Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
24w Hammerhead LED
Martin Falk-Hansen (Citrushund)
Indlg: 5

Vejen
27/02-2012 21:08
Hej alle sammen.

Som tidligere saltvands ejer ved jeg mange bruge dette mrke over deres sm cube formet akvarier.

Faldt s over denne sag som er ment i akvarie verdenen til at gro makro alger i sump systemet.

Ville sdan en 24w ftter ik booster mine sm herlige chilier en del mere end den 17w Proplant har.

HammerHead 24w

17w ProPlant6

Hilsen den ny kommet Citrushund :)

Svar Send privat besked
24w Hammerhead LED
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
27/02-2012 22:19

--
Mske - der er ret meget krudt i dioderne...

Men den spreder kun lyset med 90 grader, hvor ProPlant spreder med 120.

Jeg kan ikke lige regne ud, hvor meget det betyder arealmssigt, men en del af det ekstra krudt vil man ikke f noget ud af, da den skal lngere fra planterne for at dkke det samme areal som ProPlant.

Men du kunne prve og fortlle om dine erfaringer her?

Hvor stort omrde skal du dkke med lys?

Men

Svar Send privat besked
24w Hammerhead LED
Palle Rasmussen (PWR)
Indlg: 123

Veflinge
28/02-2012 12:18

--
Der str den indeholder 12 stk 3w led, det er s vidt jeg kan regne ud 36w. :-)

Svar Send privat besked
24w Hammerhead LED
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
28/02-2012 15:03

--
Ja - men du kan se p specifikationen, at den ikke er lavet til at give alle 36 W, men kun 24, hvilket er en god ting i forhold til diodernes holdbarhed.

S det er 24 W i forhold til 17 og med 3/4 spredning af, hvad ProPlanten har...

Svar Send privat besked
24w Hammerhead LED
Martin Falk-Hansen (Citrushund)
Indlg: 5

Vejen
28/02-2012 21:19
Du har helt ret i at den skal det lngere vk for at dkke det samme omrde, og bestemt en udregning jeg havde overset.

Faldt bare over denne pre da jeg vidste hammerhead lavede lign lamper som proplant.
Som jeg var lidt inde p kommer jeg fra en saltvands hobby direkte over i at skulle dyrke p land og ikke i vand :)

Brugte rigtig meget af min tid p at studere alge udvikling og hvordan nring nedbrydes i algerne. (Algerne i at saltvands system bruges for at undg flere stjende mekaniske ting og lade det biologiske tage over)
Da jeg dyrkede makroalger og algea scrubber brugte jeg CFL f.eks et par 21w. Virkede rigtig ok.

Grunden til at jeg kiggede det mere efter watt effekten var at jeg opdrttede koraller og desto mere lys (alt med mde :) ) desto bedre. Der var PAR vrdier noget der virkelig betd noget.

Jeg er ganske grn inde for dyrkning af planter og blomster og hber i vil tage rigtig godt i mod mig ;)

Chilien er en sjov og spndende plante og glder mig rigtig meget til at komme meget mere igang. Hvor jeg gr lidt med tankerne om noget biologisk gdning igen via akvarie :)

Lidt en smre men hber i kan finde rundt i den :)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3891, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: kovaliev.P-1967
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)