Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Mine chili'er vil ikke gro
Brian Luckow (BLN)
Indlg: 10

Greve
01/03-2012 23:16
Jeg kan simpelthen ikke greje, hvorfor alle mine nyspirede chili'er (og peber), i r, ikke vil komme meget videre ud over kimblad stadiet. Bladene er ogs meget lysegrnne, nsten gule, samt at kimbladene p flere af dem peger opad og er nrmest lukket sammen.

Jeg har gjort som jeg plejer, spiret i ugdet sjord (fra samme pose som jeg har brugt de sidste par r), kan jorden mske vre blevet drlig? De de str under LED lys i 14 timer om dagen, og har ikke overvandet dem. Den eneste forskel er, at de i r str i min klder, hvor de i de forige r har stet p 1. salen, og s er LED lyset mske krt lidt tttere p planterne i r, men det skulle vel ikke vre grunden til at de ikke vokser, vel tvrtimod?

Jeg har andre planter stende under LED lyset, bl.a. en chili og en peber som jeg har overvintret fra sidste r, og der vlter det frem med blade og blomsterknopper, s LED lyset virker.

Har I nogle gode bud p mit problem? Det er nemlig megairriterende, at min ssson nu bliver forsinket pga. jeg nu er s meget bagud med planterne.

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
02/03-2012 07:10

--
Hej Brian -

hvad er temperaturen i din klder?

Har du bemrket, om du har srgemyg i planterne? De kan nemlig vre lidt hrde ved helt sm planter, mens de ikke generer de store... Eller har du bemrket andre skadedyr?

Jeg ved ikke, om der kan vre noget med jorden - mske er der dannet nogle svampesporer i den, fordi den har stet et stykke tid?

Kunne du prve at stte et billede ind af planterne?

Det er 100% sikkert ikke LED-lyset, der er problemet :) Jeg ved, at Bjarne har eksperimenteret med at stte det 10 cm fra planterne, og det blev de bare buskede og mrkegrnne af, s det er heller ikke det. Hvor tt p er dit lys?

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Brian Luckow (BLN)
Indlg: 10

Greve
04/03-2012 10:23
Hej Anja!

Tak for dit svar. Sjovt du lige nvner srgemyg, for det er lige prcis dem jeg har i min klder. Jeg troede bare det var nogle sm uskyldige fluer, og ikke nogle sm delggende bster. Man lrer noget nyt hver dag. :)

Temperaturen ligger p en ca. 19-20c. Lyset hnger ca. 30-40 cm over.

Det m vre de srgemyg, eller ogs jorden der var drlig, den var faktisk ogs lidt vd i det, s jeg skulle nok aldrig have brugt den.

Men efter jeg lste din besked, skyllede jeg straks alle planterne fri for jord, og plantede dem om i alm. gdet jord. Der udover er de flyttet op p 1. salen, fri for srgemyg. Ved ikke om det bare er indbildning, men jeg synes allerede flere af dem ser ud til at trives bedre nu. :)

Her er et billede af et par af dem fra fr de blev plantet om.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)