Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Er det for sent?
Nina . Thgersen (Nox999)
Indlg: 53

Rnde
21/03-2012 17:12
Er det for sent at s en ny omgang fr? Jeg har haft nogle uheldige ddsfald og synes der er blevet lidt tomt i vindueskarmen.
--
http://nox999.blogspot.com/

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
21/03-2012 18:20

--
Jeg vil mene, at du kan n at f frugt, hvis du sr nogle af de hurtigste - nogle Annuum'er af en slags.

F.eks. Golden Cayenne er superhurtig til at stte frugt. Jeg kan ikke lige komme p andre, men mske nogen har flere forslag?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Nina . Thgersen (Nox999)

Rnde
21/03-2012 18:22
Tak for dit svar :)
--

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
21/03-2012 18:28
Hej Nina

Nej - det er ikke for sent, men hstudbyttet vil vre nedsat ift. tidligere sning.

Febr. / marts er "normal" stid til vindueskarms-dyrkning. Ikke mindst fordi det p dette tidspunkt der er nok lys, og radiatorerne ikke buldrer lige under til gene for planterne.

Samtidig tvinger dyrkning i potter planterne tidligere i blomst (med mindre man bruger rigtig store potter - 3 til 4 liter er ofte passende i vindueskarm eller helt ned til 1-1,5 liter for nogle af de smfrugtede).

Ved dette "sene" stidspunkt fr planterne ogs mere varme end, hvis de var set tidligere og de vokser hurtigere.

Generelt kan man sige, at vindueskarmsdyrkning giver hurtigere frugt - men ikke s mange, da planterne i potte ikke udvikler sig til maksimal strrelse. Samtidig bliver planterne ikke s buskede og ttte, som hvis man har set tidligt og ladet dem vokse til kligt evt. under kunstigt lys.

Dog skal det siges, at nogle sorter er rigtig langsomme spirere og kommer ogs meget sent i blomst + har lang modningstid. Det glder f.eks. for sorter under arten pubescens (f.eks. Rocoto'er) samt de strke sorter under chinenser.

Selv har jeg frst nu set mine sorter under Annuum (samt enkelte baccatums) til vindueskarm- det passer godt for mig, s planterne ikke bliver alt for voldsomme. Og har set s sent som primo maj - det var dog med meget begrnset hstudbytte ift. det mulige og uden pubescens og de strke chinenser nede det.

Hvilke tnker du at s nu?

/Maria :)

--

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Nina . Thgersen (Nox999)

Rnde
21/03-2012 18:34
Jeg holder meget af de planter som er sm, men stadig ser specielle ud. Jeg tnker p Purple Tiger, Flourescent Purple, Marbles og Royal Black :)
--

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
21/03-2012 18:39
De er alle som jeg umiddelbart husker enten Annums evt. frutescens - og ornamentals/pyntechilier srligt designet til mindre potter og "nem dyrkning" - dvs. hurtige fra fr til frugt.

Dem ville jeg ikke tve med at s nu :)

/Maria
--

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Nina . Thgersen (Nox999)

Rnde
21/03-2012 19:09
Det lyder super godt :) mange tak!
--

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Nina . Thgersen (Nox999)

Rnde
22/03-2012 14:05
Frene burde snart komme med posten :)
--

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Martin Nielsen (sismo.007)
Indlg: 89

22/03-2012 17:30
Jeg kbte sidste r nogen "rawit" chillier i ftex, tog fr af dem og smed dem i jorden i starten af april. jeg har kun st/vest vendt vinduer men jeg havde de frste chiller p vej midt i juni. en enkelt af dem blev senere flyttet til min mormors drivhus hvor jeg efterflgende plukkede 200-250 chillier fra. :)

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Nina . Thgersen (Nox999)

Rnde
22/03-2012 18:53
Hold da fast, det er noget af en historie :)
--

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Lola Bentsen (LolaHegelundBentsen)
Indlg: 8

30/03-2012 15:30
Hejsa

Efter som jeg har haft samme problem som Nina, vil jeg hre, om pubescens er meget langsomme? Jeg har til min store glde set, at de fleste af mine favorit sorter er annum, s det gr nok at redde lidt der. Men jeg ville ogs gerne prve en ny sort, jeg har bestilt hjem (Manzano/Rocotto), men det er en pubescens, s jeg overvejer, om det bedre kan betale sig at vente til nste r med den.

Hilsen Lola

--
Lola Hegelund Bentsen

Svar Send privat besked
Er det for sent?

Slagelse
30/03-2012 16:38

--
Hej Lola

Pubescens skulle give mest 2. r, s mske skulle du stte dem i gang og satse p at overvintre dem? De er nemlig meget lnge om at give moden frugt:)

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Erling Rohard (Erling Rohard)
Indlg: 148

Snderjylland
31/03-2012 09:57
Mske en "Early Jalapeo" var et sats vrd?
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Er det for sent?

Slagelse
31/03-2012 20:42

--
Golden Cayenne er rigtig hurtig til at komme i gang - mine har store frugter nu, 5 mneder efter sning :)

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Andreas Kyster (akyster)
Indlg: 126

Glamsbjerg
01/04-2012 09:33
Bulgarian Carrot var den frste af mine der satte frugt, Golden Cayenne var nummer to.

Svar Send privat besked
Er det for sent?

Slagelse
01/04-2012 12:57

--
Sdan ser min ud nu:

right

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Steffen Hinchely (Hinchely)
Indlg: 114

Midtfyn
01/04-2012 15:45
Damn, en gang kunstlys blr!! :-)
--
Steffen

Svar Send privat besked
Er det for sent?

Slagelse
01/04-2012 17:05

--
nemlig ja!

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Steffen Hinchely (Hinchely)
Indlg: 114

Midtfyn
01/04-2012 17:36
...... misundelse er en grim ting :-)
--
Steffen

Svar Send privat besked
Er det for sent?
pernille jensen (perjesjo)
Indlg: 1

01/04-2012 18:36

-- Er der nogen her som har erfaring med krydsede sorter? Kunne godt tnke mig at krydse mine.
perjesjo

Svar Send privat besked
Er det for sent?

Slagelse
02/04-2012 11:43

--
Hej Pernille -

jeg synes du skal starte en ny trd til dit sprgsml om krydsning. Det er lidt noget rod, hvis trdene pludselig handler om flere emner p en gang :)

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Anders Lange (Lange)

Sborg
02/04-2012 15:11
Lige et sprgsml Anja, hvis man komme for sente i gang, kan man s ikke "forlnge" ssonen vha. kunstlys? eller er det spild af energi? :)

Svar Send privat besked
Er det for sent?

Slagelse
02/04-2012 15:44

--
Hvis man bruger LED, er det jo ikke s meget energi, der skal til :) Bare med 12 W kan man strkke ssonen for 5-6 planter, for den behver jo ikke hnge s tt p, som nr man har gang i de nye planter.

S jo, det kan man godt - udfordringen kan vre, at der kan vre bladlus p planterne, og det er noget skidt at f ind i huset, hvis man skal lave sine egne smplanter senere. Men er man s heldig at have et rum, hvor de kan st for sig selv, kan man sagtens strkke ssonen med en gang lys.

Jeg gr det aldrig selv - jeg tager nogle f planter ind til overvintring, men de fr den store tur med saksen og neemolie i flere omgange. Jeg er lidt hys omkring bladlus, som nrmest kan delgge hele starten p den nye sson...

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Er det for sent?
Anders Lange (Lange)

Sborg
02/04-2012 16:10
Okay :)

Ja bladlus tog livet af de fleste af min planter sidste r :(

Men nu vi flyttet, s nu m jeg p den igen :)

Tak for svaret! :)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3999, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Isobelher
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)