Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)
Indlg: 202

Vanlse
25/11-2011 22:20
Hej alle chili-nrder.

Frst en tak til et fedt forum med mange spndende personer og indslag. Fedt at s/have-ssonen nu varer hele ret. LED har gjort forskellen (tak Anja m. fl. for inspiration).

En del af vrkstedet i klderen er nu omdannet til chili laboratorium. Feeeeeedt.

Forelbig er der set

Aji Golden
Habanero Chokolate
Scotch Bonnet Red
Habanero Orange
Flourescent Purple
Bolivian Rainbow
Naga Jolokia Purple
Cayenne Purple
West Indian Red Habanero
7 Pot Red
7 Pot Yellow
Scotch Bonnet (P. Dreadie)
Fatalii White
Rainbow
Hurican, C. Chinense
Aji Peanut
Hot Mix
Toftegrds citron chili, gul
Sunset Glow
Vincents Sweet Habanero

og der kommer lbende flere til :-)

Nu hber jeg s bare, at jeg fr lavet mit nye drivhus i lbet af det nye r, s jeg kan f plads til det hele...

Mvh
JJ

right

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
25/11-2011 22:35

--
Hej Jens

Det ser herligt ud - velkommen i klubben med bordelbelysning....

mvh
Anja

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
25/11-2011 23:08
Tak Anja.

Ja, det nok et sprgsml om tid inden ordensmagten kigger forbi.....:-)

JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jes Christensen (Jes Christensen)
Indlg: 605

Lsning
26/11-2011 01:38
Det er jo totalt i orden.

Lige en minni bar over i hjrnet, og nogle chick's s er den SQ perfect Jens Jakob ;)

--
<'))))><( Hilsen Jes Christensen )

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Vivi Nordestgaard (Vivi)
Indlg: 257

Gl. Brabrand
26/11-2011 07:58

Ser godt ud JJ - og ndvendigt med drivhuset ;o)
Er Bonzai'erne et nyt eksperiment ogs?

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
26/11-2011 10:40
Hej Jes.
Vinreolen er i behndig afstand af chili-lab... Havde tnkt et hemmeligt l-kleskab i mit endnuikkebyggedenyedrivhus
:-)

Hej Vivi.
Har godt nok 10m2 drivhus, men med alle tomaterne mm s bliver der for lidt plads. Laver en ny trd nr/hvis det nye 21 m2 husprojekt kommer i gang. Mht bonchierne: Ja, totalt et forsg, kunne ikke nnne at smide ud. Tror ca 75 % overledede beskringen og ompotningen. 3 stk str nu og skal til at bryde i flor. Som Anja og andre vil jeg ogs have friske hjemmelavede chilier ret rundt :-)

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
26/11-2011 13:58
JJ skrev:Tak Anja.

Ja, det nok et sprgsml om tid inden ordensmagten kigger forbi.....:-)

JJ

--
jeg er blevet spurgt mange gange om jeg dyrkede hash med det lys jeg havde

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
26/11-2011 14:17
Hej Henrik.

Haha :-) Skunk laboratorium, bordel eller det der er vrre..., man ved jo aldrig hvad der kan gemme sig i privaten...

Men myndighederne skal vre velkomne. Det kan vre de gider at hre om mine eksperimenter? Af en eller anden rsag gr alle andre i husstanden og ryster p hovedet...Forstr det ikke :-)

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12

Slagelse
26/11-2011 14:32

--
Hej JJ -

det vnner man sig til - tror, at mange af os har det sdan med resten af husstanden :)

mvh
Anja

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
26/11-2011 14:44
Jeg har ikke fortalt min underbo hvad det der underlige lys oppe p min 1'ste sal er - hun er helt vildt nysgerrig (og jeg har det sjovt).

J.J.: bliver spndende at flge jeres overvintrings/bonzai eksperimenter. Skal du selv bygge drivhus fra bunden? - eller er det et kbe?

10m2 kommer man desvrre ikke langt med hvs der ogs skal vre en tomat eller to. Jeg kbte et enkelt 12m2 og kunne ret hurtigt se at det da aldrig gik. S spurgte jeg kresten om han mon ikke mente at der kunne blive plads til et mere i haven - det gjorde han heldigvis - for nste morgen kom vognmanden med det ;o)

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12

Slagelse
26/11-2011 16:26

--
Det kalder jeg en god kreste!!!!

Jeg mtte selv ud og kbe mit 21 m2 drivhus for 3 r siden...

Men det skal dog siges, at han brugte rigtig meget tid p at hjlpe med opstningen, og det var slet ikke noget lille projekt :)

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
26/11-2011 19:07
Hej Vivi.

Mht underboen, s ville jeg ogs g og smklukke uden at sige noget.!Total god humor!

Og drivhuset...har get rundt om projektet i flere r. Fundamentet er der (sikkert fra et gammelt udhus), s der mangler bare resten... Havde tnkt mig noget i denne stil:

right

Men mindre kan ogs gre det. Vi fr se.

Og en super kreste du har- Sdan!

Lige til sidst en lille bonchi med blomsterknopper.

right

og en ny-studset Tapas

right

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12

Slagelse
26/11-2011 19:53

--
Meget nydeligt drivhus - men jeg er nu mest til aludrivhuse...

Der er vist ogs en masse vedligehold ved et trhus :(

Mit ser sdan ud:

right

og inden i, nr der er fuld gang i det hele:

right

Bemrk sengen til venstre - jeg sover derude hele sommeren, det er superfedt!

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
26/11-2011 20:24
Hej Anja.

Ser fedt ud! Ogs med sengen - det skal med i overvejelserne.

Har jo et alu-hus. Nemt og dejligt, men stetisk er jeg helt klart til tr-hus. Og da jeg synes det er sjovt med sdanne projekter, m det jo blive et i tr. Og med lidt linolie kommer man langt...

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Henrik Olsen (justmc)
Indlg: 91

Cph.og Mexico
26/11-2011 23:08

Hej chilifan.
Det er frste gang jeg skal dyrke chile med fr jeg har sat til spiring. Efter blot en uge kom de op alle sammen, de er lagt i brikker af organisk materiale, brikkerne var 5-6 mm. hje fr jeg hldte vand p, fr frene kom i, til min store overraskelse hvede de sig til deres 8 gange strrelse, jeg havde ikke gjort det fr, derfor min overraskelse.

Fr fra:

Capsicum Cardenasii (Ulupica) tilsendt fra Australien
Habaner kbt i GDL.
Habaner Orange plukket i El Tecoman
Pequin plukket i Manzanillo MX.
Serrano plukket i San Isidro MX.
Pequin plukket i El Tecoman MX.
Tipin fet af en ven GDL.
Pequin plukket i Manzanillo Mxico.
Tipin plukket i El Tecoman Mxico.
Puya chile kbt i US.
Monzana gul, rd og orange kbt i US.
Serrano Huasteco kbt i US.
Cayenne fra Toftegaard.
Cumari fra TG.
Toftegaard citron chili.
Apache fra TG.
Star fish fra TG.
Sunset Glowe fra TG.
Padron tilsendt fra Portugal.

Det jeg var mest spndt p var om Capsicum Cardenasii (Ulupica) ville spire men det gjorde de 2 fr jeg havde, den er wild skarp i smagen i et par timer med varme lber uden at brnde, jeg fik dem tilsendt fra en Wildchilli.eu fan fra Australien en chile med fire fr, jeg havde givet de 2 andre til Bjarne, de skulle vre fra en vild chile der vokser i Bolivia, som han havde fet derfra. Skulle det ske at den vokser op og giver chile vil jeg tage fr fra modne chile, frene kan eventuelt komme med i fr pakken nr jeg er tilbage i Danmark i April 2012 eller jeg kan sende dem til dem der vil have nogen. Jeg ser med stor spnding frem til hvordan de vil udvikle sig.

Jeg har vist gode betingelser for at dyrke chile her i Mexico med indtil Nytr er der ca. 25-28c. midt p dagen og 10-11 timers lys det bliver koldt om natten ned til 5-8c. men efter Nytr stiger det til 30-35c. med 0 % luftfugtighed, i 1600 m. hjde og frst regn i april 2012.

I morgen skal vi besge El Tecoman ved Stille Havs kysten hvor jeg i forret plukkede Tipin fra et tr/busk p ca. 170 cm. og en habaner mark der er klar til at blive plukket, det bliver interessant.

Jeg er Wildchille.eu fan sehttp://www.wildchilli.eu/forum/

Jeg nsker jer alle en god chile srson.

Henrik.--
justmc

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
26/11-2011 23:09
Hov - jeg udtrykte mig vist lidt uklart. Det var mig der havde kbt et drivhus mere uden at vende det med ham (fr aftenen fr) - men han er en super kreste og gravede ud til det, lavede fundament og satte det op for mig selv om han lige havde gjort det med t....og hjalp mig med at bygge trterasse i det ene ;o) - og venter p mit nste byggeprojekt som han gerne vil hjlpe med.

JJ - jeg er ogs helt pjattet med dem der i engelsk stil med smmure. De er superflotte, men krver en hel del mere end de nemme lsninger som jeg jo ogs selv har valgt. Tnk sig at have sdan et lille 50 m2 orangeri med sm mure rundt. Suk. Hber at dine poter vender rigtigt til sdan et projekt - vil flge det nje.

De er smaddersde de der bonchi'er - det m afgort prves.

Anja - det er et sejt drivhus du har der. Hvor fedt at du har plads til noget i midten ogs - det giver en rigtig flot vksthusstemning i stedet for bare firkantet drivhus.
Og cool med sengen.

Vores ser sdan lidt kedelige ud uden noget i, men er jo da heldigvis ogs pnere om sommeren med planter i og udenom (det tog jeg s bare ingen billeder af i r - kommer i '12).
Har et loungesofa arrangement i det ene, men det ryger nok til fordel for chilierne i r.

right

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
27/11-2011 10:03
Hej Vivi.
Jeg synes din kreste er sd alligevel, nr han sdan stiller op for dig. Og gravearbejdet er bestemt ikke det mindste...

Hej Henrik.
Super spndende med de vilde! Og man m jo sige, at du har klimaet til det :-) Vi andre m utraditionelt, men det har ogs sin charme.
Lad os hre hvordan det gr med projektet.

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
27/11-2011 15:32

Hej Jens,
Sidste r ved denne tid gik vi ogs med drivhusedrmme. Jeg havde et 18 m2 gammel og grim havestue, hvor der ikke var plads til mine planter.
Det endte med dette byggeri, som vel nrmest er et orangeri, og skal holdes frostfri om vinteren.
Vi brugte rigtig lang tid p at tegne det, og fik en tmrer til at bygge det s det er ikke den billigste lsning. Det er p 25 m2, og funger som opholdsrum og drivhus p en gang.
Det er ret sjovt at have gster midt mellem chilierne og tomaterne, selv om der er nyttedyr flyvende rundt. Rummet gliver brugt rigtig meget, da det ligger sammen med huset, s man kan lige g derud mens man taler i telefon, eller mens kartoflerne kommer i kog:-)

vh Ilse

right

right

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
27/11-2011 16:42
Det ser fedt ud,Ilse! Specielt med de farvede sten p gulvet! God lsning og bare fedt man gr lige fra hus til chili...

Vi har ogs en "kold" udestue, men vi bruger den ikke s meget mere efter jeg fik bygget terrasse for et par r siden. Har foreslet en udgang til fra udestuen, s man gr ned i orangeriet, men det var jeg vist den eneste der synes var en god ide. Jeg m holde mig til drivhuset bagest i haven...

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
27/11-2011 17:24

Tak Jens, det er mursten fra Randers Tegl, som er beregnet til belgning.
--
Har du overvejet at kigge efter gamle vinduer p en genbrugsplads?Det kan godt blive en ret flot lsning, isr hvis du gerne vil have det gamle engelske orangeri-look. Men man skal vist vre en habil hndvrker, for at f det til at se ordentlig ud.
Vh Ilse

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
27/11-2011 17:28
Ilse - sknt med direkte udgang til sit lille frirum. Det ser rigtig hyggeligt og pnt. Og virker faktisk rigtig stort.

Det str godt nok ogs hjt p nskesedlen her. Vi har et tre etagers hus med separat stuelejlighed som er lejet ud - dvs. vi bor selv p 1'ste og 2'den. S vi skal sjoske ned ad trappen, henover grdspladsen og op i haven til drivhusene. Kunne godt nok vre dejligt bare at bne og g (der)ud.

JJ - det lyder jo som om du har lsningen p dine 'problemer' - du skal bare bruge vinteren p at snakke godt for dig ;o) - en isoleret udestue sparer p varmeregningen, grnt er godt for sjlen, tnk p de andre spndende ting der ogs kunne dyrkes der (i et lille bitte hjrne naturligvis) osv osv, hehe

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12

Slagelse
27/11-2011 18:47

--
Vi startede ogs i sin tid med at planlgge en udestue - men da det viste sig, at min bedre halvdel forestillede sig et rum med mbler og nogle f planter, og min id var prcist det modsatte, droppede vi udestuen, og jeg kbte selv mit drivhus... Som heldigvis str helt tt p huset, s jeg kan rbes op fra stuevinduet :)

Jeg bor sammen med en i den grad ikke have- og drivhusinteresseret mand, og det havde helt sikkert givet mange konflikter at dele glashus!

Der er ogs betydeligt flere bygningsmssige krav, der skal opfyldes med en udestue end med et drivhus...

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
27/11-2011 19:38
Ilse
Har prvet at kigge efter genbrugsmursten til gulvet, men det er forholdsvis dyr i hovedstadsomrdet. Mht vinduer, s klunsede jeg 10stk 122x140cm termovinduer for nogle r siden (et er lige smadret i stormen) og skal forsge at skille dem ad. Tilfldigvis passer strrelsen jo hvis de skres over p midten. Standard ml for drivhusglas er vist 61 cm i bredden. Da jeg ikke har nok i termoruderne, suplerer jeg bare med "silvan"-glas.

Og ja, at skulle dele glashus med en ikke-inviet...Det er vist en ddssejler...

JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
27/11-2011 21:56

--
Jeg er heldivis s heldig at vre gift med en der elsker chili, og flger med i spire og plante udviklingen, s det gr fint med at dele "glashus".;-)
Det er ret lkkert at sidde og spise frokost og lige gribe ud efter en Jalapeno.
S, Jens, nr du regner strelsen ud p dit chili-hus, vil det mske vre rart med plads til bare et lille bord og to stole.
Sdan en sommer morgen med kaffen blandt alt det grnne:-):-)
Jeg har ogs overvejet at sove derude som Anja gr, det lyder da sknt!!

Vivi, det lyder som om du fr god motion ved at dyrke chilier.
Kunne du ikke f lejeren til at bo verst oppe, s du kom tttere p jorden?

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
27/11-2011 22:02

--
Jens, De teglsten vi har brugt kostede 190kr inc. fragt og moms, det er nogle der kaldes kulbrndte, som giver et flot spil.-det synes jeg ikke var s galt!De er ret gode til at holde p varmen.

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
28/11-2011 09:36
Tak for info, Ilse.

Strrelse p drivhuset ligger fast, eftersom fundamentet allerede er der. Og vil kigge videre efter gulvsten.

JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
07/12-2011 20:26
Hej.

Lidt status fra chili laboratoriet:

Lige nu str der i klderen ca 50 sm spirer fordelt p flgende

7 Pot Red
7 Pot Yellow
Aji Peanut
Bolivian Rainbow
Citron Chili (gul)
Fatalii Chokolate
Fatalii White
Habanero Chokolate
Habanero Laranjada Grande
Hinkel Hatz Yellow
Hot Mix (fra Jes)
Hurrikan
Orange Burning Bush
Pimenta de Neyde
Scotch Bonnet P. Dreadie
Sila-A-Top
Yellow Datil
Vincents Sweet Habanero
West Indian Red Habanero

Og der er vel lige s mange p vej...

Tror jeg m styre mig lidt - lidt spndt p om de kan vre i klderen om et par mneder. Der skal vist indkbes lidt mere lys.

Lidt stemningsbilleder:

right

right

right

right

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12

Slagelse
07/12-2011 21:03

--
h h - jeg bliver s glad, fordi jeg kun har 15 spirer i gang nu...

Forrige r endte det med over 100 planter - sidste r omkring 50, og jeg satser p omkring 25 i r, s der ogs kan blive plads til andet end chilier i drivhuset :)

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
07/12-2011 23:10
Jeg er ikke bange for at f for mange planter chilier

Man kan jo
1. forre vk
2. eksperimentere
3. lave stueplanter
4. udvide LED omrdet
5. osv

Mvh JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12

Slagelse
07/12-2011 23:32

--
Mit LED-omrde kan ikke udvides - s kan jeg ikke selv vre p kontoret... Nr jeg har gang i alle 5 LED-lys, fylder det et par m2 + det lse, og det er i den grad rigeligt i et rum p 10,5 m2!

Det frste r forrede jeg en del vk og solgte nogen, og det samme gjorde jeg det andet r. Men jeg m indrmme, at efterhnden gider jeg ikke bruge tid p at nusse om planter til andre end mig selv - der gr alt for meget tid med det :)

S det bliver kun til f ekstra planter, som sikkert lander hos min mor og naboen - resten skal bo i mit eget drivhus.

Og jeg har ikke stueplanter inde - s kan man jo ikke se ud p alt det grnne udenfor :)

Jeg laver mske lidt planter til at slge af p chilifestivalen - har ikke helt besluttet det endnu. Men de bliver frst set i juni, s de kan bruges til indendrs dyrkning til nste vinter - jeg har lige nu ret stor succes med mine tre planter fra d. 4.6., som jeg hstede de frste frugter p for over en mned siden.

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
07/12-2011 23:50
Ja, det er jo super lkkert at hste friske chili p "den forkerte rstid".
Og jeg kan godt forst dit pladsproblem. Jeg har indrettet mig i klderen p vrkstedet - der er god plads.

Og selv om planterne ikke er til n selv, kan det jo godt vre terapeutisk at g og nusse... :-)

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12

Slagelse
08/12-2011 07:46

--
Enig - det er ren terapi og ikke mindst i en lang vinter som sidste r!

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
14/01-2012 10:28
Chili p udflugt.

I forbindelse med solens sknne strler de sidste par dage, har et par af mine klder-planter fet udgang. Og de nyder
det. Lige som jeg. S kan jeg nyde dem i alm. lys.

Flourescent Purple, 30.09.11.
right

Aji Golden, 30.09.11.
right

Orange Habanero, 30.09.11.
right

7 Pot Red, 11.11.11.
right

JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
14/01-2012 10:34
Dejligt at se ;o)

Rigtig fin strrelse du allerede har p dem.

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
07/02-2012 18:49
S er der ved at vre fyldt op....

right

Ca 70 sorter, 150 planter + lidt i spireboksen.

Men det var lige ved at g galt. Temperatur i klderen har vret 15-18 grader og det har vret fint. Bevares, de vokser lidt langsomt, men det er vist alligevel meget godt :-)

Forleden da jeg skulle inspicere, var der imidlertid kun 9,5 grader. Det gr jo ikke, s olievarmer blev indkbt og ingen har tilsyneladende taget skade. Pyha.

Pas p i kulden!

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
07/02-2012 19:09
Pyyyh hva' - havde sq vret surt at skulle starte forfra...

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
13/02-2012 12:58
En lille update p de heldige vkster der er kommet op fra klderen og nogle der stadig bor i klderen. Indtil videre er der ikke kommet kommentarer fra fruen, s jeg skal vist have nogle flere op i februar-lyset.

right

right

right

right

right

right

right

right

right

right

right

right

right

right

JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Henrik Olsen (justmc)
Indlg: 91

Cph.og Mexico
13/02-2012 15:41
Chile under solen.
Det er mit frste r jeg dyrker chile, og s p kontinentet som de engang kom fra. Jeg beundrer jeres store indsats med chile dyrkning under danske forhold, sikke nogle flotte og velorganiseret i har jeres chile, mine ser rodet og primitiv ud i forhold til jeres. Startet spiring 20 november, efter 1 uge var spirene kommet frem, 1 uge mere, var spirekassen for lille, plantet i kokos jiffy, om dagen str de p tagterrassen, der er op til 30 C. 10 % luftighed. Den 17. december medbragte jeg dem til Stillehavs kysten Playa el Real i staten Colima skulle vre der i en uge blev der i 6 uger. I en nats storm tog livet af Capsicum Cardenasii (Ulupica) Tipin og Pequin .
Chilierne vokser kraftigt uden at blive ranglede ved over 30 C midt p dagen i skyggen, 20 C om nattende, fik kun direkte sol om morgen og aften, omkring den 20. januar kom den frst blomst p cayenne fra Lene TG nu str de fleste der, og bliver passet af en ldre dame, de blev for store til jeg kunne have dem med i bilen. P vej hjem kbte jeg en forsmt Tipin. Nu tilbage i Guadalajara, en aften glemte jeg nogle chiles oppe p tagterrassen, om natten, i 1600 meters hjde er der under 10 C om natten, nu lader jeg dem str der oppe som eksperiment. 1 tipin 2 piquin klare sig godt ved denne behandling.
chile under solen

Mvh. og god chile srson Henrik.
JJ skrev:Hej Vivi.
Jeg synes din kreste er sd alligevel, nr han sdan stiller op for dig. Og gravearbejdet er bestemt ikke det mindste...

Hej Henrik.
Super spndende med de vilde! Og man m jo sige, at du har klimaet til det :-) Vi andre m utraditionelt, men det har ogs sin charme.
Lad os hre hvordan det gr med projektet.

Mvh
JJ

--
justchile

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Thomas Wedel (Wedel)
Indlg: 160

Hjbjerg
13/02-2012 15:43
De ser da fine ud, men de er da lidt sm i det, hvis dato'en p skiltene passer, fr de ikke ekstra lys ?
--
Mvh. Thomas

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
13/02-2012 16:17
Hej Thomas

Jamen, de er sm! Og datoerne passer fint (sdato). De fr proplant6 mm, men de har stet temmelig koldt. Indtil for ca 14 dage siden har der bare vret 14-16 grader (ned til 10 en enkelt nat :-() Og det er jeg sikker p, er rsagen til den lille vkst. Nu har jeg banket temperaturen op p 16-1 grader og det ser ud til at hjlpe.

Men det passer mig nu fint, for
1) jeg synes vksten bliver mere kompakt,
2) pladsmangel truer (150+ planter)

S kan man jo sige, at jeg skulle have startet senere, men s ville jeg ikke have haft de timers ekstra glde her i vintermrket :-). Det er jo ren terapi...

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Thomas Wedel (Wedel)

Hjbjerg
13/02-2012 16:26
Ja ok den temperatur holder jeg ik', mine er ved ca. 22 grader, men vil da kalde dem rimelig kompakte, s varmen gr nok en smule :)

Bhut Jolokia x Douglah 24/11
right

Trinidad Scorpion Morouga Blend 24/11
right
--
Mvh. Thomas

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
13/02-2012 16:29
Hej Henrik.

Det ser da totalt i orden ud. Jeg elsker den rustikke stil :-)

Og det m vre sknt at have lyset og varmen med sig!
Vi andre i det lidt mrkere og kligere klima m vre lidt kreative, s vi kan udnytte forr/sommer optimalt.

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
13/02-2012 16:36
De ser superflotte ud, Thomas! Str de i vindueskarm med xtra lys?

Men jeg skal nok komme strkt igen :-). Jeg har en meget lys udestue der snart skal tages i brug. Siden bliver det i drivhuset.

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Thomas Wedel (Wedel)

Hjbjerg
13/02-2012 16:39
De str i en stue, under en 21w LED
--
Mvh. Thomas

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12

Slagelse
13/02-2012 17:21

--
Isr chinenserne bliver superflotte under LED, synes jeg. Jeg har en Fatalii, der barfe bliver flottere og flottere :)

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
13/02-2012 18:39
Sikken masse fine billeder i smider op nr man lige vender ryggen til ;o)

Det gr forrygende derude kan jeg se.

Sknt. ;o)

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Didde D. (Didde)
Indlg: 73

Holbk
13/02-2012 19:35
Hvor ser det godt ud, hvad er det for noget grus/sand der ligger i toppen af potten?

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
13/02-2012 19:55
Vermiculite

JJs chili-grow 2011/12
Didde D. (Didde)
Indlg: 73

Holbk
13/02-2012 20:15
Arh, jeg troede det var noget man blandede ned i jorden, jeg skal vist en tur p Google...

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
13/02-2012 20:24
Har sendt dig en PB ;)

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
13/02-2012 22:17
Hej Didde.

Ja, det er vermiculite. Jeg har ogs blandet lidt i jorden og grunden
Til jeg har lagt lidt ovenp er dels det stetiske og dels at jeg hber
det kan holde lidt p vandet (jeg er meget bortrejst, s vanding skal
planlgges.

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
24/04-2012 18:46
Efter et par dages arbejde (rimelig trls at stte et gammelt, brugt drivhus op), er der nu endelig plads til chili en masse denne sson. Dog er det 1. tomatholdet der er flyttet ind i dag (dkket med fiberdug de frste ntter).

Fr
http://www.chilifan.dk/gallery/1335285753_IMG_0608-1-.JPG

Efter
http://www.chilifan.dk/gallery/1335285932_IMG_0883-1-.JPG

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
24/04-2012 19:33
Fedt med dobbelt plads JJ - tillykke med det ;o)

Svar Send privat besked
JJs chili-grow 2011/12
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
24/04-2012 20:28
Tak Vivi.

Ja, det er luksus! Alt besvret vrd.
Har liiige sat et par overskudschilier der ud - s m vi se om de klarer det lidt klige vejr. Har et enkelt stearinlys derude og de str under fiberdug, s mon ikke det gr.

JJ

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)