Chili forummet
Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.
Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay) Indlæg: 17 Odense 15/01-2012 21:04 ![]() |
Jeg er helt ny indenfor chilidyrkning, og har søgt lidt på nettet omkring dyrkning af chili. Der kan jeg se at folk investere i varmemåtter og lys til deres små planter samt forspiring. Jeg startede i december med at forspire frø af forskellige chilier. Og i går aftes fandt jeg så akvariet frem oppe fra loftet. Det er et 180 liters akvarium med 2 x 30 w. lysstofrør. Temperaturen er oppe på ca. 26 grader bare ved at lyset er tændt, så der er ikke brug for tilskudsvarme. Hvis der er nogle der er interesseret i at vide hvordan det forløber, skal jeg gerne komme med opdateringer. Akvarier kan tit fås meget billigt brugt på div. brugtmarkeder. Mine sorter pt. er: habanero hot lemon Aji Amarillo Aji Benitto Hungarian Hot Wax Orange Thai Peppadew Czech Black Chilli Dertil er der netop bestilt frø til følgende: Cumari Harbanero Mustard Jalapeno Early Little Elf Filius Blue ![]() ![]() -- |
 |
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay) Indlæg: 17 Odense 15/01-2012 21:07 ![]() |
Billeder: http://billedeupload.dk/photo/2012-01/db36528f/20120115_183548.jpg.html http://billedeupload.dk/photo/2012-01/2b3c6fe5/20120115_183556.jpg.html -- |
 |
Ny med chili - Akvarium
Vivi Nordestgaard (Vivi) Indlæg: 257 Gl. Brabrand 15/01-2012 21:51 ![]() |
Sjov måde at gøre det på Kenneth. Bliver spændende at følge med i. Skriv endelig hvad fordele og ulemper er undervejs. Og billeder sføli ![]() |
 |
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay) Indlæg: 17 Odense 15/01-2012 22:05 ![]() |
Jeg skal nok vende tilbage. ![]() Drivhus i haven er der desværre ikke plads til, men min terrasse er stor og sydvendt, så planterne kommer derud så snart vejret tillader det. Jeg er dog bange for at chilierne må ud af deres "bassin" inden den tid, da akvariet ikke er mere end 40 cm. højt. -- |
 |
Ny med chili - Akvarium
Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 2683 Slagelse 15/01-2012 22:27 ![]() |
-- Hej Kenneth - jeg har også en haveveninde, der opdrætter akvariechilier - i hvert fald i starten. Du skal nok passe på med for meget varme, når de begynder at vokse - de kan meget let blive lidt ranglede ved en så høj temperatur, også selv om de får en god del lys. Hvis du kan, vil det nok være godt at kunne hæve lyset, så der slipper noget varme ud af akvariet ![]() Og velkommen i foreningen af chilinørder! mvh Anja |
 |
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay) Indlæg: 17 Odense 15/01-2012 23:01 ![]() |
Mange tak Anja. Jeg kan åbne låget på mit akvarie i begge sider, så varmen kan slippe ud. Derudover kan jeg tænde og slukke rørene uafhængigt af hinanden. Så håber jeg kan styre varmen. Jeg har netop bestilt en blæser der får strøm fra computeren via usb, så jeg kan hærde planterne lidt. -- |
 |
Ny med chili - Akvarium
Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 2683 Slagelse 15/01-2012 23:13 ![]() |
-- Lyder fint - har du et link til din blæser? Har overvejet en mindre model, end jeg har nu... |
 |
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay) Indlæg: 17 Odense 15/01-2012 23:21 ![]() |
jeg søgte bare på www.ebay.co.uk "USB fan" Jeg har valgt en model som er lavet til at sætte under en bærbar. Den vil jeg så hænge op i mit armatur, så den blæser ned på planterne. Det kræver dog en USB forlænger ledning, men sådan en har jeg i skuffen. Det er denne model jeg prøver. Skulle det gå galt er det jo under 20 kr. jeg har smidt væk. -- |
 |
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay) Indlæg: 17 Odense 15/01-2012 23:22 ![]() |
http://www.ebay.co.uk/itm/USB-2-fan-Laptop-PC-Cooling-Cooler-Pad-Folding-New-/300492240565?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item45f6bbb6b5#ht_4265wt_1163 -- |
 |
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay) Indlæg: 17 Odense 15/01-2012 23:24 ![]() |
Et alternativ kunne være en der kørte på Solceller. Som eksempelvis denne: http://www.ebay.co.uk/itm/Clip-on-Solar-Sun-Power-Energy-Panel-Cooling-Cell-Fan-/220578993778?pt=UK_Gadgets&hash=item335b885672#ht_3188wt_1163 -- |
 |
Ny med chili - Akvarium
Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 2683 Slagelse 16/01-2012 08:28 ![]() |
-- hæ hæ - ja, den er fin med solcellerne, men det hjælper jo ikke så meget ved indendørs dyrkning under LED ![]() Og jeg tror, at den anden er lige lille nok til mine planter, som er ved at være pænt store nu. Det er selvfølgelig ikke aktuelt her - men vil bare minde om, at beløbet for varekøb uden for EU ikke må overstige 80 kr. excl. fragt, hvis man vil slippe for told og moms. Så snart prisen er højere, beregnes der told og moms + behandlingsgebyr af beløbet incl. fragt, så det kan blive en dyr fornøjelse! Prøvede det for nogle år siden med et par LED-lamper, så de kom op på samme pris, som jeg kunne have købt dem for andre steder ![]() |
 |
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay) Indlæg: 17 Odense 16/01-2012 08:36 ![]() |
Tak for det, men jeg er klar over det. Jeg har købt rigtig meget på eBay. Faktisk har jeg lavet over 186 handler på det site. Nej Solar og LED virker nok ikke. -- |
 |
« Tilbage til forum oversigt.
Du skal være logget ind for at kunne skrive et svar.
Forum Statistik
Brugere: 5145, heraf online: 0 stk ()Seneste tilmeldte: RobertBocky
Antal Emner: 2223
Antal indlæg: 18248 (i dag: 0, denne uge: 0, denne måned: 3)