Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Tynde skud
sren k (pinballs)
Indlg: 18

sklskr
27/03-2008 22:50

--
Jeg er novice med chili og er lidt p bar bund.
De fleste fr jeg har set er spiret og vlter op af potterne og kaster sig i retning af den lampe jeg har til og hnge over dem men nu er de p vej til og blive 10 cm meget tynde og stadig kun med kimbladeCENTER
Er det normalt eller gr jeg et eller andet forkert
De str i en temparatur p 22-28 grader lampen er en bl 100w som de tilsyneladende er glade for da de jo peger mod den.

Svar Send privat besked
Tynde skud
Jeanette J (Vandflasken)
Indlg: 25

Nordsjlland
28/03-2008 00:10
Hej sren

En chiliplante skal have omkring 14 timers lys, om dagen,.
Og husk at vende dem engang om dagen,, s de ikke bliver skve i deres bestrbelse p at f lys,,

Og du bliver nd til at stresse dine chiliplante (hvilket jeg ikke selv har haft det bedste held med), (har nok slet de frste ti planter ihjel, fordi jeg var for hrd),, men men, de skal stresses (blidt) for a de ikke rangler op efter solen og bliver svage,, du kan give dem et lille kuldechok.

Jeg synes din jord s meget vd ud? Hvis du kan klemme vand ud a jorden, skal du nok holde en lille pause med vandingen (det er vigtigt a der er ilt i jorden, til rdderne). At trre dem lidt ud, stresser ogs chiliplanter.

Mine tabasco - planter har jeg haft held med, jeg var hurtigt til a tage drivhus-posen af, s har de stet ved min dr, og fet kuldechok morgen/aften, (i den tid jeg har vret vk har de fet enten sol fra vinduet, eller uvlys), men de er fine- stadigvk lidt sm men robuste a se p,, og de er endnu ikke bukket under for min hrde behandling ;-)

Men ellers skal du nok have fat i den lille strke om chili af Lene Tvedegaard, den er super (begynder) hjlp, og har vret min bibel (til jeg nsten kan den uden ad.)

Vh Jeanette, hber det var brugbart ;-)
--
Chili- begynder

Svar Send privat besked
Tynde skud
Line R. (Line)
Indlg: 42

Viby J,, Denmark
28/03-2008 17:39
Hej Sren

Ja, 10 cm uden blivende blade er absolut for meget. Som Jeanette skriver, skal planterne have masser af lys, men hvis de samtidig har det for varmt, kan de stadig blive ranglede.
Det ideelle er undervarme, s jorden er lun - og en lavere lufttemperatur til den grnne del af planten.

Mine chili str i en vindueskarm over en radiator, og det har hidtil fungeret fint. S lnge jeg alts husker at holde dem fugtige - og ikke drukner dem... :-)

Pas p med at lade planterne trre helt ud, mens de er sm. De har endnu ikke s meget at st imod med.

Hvis du har mulighed for det, kan du evt. s et hold mere, og s holde je med dem. Indtil de har spiret, hvilket de, som du mske ved, ikke behver lys til, er det fint med den hje temperatur. S snart frene har spiret, br lufttemperaturen vre ca. 20 grader.

Og ellers - tjah, prv dig frem, giv plads til egne erfaringer (inkl. fejl). Og sprg, nr du synes.

Pj-pj med det hele.

--
Venlig hilsen
Line

Svar Send privat besked
Tynde skud
sren k (pinballs)

sklskr
08/04-2008 19:30

--

Tynde skud
sren k (pinballs)

sklskr
08/04-2008 19:39
S er der lidt flere billeder
CENTER
Her er det Prairie fire den ser helt normal ud

--

Svar Send privat besked
Tynde skud
sren k (pinballs)

sklskr
08/04-2008 19:50
Her er s naboen og det er her det er lidt mystisk CENTER
De str ved siden af hinanden bliver vandet i bunden af spirre kasssen s de fr samme tilbud af vand varme lys og alligevel render den ene til himmels og krver afstivning mens den anden arter sig fint.
--

Svar Send privat besked
Tynde skud
Jeanette J (Vandflasken)

Nordsjlland
09/04-2008 20:12
Hey sren

Det ser nu ok ud i mine jne, jeg tror ikke du skal vre s nervs for det,
Jeg har ogs 2 nabo par der ikke just er ens, selvom betingelserne har vret det,
fx har jeg Mulato Island der nok er omkring 1 - 1 cm (mega robust) - og dens nabo Twilight der nok er 3-4 cm,

Nu har jeg ikke forstand p afstivning det lyder som om du har mere tjek p det ;-) men bare det ikke gr dem svagere, forst mig ret hvis de nu har falsk stttet i forhold til hjde/vgt - og stammen stadigvk ikke fr det lys der skal til?

Med den rvfuld jeg tog forsendt ud a drivhusposen - har jeg sat lys der str tt p dem, og i hjde med stammen (og ikke over dem) - og stadigvk oven lys ogs, men nu skyder de ikke lngere i vejret p samme mde, de blev hurtigt rigtigt grnne , og bruger nu flere krfter p bladene og "robusthed" i stedet for a strbe efter lys fordi - der m vre andre planter der dkker for os -

Ved ikke om det var brugbart, det er ogs mit frste r jo ;-)
Men det var ellers nogen gode billeder og jorden ser god ud, og sys ogs dine baby chili planter er flotte ;-) Ku vre vi ku byttet chili planter - nr de/vores planter engang er blevet lidt strre/voksne? Hvor mange slags har du set og hvor mange stk?
--
Chili- begynder

Svar Send privat besked
Tynde skud
sren k (pinballs)

sklskr
09/04-2008 21:20
Jeg har set 10-12 forskellige slags og 6 af hver og de fleste er kommet p nr tepin, cayenne og red servina der har skuffet flt, tepin er slet ikke skudt endnu og cayenne og red servina er kun kommet med 1 hver.

--

Svar Send privat besked
Tynde skud
Jeanette J (Vandflasken)

Nordsjlland
09/04-2008 22:23
Ja jeg har ogs 3x10stk kasser hvor der kun er kommet 2/10 manzano gul, 2/10 Peters penis, og 0/10 hvid habanero - kan dog se a der er nogen p vej, men de lader godt nok vente p sig, sys ellers jeg har vret god til a sortere de drlige fr fra osv. - men der er jo stor forskel p sorterne ;-)
--
Chili- begynder

Svar Send privat besked
Tynde skud
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
22/04-2008 07:48
hej nu har jeg dyrket chili planter i snart 5 r og oplevet mange underlige ting jeg har pt. 150 planter som str i mit isolerede drivhus sammen med en 60 tomat planter 20 slags.

jeg har 45 slags chili i r sidste r havde jeg 37 slags
jeg havde kbt fr hjem til 90 nye slags men pladsen slipper uheldigt vis op p et tidspunkt i r har jeg 6 drivhuse at lege med det glder jeg mig til

jeg har haft chili planter der lige pludselig blev tynde p midten af stnglen som en nl og knkkede over det er nr de sm planter har det for godt.

men man lre af sine sm fejt sidste r lavede jeg en masse chili pulver og chili saucer dem kan kim godkende

der vil snart komme nye billeder p min hjemmeside
www.hjfroe.dk

mvh. Henrik /chillikongen
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4794, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AnthonyCiz
Antal Emner: 2220
Antal indlg: 18245 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)