Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
spirer uden LED
Anette Bruun (chilihelle)
Indlg: 83

Sjlland
26/12-2011 22:02

Gldelig bag jul og hot nytr. Tak for hjlpen i 2011.
Jeg har den 27.11 lagt nogle fr til spiring i en kasse, som har stet p fliser med gulvvarme. Det blev til 5 sm spirer, hvoraf de 3 har deres frste blivende st blade. De 3 er Fish, Snack peber og citron chili, de 2 andre er aji amarillo og Cayenne long slim. Jeg har i dag lagt nye fr i kassen. S m jeg se, om de kan overleve, men hyggeligt er det at have lidt nyt liv at kigge p. :-) De bliver flyttet lidt rundt fra vinduet og bord med alm lampe lys. Lys fra lampen er kun om morgen og eftermiddag/aften.

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)
Indlg: 324

Silkeborg
26/12-2011 22:42

--
Hej Anette,

Jeg har ogs gang i dyrkning uden LED, det er nok mere besvrligt, men det er jo en del af hyggen:-)
Mine blev set 20-25 november -kunne ikke vente- og flere er pottet om frste gang.
Man kan udnytte dagslyset mere, hvis man laver en bagbekldning af noget lyst og blankt, hvidt papir eller staniol er godt, og s str de med en 11w. sparepre om aftenen og pynter i vindueskarmen.
Hvor mange watt gruger du?

Juhu, i dag er dagen blevet et minut lngere:-)

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Sjlland
27/12-2011 16:59

Ja til det hvide papir, men er staniol ikke for kraftigt, hvis solen nu endelig skinner rigtigt? Mine har ikke fet en fast plads, de flytter fortsat rundt, afhngig af om jeg har gang i brndeovnen eller ej, s de ryger under alle slags prer, men med god afstand til lampen.

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
27/12-2011 20:21

-- Jo - hvis staniolen er krllet, risikerer du en brndglaseffekt, og det er jo mindre heldigt... S hvidt papir eller en hvidmalet plade vil vre fint!

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
27/12-2011 20:49

--
N ja, det m ikke krlle, staniolet, ellers synes jeg det er ret efektivt.I dag har jeg kigget tomatfr og i gang med planlgningen, i r har jeg virkelig svrt med at vente p stiderne, der er jo ogs nsten forr i luften.
:-)
Hvorfor har du god plads til lampen, er det ikke kun hvis det er en varm gldepre der er ndvendigt? -mine fr lys lige i "hovedet" ?

Anja, alle frene fra dig er kommet op:-)

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
27/12-2011 20:56
-sdan ser min "opstilling" ud. -noget af den:-)

right

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Slagelse
27/12-2011 21:23
Ilse skrev:
Anja, alle frene fra dig er kommet op:-)

Herligt at hre, at de virker!

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Sjlland
29/12-2011 20:47

right

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Conny Srensen (Connys)
Indlg: 151

Nykbing sj.
29/12-2011 21:05
chilihelle skrev:right

--
Hvor ser de fine ud , dine sm planter ;)

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Slagelse
29/12-2011 23:04
Det er de - men du skal godt nok vre forsigtig med vandingen...

Der er ret meget jord til de sm spirer, s det vil vre alt for let at f overvandet dem :)

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Sjlland
30/12-2011 10:39
--
De fr et vandbad 1 gang om ugen i f minutter. S er der vand eller fugtet kkkenrulle under. Og ja de har fet for meget jord og de frste satte jeg for hjt, men velse gr vel mester -:)
Jeg har prvet at lgge et par fr p fugtet kkkenrulle i pose og s p en varm flise i gulve.t

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Jens Jakob Srensen (JJ)
Indlg: 202

Vanlse
30/12-2011 14:32
Det der med kkkenrulle i ziplock i varme....det kan godt g rigtig strkt! Efter 2 dgn spirede min Thai og en Habanero Orange som jeg har haft lidt bvl med :-)

Mvh
JJ

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Conny Srensen (Connys)

Nykbing sj.
30/12-2011 17:53
JJ skrev:Det der med kkkenrulle i ziplock i varme....det kan godt g rigtig strkt! Efter 2 dgn spirede min Thai og en Habanero Orange som jeg har haft lidt bvl med :-) Mvh JJ

--
Jeg har ogs set Habanero orange,for 10 dage siden, de er ikke spiret endnu.
Prver lige med vd kkken rulle...tak for rdet..:)

Conny

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Sjlland
02/01-2012 17:06

Yes har fet 5 nye spirer i dag fra den 26.12 og de frste 5 lever stadigvk :-)
Dem p kkkenrulle er ikke blevet til noget endnu, de fr et par dage mere inden de ryger i jord.

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
04/01-2012 16:59

--
Jeg har ogs mtte ty til kkkenrullen med mine Chocolate Habanero, der ngtede at komme op af jorden.. Efter mere end to uger er der i dag spiret en lille hale frem og forsiiigtigt lagt i jord, s er det bare at krydse fingre:-)

Lber I ogs rundt med jeres smplanter for at finde solstrler? -synes det er ren hygge, men der er vist nogen der synes dt er en smule skrt(??)

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Slagelse
04/01-2012 17:40

--
Jeg har jo mine rde og bl solstrler, s jeg behver ikke lege slalom mellem mblerne :)

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
04/01-2012 18:39

--
Jamen, det er jo skidehyggeligt, synd at I andre ikke oplever det :-) :-)

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Conny Srensen (Connys)

Nykbing sj.
04/01-2012 19:32
chilihelle skrev:Yes har fet 5 nye spirer i dag fra den 26.12 og de frste 5 lever stadigvk :-) Dem p kkkenrulle er ikke blevet til noget endnu, de fr et par dage mere inden de ryger i jord.

--
Det hjalp benbart at jeg truede med vd kkkenrulle :), der er kommet 2 af mine Orange Habanero op, ud af 3...
Dejligt med dine 5 sm nye :) og med de andre 5 der stadig lever, s det bliver de forhbentlig ved med.
Hvad "hedder" de nye?

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Sjlland
08/01-2012 17:08

Jeg har nu:
10.12 cayenne long slim
27.11 Snack peber
27.11 Toftegrds citron chili
27.11 Fish
27.11 Aji Amarillo
26.12 peppadew
26.12 hatch
26.12 gul habenero
26.12 rd habanero

Nogle er der dobbelt af og nr ja jeg er kommet til at stte et nyt hold over samt bestille lidt flere hos Bjarne. Han skal jo ogs leve :-)
Fish er helt klart den der er bedst, den er lngst fremme og helt kompakt.

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Slagelse
08/01-2012 18:03

--
Fish er ogs en god og hrdfr plante. Det var den, der holdt lngst i drivhuset af de "almindelige" - den rg frst ud i starten af december, da der var lidt skimmel p nogle af bladene...

right

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
08/01-2012 18:06

--
Hel Anette,
Sknt:-) Er de s alle spiret?
Hvor store er de blevet? -mske har du et billede, dine frste er set lidt efter mine, og jeg har jo heller ikke LED, s det er skgt at sammenligne.
Hos mig er det rocotto de Seda der er lngst fremme med 7 rigtige blade

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Conny Srensen (Connys)

Nykbing sj.
08/01-2012 19:36
LED-dyrker skrev:-- Fish er ogs en god og hrdfr plante. Det var den, der holdt lngst i drivhuset af de "almindelige" - den rg frst ud i starten af december, da der var lidt skimmel p nogle af bladene... right

--
Hvor er den smuk....godt jeg har set den og den er kommet op..:)

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Rikke Mi Thomsen (rikkemithomsen)
Indlg: 16

Fjelstervang
11/01-2012 13:32
Nu sprger jeg mske dumt, men kan se i skriver meget om at lgge frene p vd kkkenrulle.
Skal det s i en pose, og hvis ja, kan man bruge en frysepose? - Skal posen lukkes helt til eller??

Og er det smartere at starte p vd kkkenrulle frem for mini drivhus?
--
Rikke

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
11/01-2012 15:58

--
Hej Rikke.
Ikke dumt overhovedet:-)
Ja, man lgger kkkenrullen i en plastpose, ikke lukket tt, men bare bjet og s i en skl eller kasse og p radiatoren. Nr der s er spiret en lille hale frem, lirker du fret forsigtigt i en potte, som man pejer med lidt jord over.
Jeg ved ikke om det er en stor fordel, men man kan da vre sikker p at fret er spiredygtigt.
vh Ilse

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Fjelstervang
11/01-2012 16:35
Ilse, skal jeg puste luft i posen eller skal den bare "klappe" sammen?

Du har ikke tilfldigvis et billede hvor du har gjort det jeg kan se?

Har nu plantet de 98 fr jeg havde plads til i mine mini drivhuse, men har stadig fr til overs jeg tnkte jeg ville prve p kkkenrullen.

Er frste gangs ser og vil bare s gerne have at det bare lykkes at f lidt fr til at blive til planter :)

Og min utlmodighed har nu gjort at jeg var nd til at prve at s nu da jeg kunne se flere af jer havde set, ogs uden LED lys :)

--
Rikke

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Thomas Wedel (Wedel)
Indlg: 160

Hjbjerg
11/01-2012 17:42
Jeg gr sdan her, lidt kkkenrulle ind i en lynlspose, gr papiret vdt, derefter putter jeg fr derind, og lukker posen nsten helt i, ikke noget med at puste luft derind :)

right
--
Mvh. Thomas

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Fjelstervang
11/01-2012 18:39
Kanon, tak Thomas, har dog ingen pose med lynls, kan man mon gre det med en alm frysepose?
--
Rikke

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
11/01-2012 19:02

--
Rikke, brug du bare en hvilken som helst plastikpose, det kan slet ikke g galt, bare ikke papiret trrer ud.

Ha,ha, hvor lyder du som mig sidste r, jeg sede og sede og blev utlmodig, s jeg sede lige et par gange mere. Det endte selflgelig med at jeg stod med vildt menge planter, sikke et arbejde, for de skulle jo alle blive store.
Det er svrt at forestille sig, men chilier kan alts blive meget store, jeg havde et par stykker der blev over 2 meter.
S, 98 stk, og du er ikke frdig?:-):-)

-foresten behver man jo heller ikke at s ALLE sine fr:-)

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Fjelstervang
11/01-2012 19:08
Mange tak for svaret Ilse, vil forsge mig med min frysepose som det frste imorgen :-D

Hehe, jamen da jeg kbte frene fik jeg at vide at man altid skulle regne med at nogle af dem ikke spirrede, s tnkte hvis jeg nu bare sr dem allesammen, s m der jo komme nogle :-D

Jeg tnker ogs lidt, hvis det nu gr helt galt, s kan jeg altid forre nogle af planterne vk, fylde udestuen og terrassen op, s hber jeg det gr :)

Lige et sidste hurtigt sprgsml, hvor lnge gr der ca fr der kommer hale p fret?

--
Rikke

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Thomas Wedel (Wedel)

Hjbjerg
11/01-2012 20:46
Fra ca. 1 til 6 uger ;)
--
Mvh. Thomas

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Thomas Wedel (Wedel)

Hjbjerg
11/01-2012 21:08
Her er der lige kigget en 7 Pot Infinity hale frem, s er det bare at plante den i en jiffy, eller hvad du planter den i og vente.

right
--
Mvh. Thomas

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
11/01-2012 21:53

--
v, har lige skrevet to svar her som forsvandt:-(

Men hvorfor et sidste sprgsml, det er da hyggeligt:-)
ang. spiretider. mske kun to dage!!

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Fjelstervang
12/01-2012 11:45
Puha, det er godt nok en lille hale, m srge for at ha helt bne jne nr jeg kigger efter det :)
Men den behver ikke komme mere frem end det?

Ilse - Med garanti heller ikke det aller sidste sprgsml, men mske sidste sprgml i sammenhng med poser, kkkenrulle og fr :-D

Mange tak for alt jeres hjlp, er nu parat til at smkke frene i en pose, hber jeg :-D

--
Rikke

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
12/01-2012 16:33

--
Rikke,

Bare du kan se der er liv i fret er det fint.

Hvor mange af dine 98 fr er kommet op? -og er det mange ens ?
Jeg er endt med 26 forskellige i r, og nogle stykker har jeg to af. En i en stor potte og en i en lille, s for jeg spredt hsten over lngere tid. jeg ved ikke om du ved det, men man tvinger planten til at give frugter hurtigt hvis den str i en lille potte, derfor gr jeg sdan.

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Fjelstervang
13/01-2012 16:08
Ilse - Jeg har set 11 forskellige sorter, s hber p der i hvert fald bliver et par stykker af hver der kommer frem.

Jeg plantede dem dog frst d. 11. januar, s ingen af dem er kommet op endnu. Jeg ved s heller ikke hvor lnge der normalt gr fr de kommer frem ?! :)

Kbte 2 mini drivhuse ved chili festivalen sidste r hos Bjarne som jeg har set dem i.

Nu har jeg s prvet at s lgge 4 fr i en frysepose med kkkenrulle som meget gerne skulle blive til Harbanero hot lemon :)

Glder mig som et lille barn til at se det frste livs tegn fra dem, render forvildet ind til dem et par gange om dagen, det kunne jo vre der var sket noget ;)
--
Rikke

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
13/01-2012 18:06

--
Rikke, lige en lille detalje: man sr fr, man planter dem ikke:-)
Hold da op, du har alts set ca. 10 af hver, det bliver spndende at se hvad du vil stille op med alle de planter.
Selv er jeg rigtig drlig til at kassere planter, selv om jeg ikke har brug for s mange som der kommer op. Men mske har du en masse venner og familie der vil overtage nogle. Sidste r gav jeg 54 chiliplanter vk, og nsten lige s mange tomater.
De frste af dine chilier vil mske dukke op efter en uges tid, men det kan ogs tage meeget lang tid, 3-4 uger, mske mere!!

-yes, i dag er dagen blevet 32 minutter lngere:-)

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Fjelstervang
13/01-2012 19:24
Ilse - Jah, ved det egentlig godt, og skriver og siger det ogs rigtig nr jeg husker det :) Det er bare som om det andet falder mig mere naturligt ;)

Men ja, har rigtig mange venner og bekendte som meget gerne vil have nogle hvis de bliver til noget, s er nu ikke s bange for at brnde inde med dem s jeg ikke kan vre i huset :)

--
Rikke

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Jes Christensen (Jes Christensen)
Indlg: 605

Lsning
13/01-2012 20:24
Jeg lste p et udenlansk forum, tror det var i USA.
Hvor de havde testet flere metodet at spire p.

Den som havde strst spirings % var p fugtigt kkkenrulle/kaffefilter og s i lynls pose, hvor frene l oven p papiret, og s men luft i posen.
S der er kondens inden i posen.
Samme folk skrev at et lille plastic bger (dem man fr remulade med hjem i fra plsevognen) gav samme efekt.

Ja og s skal de naturligvis st lunt.

Her er et billede af hvordan jeg gr, som beskrevet oven over.
right

--
<'))))><( Hilsen Jes Christensen )

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Fjelstervang
13/01-2012 20:37
Jes - Ihh hvor ser det nemt ud :)

Men lad mig lige forst dig rigtigt. Du puster simpelthen luft ind i posen og lukker den helt til?

Og ville de give det samme bare at binde en knude p en frysepose?
--
Rikke

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Karsten Pedersen (Karstenp)
Indlg: 70

Fredericia
13/01-2012 22:16
Hej Rikke. Du kan sagtens bare bruge en alm. frysepose. Men hvis du gerne vil prve med lynlspose kan du sende mig en pm med adresse s sender jeg dig nogle poser du kan prve med. Mvh Karsten

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
13/01-2012 23:18
Jeg spirer fra tid til anden i netop remuladebgre, klipper bunden af vandflasker eller gennemsigtige plastkrus, som jeg lgger en vd vatrondel i, frene ovenp og s en gang vita wrap over.

Et fint alternativ, hvis man ikke har poser eller som jeg er lidt fumlefingret og dum til at huske at lukke poser op og i for f.eks. at tjekke fugt. Fordel ved vatrondeller er, at de holder godt p fugten, ulempen er, at nr kimroden er fremme, skal fret forholdsvist hurtigt omplantes - hvis man ikke vil have lidt vat med videre - da roden kan gribe fat i/stte sig i rondellen.

/Maria :)

--

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Lsning
14/01-2012 00:44
rikkemithomsen skrev:Jes - Ihh hvor ser det nemt ud :) Men lad mig lige forst dig rigtigt. Du puster simpelthen luft ind i posen og lukker den helt til? Og ville de give det samme bare at binde en knude p en frysepose? -- Rikke

Ja jeg puster bare lidt luft ind i posen, lukker den og tjkker hver dag efter om posen er klappet sammen, eller om nogle fr er spiret.
I prinsippet kan du godt bruge en frysepose, det er bare lidt u-handy, hvis du ikke har nogen lynls poser, s er Maris metode egentlig den samme.

Det drejer sig bare om af fret ligger p et rent og fugtigt underlag, i en lukket box, som ikke er for stor, og s stille dem et lunt sted.
--

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Slagelse
14/01-2012 01:04

--
man kan vel bare bruge en plastboks med lg? Sdan en er jo noget mere praktisk at have liggende i kleskabet...

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Lsning
14/01-2012 02:16
LED-dyrker skrev:-- man kan vel bare bruge en plastboks med lg? Sdan en er jo noget mere praktisk at have liggende i kleskabet...

Ja prsis, men du skal nok vle et lidt mere lunt sted end kleskabet, ;) he he.
--

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Fjelstervang
14/01-2012 09:37
Jes - Jeg tror jeg vil lade dem blive i den bne pose jeg har lagt der, men vil prve din metode p nogle andre fr :)

Jeg har en udestue med gulvvarme hvor jeg har de andre stende :)

--
Rikke

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Slagelse
14/01-2012 10:44
Jes Christensen skrev:
LED-dyrker skrev:-- man kan vel bare bruge en plastboks med lg? Sdan en er jo noget mere praktisk at have liggende i kleskabet...

Ja prsis, men du skal nok vle et lidt mere lunt sted end kleskabet, ;) he he.
--

N ja - jeg var lige et andet sted og tnkte p kuldebehandling af spirer, fordi jeg selv skal i gang med et par stykker af den slags... Kom til at kbe lidt forskelligt fra Bjarne, der skal startes i kleskabet :)

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Fjelstervang
19/01-2012 17:36
Yay, min frste habanera hot lemon har stukket hovedet over jorden :-D

Mske en dumt sprgsml, men hvordan ved fret hvad der er op og ned?

--
Rikke

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Slagelse
19/01-2012 18:17

--
Det gr det bare :)

Svar Send privat besked
spirer uden LED
Thomas Wedel (Wedel)

Hjbjerg
19/01-2012 18:46
Earth's gravity is the force that guides the direction of a sprouting seed's roots and shoots. (In scientific experiments where plants are put in zero-gravity environments, they grow in all directions.)

Read more: http://www.answers.com/topic/how-does-a-sprouting-seed-know-which-way-is-up#ixzz1jvYGIC5L
--
Mvh. Thomas

Svar Send privat besked
spirer uden LED

Slagelse
19/01-2012 19:14

--
:)

spirer uden LED
Ilse Bech (Ilse)

Silkeborg
19/01-2012 21:55

--
Vi har lige haft en snak om tyngdekraft, min mand og jeg, Han mener absolut at et fr kan huske retningen det er blevet set p, og vil gerne op igen og se Lyset"
-akke-ja de er nu sde de der mnd:-)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3878, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: IanjGrimE
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 3, denne mned: 3)