 8

4800 Nykbing F
13/11-2011 21:55
Hej Anja
De str i store potter og jeg har lige vret ude at tjekke temperaturen. De ser ud til, at jeg kan holde den p et par grader over udetemperaturen med net og stearinlys.

S vil jeg plukke de strste i morgen og ellers se hvad der sker med resten.

Hvis de skal bruges grnne - hvad vil du forsl ...
Indtil nu har jeg nedfrosset min hst - og jeg har kigget lidt p nogle af de spndende opskrifter her p chilifan.

Har du erfaring med opskrifter p pasta eller andet (med sdanne ikke modnede frugter)?

--

Svar Send privat besked
Drivhuset i november

Slagelse
13/11-2011 22:59

--
Nej - jeg har ikke prvet noget specielt med grnne frugter...

Men jeg vil gtte p, at man kan bruge de samme opskrifter - resultatet bliver bare lidt anderledes!

Svar Send privat besked
Drivhuset i november
Vivi Nordestgaard (Vivi)
Indlg: 257

Gl. Brabrand
14/11-2011 06:55

Jeg har ogs altid set i februar - og det har jo vret helt fint de r hvor det hele stod i vindueskarm, men de sidste to r hvor jeg har haft drivhus er det blandet hvor mange som nr at modne for mig (alle str i potter, 5-20 liter efter sort). Jeg har ikke rigtig set et msnter. S jeg tror at februar er OK.

Jeg har ikke prvet at plukke de strste fra som Anja foresr, men vil da helt sikkert forsge det nu og se om det kan stte lidt fut i de andre.

Mht. at bruge de umodne er jeg ikke helt pjattet med grn peber smagen - kan bedst lide dem modne, s jeg vlger at bruge de umodne chili i enten chutney eller eddikesyltning hvor de fr flge af en hel masse andre krydderier til at supplere smagen af det 'grnne'. Det synes jeg virker rigtig godt.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)