Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Lys/varme
Thomas Storch (Storch)
Indlg: 27

Bagsvrd
04/01-2012 14:39

--
Hej Chili venner

Jeg har set en masse fr den 5/12.
De er nu kommet op men virker meget lange og spinkle.
De fr led lys 16 timer i dgnet og de str ved 15 grader.
Er i tvivl om hvad jeg gr forkert.
Hva mener I jeg skal gre ved problemet??

Thomas

Svar Send privat besked
Lys/varme
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
04/01-2012 16:44

--
Hej Thomas -

det lyder som om din LED er for langt fra planterne eller for svag - gi'er du kaste et billede ind, s er det nok lidt lettere at svare p?

15 grader er lige koldt nok - men det er ikke det, som de bliver lange af :)

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Lys/varme
Thomas Storch (Storch)

Bagsvrd
04/01-2012 17:46

S skal jeg lige finde kameraet frem men den hnger ca 50 cm over planterne.
Det er en 17W ProPlant6 - 120 Plantevkst Lampe.
Har lige set p Bjarnes hjemmeside at den optimale afstand er 80 - 200 cm.
Kan den hnge for tt p???

Svar Send privat besked
Lys/varme

Slagelse
04/01-2012 20:18

-- Nej - 50 cm er helt fint...

Men jeg venter lige p et billede :)

Svar Send privat besked
Lys/varme
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
05/01-2012 08:33
Hej Thomas.

Skriv ogs gerne, hvilke chilier, du dyrker. Nogle arter har mere tendens til at blive lange og ranglede end andre, s det kan jo ogs ske, at der slet ikke er noget galt ;-)

Men som Anja siger, s vil et billede hjlpe.
--

Svar Send privat besked
Lys/varme
Thomas Storch (Storch)

Bagsvrd
05/01-2012 12:29
Mine sorter er :
Aji Habanero
Habanero mustard
Hot carrot
Limon
Cyklon
Ring of fire
Bhut jolokia

Svar Send privat besked
Lys/varme
Thomas Storch (Storch)

Bagsvrd
05/01-2012 12:33
[IMG SRC="#" ALIGN="CENTER"][/IMG]
--
right

Svar Send privat besked
Lys/varme
Mads Schmidt (Mads)
Indlg: 338

Viiala, Finland
05/01-2012 19:55
Tjah, det ser da godt nok ud, som om nogle af dem er steget noget hurtigt til vejrs... Og s ser det da ogs ud som om lyskilden har vret lidt ved siden af dem.

Jeg har lagt mrke til at Bacca'erne og Annuum'erne gerne vil vre lange i det (det skulle vel ikke tilfldigvis vre Aji'erne og Limon'erne, der er lngst?)...

Jeg kender ikke alle sorterne, men er Habanero'erne og Bhut'erne de korteste, s?

Hvis det er tilfldet, tror jeg ikke du har et problem :-)

Jeg synes dine spirebakker er fede. Jeg har selv overvejet at prve at kbe en. Det skulle efter sigende vre godt for rodvksten med meget lidt plads.

--

Svar Send privat besked
Lys/varme
Thomas Storch (Storch)

Bagsvrd
07/01-2012 07:49

--
Det er faktisk aji habanero,hot carrot,limon og cyklon der er ranglede.
Alts ingen grund til bekymring???=

Svar Send privat besked
Lys/varme

Slagelse
07/01-2012 09:04

--
ikke umiddelbart, synes jeg - de kan jo plantes dybt, nr de skal videre til nste potte...

Men lidt underligt, at de er blevet s ranglede med det LED-lys, du bruger. Har de fet lys, lige fra de kom op? De kan jo n at blive ranglede nrmest i lbet en dags tid, hvis de har bundvarme og ikke lys nok den frste dag eller to.

Hvis du har mulighed for det, vil jeg faktisk tro, at du kan hnge lyset endnu tttere p, nr de stadig str i spirebakkerne og fylder s lidt. Det kan mske gre en lille forskel. Desuden er der jo ret meget rdt lys i en ProPlant6, og rdt kan godt give lidt til lngdevksten, synes jeg.

Det kan ogs have lidt med at gre, at de str s tt - men som sagt skal de bare plantes dybt ved omplantning. Du kan faktisk plante helt op til de nederst blade - ogs ved de kommende omplantninger.

Som du kan se p billedet, fr mine smplanter rent blt lys:

right

Svar Send privat besked
Lys/varme
Thomas Storch (Storch)

Bagsvrd
07/01-2012 09:23

--
De fik lys f timer efter de kom op men stod i et helt mrkt rum uden dagslys og med 27 grader fra gulvvarmen.Mske det har gjort noget?
De str nu tt p vinduet med ca 18 grader.
Hvis jeg planter s dybt skal jeg jo ha nogle meget hje potter eller m rdderne godt "foldes" op?
Rdderne er jo ret lange og ligger i bunden af spirekassen.
Er det s ikke p tide at planteom?

Svar Send privat besked
Lys/varme

Slagelse
07/01-2012 11:03

Ja - de 27 grader kan helt sikkert vre en forklaring, s jeg tror ikke, at vil blive mere ranglede, end de allerede er nu :)

Og jo - jeg ville nok plante om nu... Der sker ikke noget ved, at rdderne ligger og roder lidt sammen i bunden ved omplantning - de vil ogs stte rdder p den del af stammen, der bliver plantet under jordniveau.

Hvilken strrelse potter har du til dem nu? De skal nemlig helst ikke vre for store, for s er det let at f overvandet.

Svar Send privat besked
Lys/varme
Thomas Storch (Storch)

Bagsvrd
07/01-2012 11:14

--
Jeg kaster mig straks over en omplantning.
Havde faktisk tnkt mig at lave huller i en plastik kaffekop og plante i den.Den er dejlig billig nr der er mange planter.Mon ikke de kan bruges??

Svar Send privat besked
Lys/varme

Slagelse
07/01-2012 12:29

--
Jeg synes, at de er lige sm nok - du skal alt for hurtigt over i noget strre... Men de kan da godt bruges i nogle uger, hvis du orker arbejdet med at plante om igen :)

Man kan faktisk kbe ret billige potter, der kan bruges mange gange - det koster ikke meget mere end de andre...

Prv en tur p et plantecenter/planteskole - nogle gange har de brugte potter, som de nsten forrer vk. Hvis de ikke har det, kan man formentlig kbe dem i en god strrelse. Jeg ville g efter 10 cm-potter - der kan de st et godt stykke tid.

Bjarne har desvrre udsolgt lige nu i 10 cm, men skriv evt. til ham og hr, hvad han har. Nogle gange kan man vre heldig, at de lige er p vej til hjemmesiden :)

Svar Send privat besked
Lys/varme
Palle Rasmussen (PWR)
Indlg: 123

Veflinge
07/01-2012 19:03

--
Hej det er ved at vre lnge siden jeg har vret her, men jeg er ogs kommet i gang med dette rs chiliplanter.

Jeg sede d. 22.-12. og p nr 4 fr er alle dukket op.
right

Svar Send privat besked
Lys/varme

Slagelse
07/01-2012 19:45

--
Det ser herligt ud - og lidt lyserdt lys fr de, kan jeg se :)

Svar Send privat besked
Lys/varme
Palle Rasmussen (PWR)

Veflinge
08/01-2012 17:02

--
Ja de fr selvflgelig LED lys. :-)

Der hnger en 15w led (11 rd-4 bl) ca. en halv meter over planterne og den er tndt ca. 15 timer om dagen.

Svar Send privat besked
Lys/varme

Slagelse
08/01-2012 17:53

--
h h - vi er efterhnden mange!

Har du mere lys til dem, nr de kommer til at fylde mere? Du har en god del planter, kan jeg se :)

Svar Send privat besked
Lys/varme
Palle Rasmussen (PWR)

Veflinge
08/01-2012 19:57

--
Ja - jeg har en 17w Proplant 6 som jeg stter op nr de fylder lidt mere og en af de sm 12w med blser hvis det kommer til at knibe, men den tror jeg ikke jeg fr brug for.

Du har en god del planter, kan jeg se Nh jeg har skret kraftigt ned i forhold til sidste r, hvor jeg havde 70 planter, i r "njes" jeg med ca. 30stk. da jeg syntes de stod for tt.

Svar Send privat besked
Lys/varme

Slagelse
08/01-2012 20:52

-
H h - jeg har ogs kun en tredjedel af, hvad jeg havde sidste r :)

Mtte smide chilier ud til sidst, fordi jeg ikke ville fryse, trre eller lave sauce af flere, og det er da for skrt!

ProPlant6 er rigtig god - kan effektivt dkke omkring 1 x 1 m, s der kan vre en del planter under den.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3787, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Tarikdes
Antal Emner: 2206
Antal indlg: 18218 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 2)