Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Flod og ebbe ...
Claus Pilgaard (Claus Pilgaard)
Indlg: 19

25/12-2011 18:08
Jeg har lst flere steder at et flod/ebbe system skulle vre rimelig effektivt - bde gro og gdningsmssigt. Ihvertfald skal det komme an p en prve s jeg har bygget et meget simpelt system af en opbevaringskasse fra Bauhaus, en akvarie og en luftpumpe fra Petworld og lidt fittings. Har netop afprvet det The Flood og det ser feeedt ud!

Nu venter jeg p at spirene bliver store nok ...

go jul!

--
WunderWhyChili

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

25/12-2011 18:09

--
WunderWhyChiliright

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Claus Pilgaard (wunderhits)
Indlg: 6

Viby J
25/12-2011 18:11

--
WunderWhyChiliright

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Jens Jakob Srensen (JJ)
Indlg: 202

Vanlse
25/12-2011 18:55
Hej Claus.

Ser spndende ud! Hvordan skulle det fungere? "Oversvmmelse" hver 12 time fulgt af trke? Har ikke hrt om det fr, men er villig til at blive oplyst :-)

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

25/12-2011 19:12
Ja, hvordan skal det fungere? Jeg ved det knap nok selv ...

Jeg stter de sm planter i den verste bakke i nogle netpotter (dkket af lecandder). Jeg stter timeren til at aktivere pumpen nogle gange i dgnet - og her har jeg ikke nogen anelse om hvor ofte - s verste bakke bliver oversvmmet af vand i fx 15 minutter. Nr pumpen stopper igen lbet vandet tilbage i boxen nedenunder.

I vandet har jeg puttet gdning samtidig med at det bliver iltet af en luftpumpe.
Det skulle gre at rdderne nemmere kan optage nring.

Det er sdan set det jeg ved p nuvrende tidspunkt ...
--
WunderWhyChili

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
25/12-2011 19:32
Tak for info. Er du ikke bange for det bliver for fugtigt/vdt? Mine smspirer i klderen bliver kun fugtet hver 4-5 dag. Og det blev de endnu sjldnere fr jeg fik lidt varme p dernede.

Men hold trden i gang s vi kan lre noget nyt!

JJ

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

25/12-2011 19:39
Hej Jens ..

Ideen er netop at det ikke skal blive for fugtig og vdt, da alt vandet lber bort igen og ikke binder i jord. Planterne skulle efter sigende/skrivende udvikle et langt strre rodnet p denne mde ...

gh
Claus

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
25/12-2011 19:52
Jamen, det lyder jo godt nok, s.

Vil flge det spndende projekt :-)

JJ

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Martin Nielsen (c0x)

rhus
25/12-2011 21:25
Hydroponics

Her er et link til en side hvor der str lidt forklaret. :)

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Jens Jakob Srensen (JJ)

Vanlse
25/12-2011 23:05
Tak Martin :-)

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Martin Nielsen (sismo.007)
Indlg: 89

12/01-2012 01:02
Hej Claus

Jeg har osse haft kig p "lige prcis" den konstruktion du har lavet. Instruktions video
Videoen giver et fint billede af hvordan man kan lave et system som dit, jeg fandt dog for et lille halvt r siden en video som viser hvordan man bygger kassen og ikke en omgang Paint som denne video vist er lavet i. Hvis du skulle ligge inde med linket til den video m du meget gerne smide det herinde da jeg ikke har vret i stand til at finde den igen..

Jeg er dog noget i tvivl om hvordan man fr fyldt sit reservoir igen nr det er tomt eller hvis man fejl gder, isr nr der nu er et par store planter ovenp!

Har du osse kbt en airstone til at give ilt til vand+grdning s der ikke dannes alger i kassen og s vandet kan give noget ilt til rdderne?

Har lst en del herinde Fatalii.net grow guide - Hydroponics og jeg er helt solgt nr jeg ser nogen af de billeder han har taget.

Og lige en ting mere: hvor stor en pumpe har du kbt?

det var vist alt for nu :)

vh. Martin

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

12/01-2012 01:27
S fandt jeg srme lige en guide jeg havde overset inde p fatalii.net --> link

Det er ikke en video, men stadig en s**** god gennemgang af systemet :)

- Martin

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Jes Christensen (Jes Christensen)
Indlg: 605

Lsning
12/01-2012 05:09
OK det er ikke helt det samme, men interasant video.

Video 1.
http://www.youtube.com/watch?v=ITkcEEYJEkY&feature=player_embedded

Video 2.
http://www.youtube.com/watch?v=YV_NFSnHj3M&feature=related

--
<'))))><( Hilsen Jes Christensen )

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

12/01-2012 11:25
Hej Martin & Jes ..

Systemet er super enkelt og nemt at bygge. Det strste problem var at finde studsene til montering af slangerne i overkassen. Dem fandt jeg her:
http://chillo.dk/shop/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=109&Itemid=1
Pumpen fandt jeg i Petworld - det var deres mindste og den hedder Eheim 300 compact og kan lfte vand ca. 30 cm hvilket er nok til at fylde verste reservoir stille og roligt. Med andre ord - vandet vlter ikke op men stiger langsomt p en zen-agtig mde - fedest!
Air-stonen har jeg ogs kbt hos Petworld og den larmer/brummer til gengld p en pisseirriterende mde. Det minder mig om, at min nyindkbte 3. LED lampe ogs larmer? S lige en reminder til mig selv: "kig IKKE kun p prisen nr du handler!". Jeg har faktisk lyst til at kyle begge ting ud og finde nogle "helt stille" alternativer - det er jo meningen at chilidyrkning skal vre afslappende og ikke stressende.
Jeg fyldte for 5 dage siden den verste kasse med lecandder og satte de frste spirer ned i ndderne. Det ser fint ud men det virker dog som om, at spirerne er get i st? Mske over chokket eller ogs kler vandet for meget? Kassen str i klderen p gulvet og jeg har mlt temperaturen til 17 grader. Jeg tror det er for lavt og har bestilt en vandvarmer for at f temperaturen op p ca 20 grader.
Nr jeg skal skifte vandet lfter jeg verste kasse af og tmmer bundkassen - simple as that. Jeg har lavet en streg i kassen ved 15 liter vand s jeg ved hvor meget flydende gdning der skal tilsttes. Har man fejlgdet eller tabt gdningsflasken ned i vandet tmmer jeg blot den nedeste kasse med vand/gdning og prver igen med et bedre greb om flasken. Man kan reelt altid rette en fejlgdning.
Ellers hber jeg at mine hydroplanter giver de andre planter baghjul selvom det ser noget modsat ud pt.

Jeps

keep up the spirit

Claus

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
12/01-2012 12:12
Hejsa Claus,
Fedt projekt. Jeg startede p noget lignende sidste r, men jeg endte med at lave det om til et hydrologi setup i stedet (hvor rdderne hnger ned i vandet) da min pumpe var for svag.

Det ville vre mega fedt hvis du ville tage billeder lbende og skrive lidt "dagbog" eller lignende om projektet s vi kan tilfje det herinde som en artikel.
Kunne du have lyst til det? Jeg er ret sikker p at folk gerne vil lse om det i hvert fald.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

Lsning
12/01-2012 20:19

COOL :) hber det bliver godt.

Jeg skal lige hre, hvad render hele herligheden op i.?

Jeg er lidt nysgeri, du m have tngt p en sort.!
Hvad kommer der til at gro i den, for det bliver vel en som du har tngt dig at have i systemet lnge (r)

--

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

12/01-2012 22:36
Hej Kim ..

Tak for interessen - jeg overvejede ogs at lave et system hvor planterne "hnger" men kom frem til at det mske var bedre i et lidt strre anlg?

Kim - jeg tager lidt notater og billeder og s m vi se om det senere er brugbart :-)

Her er et billede af mit chili klder setup: jordplanter p toppen og hydroplanter p gulvet:

right

/Claus

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Claus Pilgaard (wunderhits)
Indlg: 6

Viby J
12/01-2012 23:02
For sadan Jes ...

Min kone lser ogs med her og hvis hun hrer hvor meget jeg allerede har smidt efter mit chilitrip, kan det godt g hen og blive et MEGET stille forr.
Alene den vandvarmer jeg har bestilt koster kr. 300,-. For de samme penge kunne jeg kbe 10 blomstrende Apache i Bauhaus til juni.
Jes - nr jeg kvier mig lidt ved at svare, er det fordi at chilikassen med lampe, timer, LED lys, gdning, ndder, pumpe, vandvarmer, airstone, studser, slange og rockwool nok lber op i sm 1.000,- kroner. Tnk lige over det - ettusinde kroner - pause pause
Det er s.. mange penge - og mske ogs FOR mange penge?
Indtil videre trster jeg mig med at det har vret superspndende at indsamle viden om chili og chilidyrkning, s nu m jeg se om jeg kan omstte det til - ja, gode chilier?

/claus
medborger

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
12/01-2012 23:16

--
Synes da ikke, at det lyder dyrt....

(Kommer fra hende, der har en LED Growtube, 2 x ProPlant1, 2 x ProPlant3, 1 x ProPlant6 og en helt ny 21 W LED fra Bjarne (og s lige den 90W UFO, som jeg har til salg :) ) Heldigvis har jeg kunnet slge mine gamle larmende prer undervejs, det gav da til udbetalingen p de nye!

Men vi har heller ikke flleskonomi, hvilket jo gr det hele meget lettere...

Spndende at lse om jeres hydrodyrkning - heldigvis er jeg ikke fristet (for en gangs skyld helt uden ironi)!

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

12/01-2012 23:39
@Anja

Hov? hvad er det for en ny LED lampe fra Bjarne? Synes ikke man kan se den p hans site?

Klaus
medborger

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Thomas Wedel (Wedel)
Indlg: 160

Hjbjerg
13/01-2012 02:28
Han krte et special tilbud p Bjarne's fr og planter p Facebook lige fr jul, s de kommer nok p p et tidspunkt
--
Mvh. Thomas

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

Lsning
13/01-2012 03:15
wunderhits skrev:For sadan Jes ... Min kone lser ogs med her og hvis hun hrer hvor meget jeg allerede har smidt efter mit chilitrip, kan det godt g hen og blive et MEGET stille forr. Alene den vandvarmer jeg har bestilt koster kr. 300,-. For de samme penge kunne jeg kbe 10 blomstrende Apache i Bauhaus til juni. Jes - nr jeg kvier mig lidt ved at svare, er det fordi at chilikassen med lampe, timer, LED lys, gdning, ndder, pumpe, vandvarmer, airstone, studser, slange og rockwool nok lber op i sm 1.000,- kroner. Tnk lige over det - ettusinde kroner - pause pause Det er s.. mange penge - og mske ogs FOR mange penge? Indtil videre trster jeg mig med at det har vret superspndende at indsamle viden om chili og chilidyrkning, s nu m jeg se om jeg kan omstte det til - ja, gode chilier? /claus medborger

HAHAHA Oups.
Det tngte jeg ikke lige p, kan du ikke f Kim til at slette inlget ;)
Nej ved du hvad, 1000-, er da til at overkomme, og s har du forhbentlig friske frugter ret rundt.

Jeg lige poientere vigtigheden i at vlge den rigtige sort, nr det er et setup som skal kre i laaaang tid.
--

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

13/01-2012 10:08
Hej Jes ..

Har du et bud p nogle sorter?

/Claus

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
13/01-2012 12:47

--
Hej Claus,
1000 kr er da billigt, nr man tnker p hvad det koster at starte en ny hobby,
Hvad med golfudstyr eller fodboldsstvler?
At man s oveni fr nogle brugbart ud af det er et ekstra plus.

vh Ilse

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

Lsning
13/01-2012 17:28
Claus Pilgaard skrev:Hej Jes .. Har du et bud p nogle sorter? /Claus

Det var mest ment som, nr vi dyrker i jord, s ryger planten som regel ud til efterret, det er nok lidt anderledes med dit system, det er vel meningen at det skal kre lang tid, med den samme plante.

Hvis det var mit setup, ville det blive en sort som jeg i forvejen kendte og var glad for, samtidig s kender du ogs sortens vkst/strelse osv.
Hov, jeg er vist ikke kompatent til at give rd, jeg har ikke en dyt forstand p det du er ved at lave.

--

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

17/01-2012 16:41
Hello there ...

Bare en lille update p mit flod ebbe hallj.
Jeg har netop modtaget min vandvarmer som skal lfte temperaturen op over 22 grader i min tank. Jeg har indtil videre mlt 17 grader og p de internetsider jeg har stvet op om emnet er det mindst 5 grader for lavt.
Flere chilidyrkere har temperatur problemer, men det har liges meget vret i den anden ende - alts at temperaturen bliver for hj? Mske bliver det et drivhusproblem til sommer?
Desuden har jeg fet fat i noget PH downer til min vandtank - chili vil benbart helst gro i syret vand/jord - ja, syret udflippet vand/jord med en PH vrdi omkring 6. Mit vand har en PH vrdi 7.5 - 8 alts en anelse basisk, s nu fr vandkassen lige en downer efter aftensmaden.
Jeg hber det giver lidt mere vkst i min hydrokasse - en vkst som indtil videre har vret mild sagt utrolig afslappet i forhold til mine jordplanter (som bliver s fine!)

/Claus
medborger

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

26/01-2012 21:46
Hvis der er andre end Claus og jeg der vil bruge denne lsning til den kommende sson, s vil i sikkert opdage at de ebb & flood fittings der fes rundt omkring er mj dyre(min personlige mening), men hvis man kopiere fatalii.net's guide som findes i link lngere oppe i trden s kan man njes med en "bordgennemfring" og en slange istedet for "de rigtige fittings".

1: Kb gennem BILTEMA
2: Kb gennem Watski

Skulle nogen dog hellere ville have "de rigtige fittings" s har jeg fundet en billig (godt nok US) hjemmeside, som jeg selv overvejede fr jeg fandt de andre 2.

GreenTrees Hydroponics

vh. Martin

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

Slagelse
26/01-2012 22:09

--
Bare husk, at der er en belbsgrnse p 80 kr., hvis man skal slippe for moms, told og gebyrer ved handel med ikke EU-lande :)

Hvis man kber for op til 80 kr., koster det ikke ekstra - men hvis man overskrider de 80 kr., bliver der beregnet moms og told af bde kbsbelb og fragt...

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

27/01-2012 20:25
Nemlig, det er godt at huske det. :)

Men er det for hele handlen dvs. vare+fragt eller er det kun varens vrdi???

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

27/01-2012 22:59
Hej Martin ..

Det ligner en rigtig god og billig lsning; alene nr man tnker p jeg har givet de 10-dobbelte for mine???

Det ville vre fedt hvis der fandt en forlnger til overlbsstudsen?

gode hilsner

Claus
medborger

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

20/04-2012 17:17
Hej Claus

hvordan gr det med dit projekt ??

Har du lidt billeder og opstarts erfaringer du vil dele??

Martin

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

02/05-2012 09:33

Mit Flod/Ebbe projekt har jeg stoppet - af flere grunde.
Det gik faktisk rigtig godt i starten og jeg nd nr timeren satte den automatiske vanding i gang. Jeg havde plantet 10 planter i min lille spand men havde totalt undervurderet strrelsen af planterne - de skd i vejret, ihvertfald nogen af dem. De andre langsomt voksende Habanero kunne pludselig ikke f lys nok da de store skyggede for de sm. Jeg vidste simpelthen ikke nok om hvilke chilier jeg havde plantet og blev mere og mere trt af at se de sm mistrives. De store var til gengld alt for store til kassen og jeg havde ydermere problemer med at fr mine grolamper placeret rigtig i klderen.
Mine andre chilier i potter groede derimod langsomt videre p traditionelt vis og str i dag virkelig flotte, med masser af blomster og frugter.
Summa sumarum - for en god mneds tid siden nedlagde jeg flod/ebbe kassen og omplantede chilierne i potter.
Summa sumarum: Plant sm og f chilier i en flod/ebbe kasse. Vr opmrksom p at kassen larmer, da du skal ha en vand-ilter i vandet. Kassen er ikke specielt flot s hvis din kreste gr en anelse op i sdan noget, kan den vre svr at f placeret indendrs (udover klderen). Planterne gror til gengld rigtig, rigtig hurtigt s en eller anden for for smart/pn sttte br de ha(s de ikke knkker). Jeg har ikke mistet modet p projektet men nyder lige nu den mere fredelige dyrkning i potter.

/Claus
medborger

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
03/05-2012 08:28
v claus, det var da trist. Det med store planter oplevede jeg ogs. Jeg var dog "hrd" og fjernede halvdelen af dem s de andre fik mere plads (det var stadig ikke nok, men det hjalp).

--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

03/05-2012 11:28
Et par tip om nogle sm/mellemstrrelse planter med god kraftig smag vil da vre velkommen. Jeg tnker noget i Habanero familie?

/Claus

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

29/05-2012 00:32
Hej

Jeg har taget dit rd til mig og udvalgt et par af de planter (Nepalese bell & Dragonclaw) jeg har sat som er tttest p hinanden i forhold til vkst hjde. Dog tror jeg ikke det bliver det store problem for jeg har fet dem i drivhus nu i stedet for under LED. De har fet ren BL i et godt stykke tid nu og faktisk bare stet i passiv hydro (lkrus, gdningsvand og lecakugler). De er nok lidt sm i forhold til hvilken dato vi skriver lige nu, men jeg satser p lidt hydro-magic kan gre s jeg nr at f et udbytte af mit eksperiment i r.
left
left
left
left

Hvad billederne her s ikke viser er at jeg har overdkket adgangen til mit reservoir med sort plast for at undg lys og jeg har sat fibernet hen over for at hjlpe dem lidt til de kolde ntter vi har foran os.

.Martin

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

29/05-2012 00:35
v kun det ene billede kom med, vi prver igen
left

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

29/05-2012 00:36
left

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

29/05-2012 00:37
left

Flere billeder vil flge nr der kommer gang i planterne :)

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

13/06-2012 22:23

S er der get 14 dage (i lrdags) og der er kommet godt gang i de sm planter. Jeg bruger stadig min ene Nepalese Bell som mleplante for udviklingen.
Left

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

13/06-2012 22:25
left

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

13/06-2012 22:28

hmmm... kan ikke f billede uploaden til at virke.

s fr i et link i stedet.
Nepalese Bell efter 14 dage.
sammenligning med frste billede i trden

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

Slagelse
13/06-2012 22:54

--
HM - fr en fejlbesked, nr jeg klikker p dine links:

Google

403. Thats an error.

Beklager, men du har ikke adgang til dette website. Thats all we know.

:(

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

14/06-2012 21:17
var kommet til at lse det, skulle gerne vre offentligt igen nu. update kommer igen p sndag hvor de s har vret igang i 3 uger.

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...

30/06-2012 23:21
S er der update, lidt senere end fr skrevet, men her er den
FB gruppe, lavet som groblog

S skulle det vre lettere at tilfje billeder nr nu Chilifan.dk har det med at give mig noget besvr..

Svar Send privat besked
Flod og ebbe ...
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
02/07-2012 00:26
Jeg hydro'er ikke, men vil da mgtig gerne flge med, hvis jeg m :)

/Maria
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)