Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay)
Indlg: 17

Odense
15/01-2012 21:04
Jeg er helt ny indenfor chilidyrkning, og har sgt lidt p nettet omkring dyrkning af chili. Der kan jeg se at folk investere i varmemtter og lys til deres sm planter samt forspiring. Jeg startede i december med at forspire fr af forskellige chilier. Og i gr aftes fandt jeg s akvariet frem oppe fra loftet. Det er et 180 liters akvarium med 2 x 30 w. lysstofrr. Temperaturen er oppe p ca. 26 grader bare ved at lyset er tndt, s der er ikke brug for tilskudsvarme. Hvis der er nogle der er interesseret i at vide hvordan det forlber, skal jeg gerne komme med opdateringer. Akvarier kan tit fs meget billigt brugt p div. brugtmarkeder.
Mine sorter pt. er:
habanero hot lemon
Aji Amarillo
Aji Benitto
Hungarian Hot Wax
Orange Thai
Peppadew
Czech Black Chilli

Dertil er der netop bestilt fr til flgende:
Cumari
Harbanero Mustard
Jalapeno Early
Little Elf
Filius Blue

CENTER
CENTER
--

Svar Send privat besked
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay)

Odense
15/01-2012 21:07
Billeder:

http://billedeupload.dk/photo/2012-01/db36528f/20120115_183548.jpg.html

http://billedeupload.dk/photo/2012-01/2b3c6fe5/20120115_183556.jpg.html

--

Svar Send privat besked
Ny med chili - Akvarium
Vivi Nordestgaard (Vivi)
Indlg: 257

Gl. Brabrand
15/01-2012 21:51
Sjov mde at gre det p Kenneth.
Bliver spndende at flge med i. Skriv endelig hvad fordele og ulemper er undervejs. Og billeder sfli :)

Svar Send privat besked
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay)

Odense
15/01-2012 22:05
Jeg skal nok vende tilbage. :)
Drivhus i haven er der desvrre ikke plads til, men min terrasse er stor og sydvendt, s planterne kommer derud s snart vejret tillader det. Jeg er dog bange for at chilierne m ud af deres "bassin" inden den tid, da akvariet ikke er mere end 40 cm. hjt.

--

Svar Send privat besked
Ny med chili - Akvarium
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
15/01-2012 22:27

--
Hej Kenneth -

jeg har ogs en haveveninde, der opdrtter akvariechilier - i hvert fald i starten.

Du skal nok passe p med for meget varme, nr de begynder at vokse - de kan meget let blive lidt ranglede ved en s hj temperatur, ogs selv om de fr en god del lys. Hvis du kan, vil det nok vre godt at kunne hve lyset, s der slipper noget varme ud af akvariet :)

Og velkommen i foreningen af chilinrder!

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay)

Odense
15/01-2012 23:01
Mange tak Anja.

Jeg kan bne lget p mit akvarie i begge sider, s varmen kan slippe ud. Derudover kan jeg tnde og slukke rrene uafhngigt af hinanden. S hber jeg kan styre varmen. Jeg har netop bestilt en blser der fr strm fra computeren via usb, s jeg kan hrde planterne lidt.
--

Svar Send privat besked
Ny med chili - Akvarium

Slagelse
15/01-2012 23:13

--
Lyder fint - har du et link til din blser? Har overvejet en mindre model, end jeg har nu...

Svar Send privat besked
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay)

Odense
15/01-2012 23:21
jeg sgte bare p www.ebay.co.uk "USB fan" Jeg har valgt en model som er lavet til at stte under en brbar. Den vil jeg s hnge op i mit armatur, s den blser ned p planterne. Det krver dog en USB forlnger ledning, men sdan en har jeg i skuffen.

Det er denne model jeg prver. Skulle det g galt er det jo under 20 kr. jeg har smidt vk.
--

Svar Send privat besked
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay)

Odense
15/01-2012 23:22
http://www.ebay.co.uk/itm/USB-2-fan-Laptop-PC-Cooling-Cooler-Pad-Folding-New-/300492240565?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item45f6bbb6b5#ht_4265wt_1163

--

Svar Send privat besked
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay)

Odense
15/01-2012 23:24
Et alternativ kunne vre en der krte p Solceller.

Som eksempelvis denne:
http://www.ebay.co.uk/itm/Clip-on-Solar-Sun-Power-Energy-Panel-Cooling-Cell-Fan-/220578993778?pt=UK_Gadgets&hash=item335b885672#ht_3188wt_1163

--

Svar Send privat besked
Ny med chili - Akvarium

Slagelse
16/01-2012 08:28

--
h h - ja, den er fin med solcellerne, men det hjlper jo ikke s meget ved indendrs dyrkning under LED :)

Og jeg tror, at den anden er lige lille nok til mine planter, som er ved at vre pnt store nu.

Det er selvflgelig ikke aktuelt her - men vil bare minde om, at belbet for varekb uden for EU ikke m overstige 80 kr. excl. fragt, hvis man vil slippe for told og moms. S snart prisen er hjere, beregnes der told og moms + behandlingsgebyr af belbet incl. fragt, s det kan blive en dyr fornjelse! Prvede det for nogle r siden med et par LED-lamper, s de kom op p samme pris, som jeg kunne have kbt dem for andre steder :(

Svar Send privat besked
Ny med chili - Akvarium
Kenneth Henriksen (Bay)

Odense
16/01-2012 08:36
Tak for det, men jeg er klar over det. Jeg har kbt rigtig meget p eBay. Faktisk har jeg lavet over 186 handler p det site.
Nej Solar og LED virker nok ikke.
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3878, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: IanjGrimE
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 3, denne mned: 3)