Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Dyrkning uden tilskudslys
Jesper Orry (JOJ)
Indlg: 13

Esbjerg
01/02-2012 17:16

--
Hej Jeg er ved at tage hul p min frste sson som chilidyrker.
Jeg har ikke vkstlys, s jeg m forlade mig p vejrgudernes luner mht lys, indtil planterne kan komme i drivhus senere.
Det kribler for at komme i gang, men er det bedre at vente lidt endnu? Jeg risikerer vel at f nogle lange tynde blege ftre, der strkker sig efter lys i bakken i vindueskarmen?
Og hvornr er det tilrdeligt at plante om i potter enkeltvis og give gdning?
Jeg har fet kbt et hav af fr, bde fra Jes her p siden og fra Bjarne og andre steder, s jeg har masser at skyde med (alt for mange ifht plads), men jeg hber p lidt begynderhjlp, s jeg kan f mest muligt ud af frene.

Jeg bliver meget misundelig, nr jeg ser de meget flotte og allerede meget store planter, som LED-dyrkerne fremviser her midt i vinterkulden, der skal nok en lampe til p et tidspunkt...

P forhnd tak for hjlpen

Svar Send privat besked
Jes Christensen (Jes Christensen)
Indlg: 605

Lsning
01/02-2012 17:46
Jeg syntes du skal starte nu, secielt de strke tyber. C.Chinense C.Baccatuum
Du kan godt vente 1 mned mad C.Annuum.

Det er ikke ndvendigt med tilskuds lys, med mindre man er lidt extrem, jeg har aldrig haft problemer med at dyrke Chili uden kunstig lyd, og plejer at starte Jan/Feb (Mar?)

Dog er jeg startet lidt tidligere i r, efter som jeg har kbt 2 sm led lamper, men syntes det gr meget langsomt.
Har et andet hold planter krende i en anden vinduskarm, bare med et par kraftige energispare pre, og der er ingen synlig forskeld p planterne.

Men JO..
Du kan sagtens starte nu, helt uden kunstig lys, og ja de kan godt blive lidt ranglede, men s planter du dem bare lidt dypt nr du potter om.
Gdning er banlyst indtil planterne er pottet om, og er minst 15 cm. hje og har flere blad st.

--
<'))))><( Hilsen Jes Christensen )

Svar Send privat besked
Christian Ammentoft (Krede)
Indlg: 131

Fredericia
01/02-2012 20:24

--
Vil give Jes ret i at man ikke behver kunstigt lys og at man nemt kan s nu. mine 2 spirre stod p en radiator som vist p billed, og de fr kun det lys som solen kommer med. ved ikke om det er helt s godt men det finder jeg ud af nr jeg potter om senere p
right

Hjre sprang frem efter 9 dage, og venstre ca samme antal dage

krede

Svar Send privat besked

Fredericia
01/02-2012 20:26

--
Prver lige igen.
right

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
01/02-2012 20:31

--
Hej Christian -

du skal nok tage dem af varmen, nu hvor de er kommet op. Det er nemlig isr kombinationen af varme og lidt for lidt lys, der kan gre dem rigtig ranglede.

Det passer bedre sammen, hvis de ikke str helt s varmt, s det vil give dig nogle pnere planter...

mvh
Anja

Svar Send privat besked

Fredericia
01/02-2012 21:07

--
Hej Anja. tak for tippet. Jeg stiller dem op i vindueskarmen med det samme. ;-)

krede

Svar Send privat besked
Jes Christensen (Jes Christensen)
Indlg: 605

Lsning
01/02-2012 23:48
Husk
Flyt spierne / planterne vk fra vinduet hvis i bner for at lufte ud, p den her rstid kan det betyde DD hvis de fr trk.
--
<'))))><( Hilsen Jes Christensen )

Svar Send privat besked

Slagelse
02/02-2012 07:34

--
Enig! Lige nu fryser det 10 grader her, og det er ikke guf for chiliplanter!

Svar Send privat besked
Jesper Orry (JOJ)
Indlg: 13

Esbjerg
02/02-2012 10:12

--
Mange tak for tips og svar fra de garvede dyrkere, de frste fr ryger i jorden nu! ;o)

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)
Indlg: 155

Uldum
17/02-2012 08:44
Interessant...

Hvis man nu gerne for f midler vil gre lidt ekstra for de nyspirede i denne overskyede tid, kan man s f et lysstofrr til almindelige penge (under/omkring 200 kr) som vil kunne give lidt hjlp? Jeg har et amatur fra mine helt unge dage liggende med et skaldt BlackLight rr i... Dem der fremhver hvide farver p diskotekerne... Har et sdant rr eventuelt noget at byde p?

Eller er det at spilde krfter/tid/penge pga overskyede dage, slnge de ikk fr andet end mellem 18-20 grader i vindueskarmen?
--

Svar Send privat besked

Slagelse
17/02-2012 14:45

--
Hej Michael -

jeg har ikke styr p s meget andet end LED, og der fr du jo ikke meget for 200 kr. :)

Men Willab Garden har nogle plantelysrr - mske kan et af dem bruges:

http://willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=185&ArtID=30661&page=1

Svar Send privat besked
Brian Gram Johansen (bgj)
Indlg: 43

Stenlse
17/02-2012 15:56
Hej Michael
Jeg bruger lysstofrr i min klder.... og det fungerer OK:-)
Til sm planter bruger jeg farve 77 (Osram FLORA - farve 77 t/plante- og akvariebelysning - ca. 100 kr. for 58 W)- med meget rdt og blt lys.
Til lidt strre planter bruger jeg farve 830 (Phillips - ca. 40-50 kr. for 58 W) - alm. lysstofrr. Andre bruger ogs farve 840 - som vist ogs er et meget almindeligt rr.
Jeg ved ikke om man kan bruge BlackLight. Mske der er andre der har erfaringer med BlackLight. Brian
--

Svar Send privat besked

Slagelse
17/02-2012 17:03

--
Beklager - linket er ikke helt godt... Jeg var p arbejde, og min pc dernede vil ikke rigtigt, som jeg vil.

S det kommer lige igen her i en bedre udgave:

http://willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=185&ArtID=30661&page=1

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4075, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: AbbaLezegala
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)