Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Ny mand i faget - forslag til sorter?
Michael R. A. (MRA1984)
Indlg: 155

Uldum
13/02-2012 23:41
Hej allesammen...

Nu har jeg efterhnden lst meget med med stor interesse... Det ser sku spndende ud... Jeg har fet kbt et startst og ret hurtigt derefter en strre spirekasse som jeg nu har sat igang med de 3 sorter der fulgte med startsttet...

Ring of Fire
Peruvian Purple
Jalapeno

Jeg har tnkt mig at holde dem indendrs i vindueskarme... Jeg aner ikk hvor store de egentligt vil blive, men det m jeg ta som det kommer...

Er der nogen der har et par forslag til et par ekstra sorter jeg lige kan prve af udfra at det gerne m vre flotte planter i en strrelse der er i den mindre ende - og selvflgelig smagfulde... ;-)

S vil jeg da lige f bestilt lidt fra den Bjarne jeg kan se flere af jer refererer til... :-)

Held og lykke med planterne allesammen... Glder mig til at dele hobby med jer...
--

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)
Indlg: 257

Gl. Brabrand
14/02-2012 06:26
Hej Michael

Velkommen til ;) - og sikken pragtfuld hobby du har valgt dig.

Mske har du fundet den der Bjarne p www.barney.dk - ellers har du nu.

Under beskrivelserne af chilierne kan du for nogle af dem se hvor store de ca bliver. Men ellers er en gylden regel at du lidt selv kan styre det ved ikke at stte dem i en megapotte - det kommer jo som regel lidt af sig selv i en vindueskarm ;) Nogle typer er selvflgelig naturligt meget store - dem ville jeg nok undg - men hvis der str i beskrivelsen at en plante eks. bliver 120 cm - kan du sagtens holde den mindre.

Hvilken smagsprofil nsker du? Skal de vre meget strke eller i medium enden?

Umiddelbart ville jeg supplere med en flot orange eller gul chinense med en masse aroma og noget bid i smagen. Man kan jo altid bruge lidt ad gangen. Eks. en af Habaneroerne.

Du skal nok f forslag fra flere herinde...
Go' fornjelse med din nye hobby - vi glder os til at hre mere om den

mvh
Vivi

Svar Send privat besked
Christian Ammentoft (Krede)
Indlg: 131

Fredericia
14/02-2012 08:26

--
Hej michael.

velkommen til. jeg har set en Fish og Bishops crown netop pga. deres udseende og smag. hber der var lidt at overveje.

krede

Svar Send privat besked
Andreas Kyster (akyster)
Indlg: 126

Glamsbjerg
14/02-2012 09:58
Bishops Crown bliver ret hj, jeg havde to sidste r, de blev begge omkring 2 meter hje. Men de havde ogs god plads i potten ...

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
14/02-2012 13:09
Hej igen allesammen...

Tak for jeres svar... :-)

Smagsscalaen? - ja, det hele startede jo med at man sammen med nogle gutter kbte alle flaskerne med ddningehoveder og vittighedstegninger fra ChiliHouse, men det var ikke lige til madlavning til familien... Men jeg vil nu helst ha lidt smag og styrke - ellers kan jeg bare lave alm. peberfrugter jo... ;-)

Jeg bliver nok ndt til at f een plante af det der holder elefanter vk i Indien eller lignende...

Havde der vret 10 forskellige at forsge sig med, s var det da til at ha med at gre, men s var det nok heller ikke s spndende... :-)
--

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
14/02-2012 13:13
S m du ha' dig en Raja Mirch ;o)

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
14/02-2012 14:51
Vivi skrev:S m du ha' dig en Raja Mirch ;o)

En Raja Mirch? - Krt barn har mange navne kan jeg se... Den kan vist skrmme gster vk os, nr jeg ser de navne den ellers har med sig... ;-)
--

Svar Send privat besked
Karina Hier (karinakorsholm)
Indlg: 35

Amager
14/02-2012 18:56

--
Hej michael

Jeg vil foresl en citron chili og bih jolokia... Citronchilien er ca. 6-7 i styrke og har en citron aroma
og bih jolokia er 10 og dufter sindsygt godt af fersken... Jeg har fr af begge.. Det er mine ynglings pt.

karinakorsholm

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
14/02-2012 21:10
karinakorsholm skrev:
--
Hej michael

Jeg vil foresl en citron chili og bih jolokia... Citronchilien er ca. 6-7 i styrke og har en citron aroma
og bih jolokia er 10 og dufter sindsygt godt af fersken... Jeg har fr af begge.. Det er mine ynglings pt.

karinakorsholm

Citron Chili? - den kan jeg ikk lige sge op... Den finder en masse forskellige, s ved ikke helt hvilken det er... Men den der jolokia er ihvertfald noget der mangler i samlingen... :-)
--

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
14/02-2012 21:18
Du skal nok f noget som er strkt nok - brev p vej ;)

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
14/02-2012 21:37
Vivi skrev:Du skal nok f noget som er strkt nok - brev p vej ;)

--
Tusind tak! - tager fri og venter p posten... Hehe... ;-)

Hvis alt kommer op af potterne s har jeg nogle kammerater der bliver ndt til at aftage nogle af de planter fra startsttet - har selvflgelig set alle 60 fr fr jeg nede at tnke mig om... - og jeg har ikk noget drivhus... Doooh!

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
14/02-2012 21:41
Fniiis - hvad tnkte du d du sede s mange?

Og jeg vil tillade mig at antage at det er en god id - uden at du har set hvad jeg har sendt endnu ;o)

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
14/02-2012 21:57
Vivi skrev:Fniiis - hvad tnkte du d du sede s mange?

Og jeg vil tillade mig at antage at det er en god id - uden at du har set hvad jeg har sendt endnu ;o)

Tja - jeg tnkte at jeg ikke umiddelbart havde plads til de 3 breve med fr nogen steder, s jeg skyndte mig at s dem alle og smide brevene ud...

Jeg tror jeg vil overveje at f frdigrenoveret det sidste vrelse i huset inden de bliver for store - s m de bo der... Jeg m nok hellere holde mig til dit rd om mindre potter...

Hva strrelse kan man tillade sig uden at det gr for meget udover planterne?
--

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
14/02-2012 22:03
De skal jo ogs have lys nok - og de kan ikke allesammen st i vinduet - s mske du ikke skal s alle frene i kuverten p en gang ;o)

Du kan roligt lade dem st i 4-5 liter. Mindre synes jeg er for lidt. Mske 3 alligevel for dem der kun bliver 60 cm. Men s skal du vre over dem med vand p varme sommer dage hvis vi skulle f sdan nogle.

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
14/02-2012 22:17
Jeg dyrkede en del planter i drivhuset i 3 l potter sidste r. De skulle vandes meget, og de holdt ikke lige s lnge som dem i strre potter, men de gav masser af frugt :)

right
--
De er ikke s gamle her - de blev omkring 70 cm hje og m brede

Svar Send privat besked

Amager
14/02-2012 22:22

--
Michael.
Den jeg har er toftegrds citron chili...

karinakorsholm

Svar Send privat besked

Amager
14/02-2012 22:23

--
Ogs kaldetajilemon

karinakorsholm

Svar Send privat besked

Slagelse
14/02-2012 22:23

-Lidt senere p ssonen:

right-

Svar Send privat besked

Amager
14/02-2012 22:30

-- Anja hvad er det for en chili du har p det billede
karinakorsholm

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
14/02-2012 22:38
Vivi skrev:De skal jo ogs have lys nok - og de kan ikke allesammen st i vinduet - s mske du ikke skal s alle frene i kuverten p en gang ;o)

Du kan roligt lade dem st i 4-5 liter. Mindre synes jeg er for lidt. Mske 3 alligevel for dem der kun bliver 60 cm. Men s skal du vre over dem med vand p varme sommer dage hvis vi skulle f sdan nogle.

Okay, s m jeg lige se hvilke sorter jeg kan begrnse - nu fr jeg mske flere af hver, s kan jeg jo hvis pladsen tillader prve at se hva pottestrrelsen gr - s lrer jeg os lidt...

Men jeg kan nok godt forsge at f afsat et par planter til kollegaer osv alt efter hvor meget der dukker op af jorden...
--

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
14/02-2012 22:48
karinakorsholm skrev:
--
Michael.

karinakorsholm

--
Hehe... Alts os... Sger man p Toftegaards Citron finder man at det er Capsicum Baccatum... Tager man s og sger p det - s finder man 9 forskellige og de minder ikke alle om hinanden... Hva dkker Capsicum Baccatum - blot en familie eller?

Jeg har vist meget at lre... ;-)

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
14/02-2012 22:49
LED-dyrker skrev:
-Lidt senere p ssonen:

right-

--
Den ser da ikk ud til at lide nogen nd... :-)

Svar Send privat besked

Amager
14/02-2012 22:52

--
http://en.wikipedia.org/wiki/Lemon_drop_(pepper)

karinakorsholm

Svar Send privat besked

Slagelse
14/02-2012 22:53
karinakorsholm skrev:
-- Anja hvad er det for en chili du har p det billede
karinakorsholm

--
Det er en Naga Morich

Svar Send privat besked

Slagelse
14/02-2012 22:56
MRA1984 skrev:
karinakorsholm skrev:
--
Michael.

karinakorsholm

--
Hehe... Alts os... Sger man p Toftegaards Citron finder man at det er Capsicum Baccatum... Tager man s og sger p det - s finder man 9 forskellige og de minder ikke alle om hinanden... Hva dkker Capsicum Baccatum - blot en familie eller?

--
Det er en hel gruppe af chilier, der hedder Baccatum.

Du skulle tage en tur omkring Marias chiliside - der str nrmest alt, der er vrd at vide om chilier :)

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
14/02-2012 23:02
LED-dyrker skrev:
MRA1984 skrev:
karinakorsholm skrev:
--
Michael.

karinakorsholm

--

--
Det er en hel gruppe af chilier, der hedder Baccatum.

Du skulle tage en tur omkring Marias chiliside - der str nrmest alt, der er vrd at vide om chilier :)

--
Tak - den vil jeg lige lse igennem.... Tak for input allesammen... :-)

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
15/02-2012 22:37
Godaften :-)

Nu er de frste brudt gennem overfladen - Peruvian Purple begge... Br jeg tage de enkelte potter med spirede ud af teknikskabet hvor jeg har fundet 27 grader og stte dem i vinduet (ca 20 grader aften/nat) - eller kan man tillade sig at stte dem alle ud i vinduet selvom de ikke er spiret allesammen? :-)

--

Svar Send privat besked

Slagelse
15/02-2012 23:07

--
God id at tage de spirede ud, da de lynhurtigt bliver lange, nr de str varmt. Men lad endelig de andre st og tag dem ud, efterhnden som de spirer :)

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
15/02-2012 23:16
Okay - det vil jeg gre s... I en karm ved de 20 grader, skal jeg s dkke dem til med et "lg" for at holde p varmen eller er det fint de str frit ved den temperatur?
--

Svar Send privat besked

Slagelse
15/02-2012 23:33

--
De har de fint ved de 20 grader uden lg :)

Du skal bare srge for, at de fr masser af lys, nr de er kommet op.

Svar Send privat besked

Slagelse
15/02-2012 23:34

--
v - nu er der defekt i stavepladen igen... Mente selvflgelig:

De har det fint osv....

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
15/02-2012 23:43
Mange tak for svar... :-)

- der er lang vej nr man aldrig har lavet andet en karse og vandet orkideer fr... ;-)
--

Svar Send privat besked

Slagelse
16/02-2012 07:31

--
Du kan jo ogs lse meget af det, som du skal bruge, her p forummet under Dyrkning.

Prv at g ind p Forumoversigten og Vlg Dyrkning og se, hvad der dukker op :)

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
16/02-2012 14:59
Jeg har vret igennem en stor del af det... Fandt bare ikke videre oplysninger om dette var nogen god ide... Instruktionsvideoen til det st jeg kbte viste at de nr de var spiret blev flyttet til solen med lget lettet en smule...

Jeg m nok bare indse at verden ikke er sort/hvid og planterne nok skal klare sig slnge de ikke fr alt for meget kulde eller varme... :-) - i naturen er der jo ingen der bekymrer sig om dem...

Nu har resten p nr 2 fundet vej til overfladen, s det var lige fr jeg bare ku ha flyttet hele kassen i gr aftes... ;-)
--

Svar Send privat besked
Thomas E. Gundersen (tegundersen)
Indlg: 17

Andrup, Esbjerg 6705
16/02-2012 18:12

--
Hej Michael og jer andre.

Det er da rart at hre at der er kommet noget op af muldet hos dig, det gr der dlme ogs her og med en hj spirings procent s bliver der en del planter. :)

Jeg er ogs helt grn og det er min absolut frste chili sson og har valgt flgende sorter

Anaheimm - Cap. annuum "styrke 1" den skal bruges r i salater og i gryderetter som en supstitut for alm. peber.

Tam Jalapeno - Cap. annuum "styrke 2" den skal syltes, spises r og grilles hele.

Hungarian Hot Wax - Cap. annuum "styrke 3" Den er tiltnkt som brug til Tuds p grillen eller i ovnen.

Aji Amarillo - Cap.baccatum "styrke 3" Den skal primrt bruges i retter af alle slags.

Early Jalapeno - Cap. annuum "styrke 5" Den skal vist bare syltes, nam nam. :)

Long Red Slime Cayenne - Cap. annuum "styrke 6" Den skal bruges i gryderetter med lidt bid i og s skal den trres og nogle skal stdes til pulver mens andre skal bruges trre i hel tilstand.

Det er mit lille starter projekt som jeg har get og tnkt lidt over, og valgt sorter s der var lidt til alle forml og i forskellige styrker.
De er ogs valgt p den baggrund at jeg ikke har noget drivhus s de kommer til at st i krukker p terrassen s der er nogle tidlige sorter eller nogen der egner sig til det.
Ved ikke om det er noget der giver dig noget inspiration..??

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
16/02-2012 18:21
Hej Thomas E.

Velkommen til med dig.

Du har tnkt over dine chili kan jeg se - men hvor er Habberne og de andre 9-10'ere ;o)

Spndende at hre hvordan det gr med dem p terrassen - er den ben eller lukket?

Fortl endelig om det undervejs....

Svar Send privat besked
Kenneth Kjrgaard (Kennethk)
Indlg: 38

Lemvig
16/02-2012 20:15

Jeg ville g ind p Barney.dk og sende Bjarne 120-150kr., send en mail til ham, og sig at du er helt ny. S vil han helt sikkert lave en fin start pakke af chilisorter, det gjorde han for mig. altid super service hos ham. kan klart anbefales.

vh Kenneth

Svar Send privat besked

Andrup, Esbjerg 6705
16/02-2012 21:43

@Vivi - Jo mange tak. :)
Ja der er tnkt noget over det s der ville vre god nytte af de planter jeg fr, men selvflgelig skal det jo ogs vre pnt at kigge p.
Hehe de kommer nok, men de er s vidt jeg ved ret s varme elskende og da jeg ikke har noget drivhus s tror jeg ikke de vil n at modne ordenligt inden kulde kommer.
Men er mske ogs lidt en chili kylling, ved ikke helt hvad for en styrke jeg kan "holde til" endnu, og det skal jo gerne vre sdan at jeg kan spise det jeg selv gror, men mon ikke at de kommer med tiden som man nu bliver hrdet til det. :)
Ja det bliver lidt spndende at se hvordan det kommer til at g med dem p terrassen, det er en helt "ben" en og mod vest, men solen skinner p den lige fra middag af og til solen gr ned. Der bliver desuden akkumuleret en masse varme i muren som giver godt med strle varme i de sene timer hvis man sidder tt p muren og der kan jeg jo bare placere chilierne.
Jeg havde lidt en id om at lave en blog her p siden, men syntes ikke lige det vil virke p min computer....

@Kennethk - Ja det var ogs en id... en rigtig god en faktisk, men syntes jeg havde fet lst en del om de forskellige sorter at jeg mente at jeg kunne lavede en passende og alsidig sammenstning som ville kunne passe ind i det jeg vil bruge dem til. Men nu tror jeg nok jeg har fet valgt nogle der passer ind i min smag og temperament, ellers m jeg jo sge rd og vejledning her i dette forum.
Jeg kbte desuden overstende fr plus lidt grnsags fr og et minidrivhus plus Proplant 6 som der nu str og lyser p de spde sm spire.
Barney.dk giver absolut en god service og hurtig levering.
--
Mvh. Thomas

Svar Send privat besked
Morten Pedersen (Mugge)
Indlg: 143

Esbjerg
16/02-2012 21:53
tegundersen skrev:
--

Det er da rart at hre at der er kommet noget op af muldet hos dig, det gr der dlme ogs her og med en hj spirings procent s bliver der en del planter. :)

Jeg er ogs helt grn og det er min absolut frste chili sson og har valgt flgende sorter

Anaheimm - Cap. annuum "styrke 1" den skal bruges r i salater og i gryderetter som en supstitut for alm. peber.

Tam Jalapeno - Cap. annuum "styrke 2" den skal syltes, spises r og grilles hele.

Hungarian Hot Wax - Cap. annuum "styrke 3" Den er tiltnkt som brug til Tuds p grillen eller i ovnen.

Aji Amarillo - Cap.baccatum "styrke 3" Den skal primrt bruges i retter af alle slags.

Long Red Slime Cayenne - Cap. annuum "styrke 6" Den skal bruges i gryderetter med lidt bid i og s skal den trres og nogle skal stdes til pulver mens andre skal bruges trre i hel tilstand.

Det er mit lille starter projekt som jeg har get og tnkt lidt over, og valgt sorter s der var lidt til alle forml og i forskellige styrker.
De er ogs valgt p den baggrund at jeg ikke har noget drivhus s de kommer til at st i krukker p terrassen s der er nogle tidlige sorter eller nogen der egner sig til det.

Hungarian Hot Wax er ogs supergod at sylte, fruen herhjemme vil ikke spise andet efter hun har fet dem.
--

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
17/02-2012 01:47
tegundersen skrev:
--

--
Hej Thomas...

Hold da ellers op et overvejet valg af sorter... :-)

Kendte du sorterne i forvejen smagsmssigt eller hvad har du brugt som baggrundsviden for dit valg - jeg kan se du er grn som mig ogs...

Jeg har efter en rundhndet forsendelse (takker endnu engang afsender ;-)) fet samlet 10 forskellige sorter og tror jeg vil lade min frste sson blive ved det...

Til nste sson m jeg overveje sortimentet videre... Umiddelbart har jeg dog en vis forsmag for de strke... :-)

Svar Send privat besked

Andrup, Esbjerg 6705
17/02-2012 19:11
@ Morten
Jeg har vist set et par billeder her p forummet hvor netop den var blevet syltet sammen med jalapeno, s det tror jeg ogs jeg vil prve, og mange tak for tippet. :)

@ Michael
Ja jeg syntes ogs at mine valg er vel overvejet. :)
Jalapeno og cayenne kender de fleste vist, men de andre er mig helt ukendte.
Jamen jeg har lst og lst og s lst lidt mere og syntes at der er en masse gode informationer at finde her p siden.
Endvidere har jeg fundet en masse gode oplysninger ved Gartneri Toftegaard som har en virkelig god, nem og overskuelig hjemmeside at finde oplysninger p.
Bjarne's hjemmeside har jeg ogs brugt flittigt da der ogs er en del viden at hente der om de forskellige sorter jeg har valgt.
Med hensyn til chilier er jeg helt grn, men har haft jord under neglene siden jeg var ganske lille og har mske derfor udviklet en forkrlighed for at se noget gro og passe og pleje det, og s er det jo endnu bedre nr man kan spise det.

Ja det er jo altid rart med lidt hjlp fra nogen med bde det ene og det andet.
Vil ogs mene at det mske er et godt sted at starte s det stadigt er overskueligt og s kan man jo drmme om flere sorter til nste sson.

Hehe syntes nu at cayenne er ganske strkt, ogs derfor at jeg ikke har valgt nogle der er strkere end det lige med det frste.
Men det er da meget tnkeligt at det nok kommer med tiden nr jeg ikke lngere er en chili kylling. ;)
--
Mvh. Thomas

Svar Send privat besked
Nina . Thgersen (Nox999)
Indlg: 53

Rnde
22/02-2012 12:07
Vivi skrev:Hej Michael

Mske har du fundet den der Bjarne p www.barney.dk - ellers har du nu.

Det er virkelig et godt link!

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)