Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Klaus N (Sprinto)
Indlg: 23

Aalborg
06/04-2012 12:38
Hej chili fans :).

Jeg str overfor den udfordring at jeg skal p 1-2 ugers sommerferie her til sommer, s ville hre om der er nogen som har nogle gode tricks til hvordan jeg kan lave noget selvvandings hallj mens jeg er vk ? :)

--

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
06/04-2012 12:44

--
Der findes forskellige modeller af drypvandingsanlg p markedet - mske skulle du overveje sdan et?

Svar Send privat besked
Morten Pedersen (Mugge)
Indlg: 143

Esbjerg
06/04-2012 15:31
Naboen er altid en god hjlp her ;)

Sidste r havde jeg leca kugler i bunden af alle spande s de kunne godt st en uge uden at skulle vandes.

Morten
--
http://muggeb.blogspot.com/

Svar Send privat besked
Steffen Hinchely (Hinchely)
Indlg: 114

Midtfyn
06/04-2012 16:23
Taler vi om inde / friland / drivhus ??
--
Steffen

Svar Send privat besked
Klaus N (Sprinto)

Aalborg
06/04-2012 22:51
Ah ja jeg skulle jo nok nvne at det kun drejer sig om 3 planter som str inde :) nu har jeg de sidste par r fet venner eller familien til at passe dem sommeren over, men ville gerne have en sommer hvor jeg ikke skulle til at sprge folk :)
--

Svar Send privat besked

Slagelse
07/04-2012 07:11

--
OK - nr det ikke er flere, s kan et mere primitivt vandingsanlg gre det:

Klippet fra Idnyt: "En anden vgemodel krver en vask med aflbsbakke. Et tykt stykke sugede stof eller filt gennemvdes og lgges dels ud p aflbsbakken og dels ned i vasken, som er fyldt med vand. Placr dine urtepotter (med huller i bunden) ovenp det vde stof/filt p aflbsbakken. Det er vigtigt, at stoffet har en vis tykkelse. Ellers risikerer du, at det ikke kan holde sig vdt."

Denne kan bruges, hvis du stter potterne p en bakke med lidt kant og stter den ved siden af kkkenvasken. S skal du bare have fat i et stykke godt sugende stof - gad vide om et gammelt hndklde ikke kan gre det? Du kan jo eksperimentere lidt - der er lnge til sommer...

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)
Indlg: 155

Uldum
07/04-2012 08:13
Hej... :-)

Ellers prv et smut forbi Bauhaus... Der fik jeg for 65 kr pr stk en spirebakke med selvvanding... Den kan ogs bruges som ferievandingsbakke... Der er vandbeholder med, men om tanken er stor nok til dine 3 planter i to uger ved jeg ikke... Jeg tror den kan holde omkring 3 liter vand...

Den hedder Pindstrup Minikap 60... Den bliver leveret med det "klde" der skal bruges til at suge vand lbende op...

Alt efter pottestrrelsen kan du godt ha 3 potter p een...

Svar Send privat besked

Slagelse
07/04-2012 12:29

--
For resten - ogs en mulighed her:

http://willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=189&ArtID=30550&page=1

Hvis den kommer ind i skyggen, vil jeg tro, at den rkker til et stykke tid - men det kan der jo ogs eksperimenteres med :) Har selv et par stykker af dem og er meget tilfreds!

Den er jo pnt lang, og jeg tror mske, at det kan knibe med pladsen i Pindstrups spirebakke.

Svar Send privat besked
Michael Aronsen (MichaelAronsen)
Indlg: 28

Kbenhavn S
07/04-2012 14:42
Ellers vil en omplantning i dette system vel kunne gre det:
http://www.budgrow.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=384&category_id=47&option=com_virtuemart&Itemid=20

kan udvides op til 8 planter s vidt jeg kan se.
S er det bare om 47L er nok? :-)
--
Mvh,
Michael

Svar Send privat besked

Slagelse
07/04-2012 19:16

--
Dem bruger min mor i sit drivhus og er meget tilfreds med dem.

47 liter rkker rigtig langt, hvis de str inde - og de er i vrigt temmelig meget billigere hos Willab:

http://www.willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=189&ArtID=39356&page=2

Svar Send privat besked
Morten Pedersen (Mugge)
Indlg: 143

Esbjerg
07/04-2012 19:55
Anja hvad hed de "potter" du selv kbte sidste r hvor planterne bliver undervandet ? Der var da ogs en form for "tank" p dem.

Morten
--
http://muggeb.blogspot.com/

Svar Send privat besked

Slagelse
07/04-2012 20:48

--
Det var nok dem fra England, du tnker p, mon ikke?

Jeg har et par stykker af denne model:

Chiligrows

som er med 6 l potter og 6 l vandreservoir - og et par stykker af denne, som har 11 l potter og plads til 30 liter vand:

Quadgrows

De er rigtig fede, og isr den lille af dem vil vre fin indendrs - men de er ikke meget billige, desvrre :)

Svar Send privat besked
Klaus N (Sprinto)

Aalborg
07/04-2012 21:29

--

--
Tak for de mange gode svar :).. De ting du linker til Anja ser meget gode ud men synes mske at de bliver lige dyrre nok :).. Men den "mtte" du linker til hvordan virker den? Skal man bare vande til tppet der bliver vdt ogs suger de selv fra den? Og hvilke Potter skal man s bruge :)?

Svar Send privat besked

Slagelse
07/04-2012 23:08

--
Det er en lav bakke, som fyldes med vand - ovenp ligger der en dug med enderne nede i vandet, og den suger det op til potterne, som str ovenp dugen. Du kan bruge helt almindelige potter med huller i bunden, bare de ikke er bredere end 17 cm.

Der er plads til lidt under 3 l vand i den, s hvis det skal holde i 2 uger, skal planterne st kligt og i skygge . f.eks p badevrelset :)

Svar Send privat besked

Midtfyn
08/04-2012 10:10
Hej Klaus
Nr det ikke er flere planter, behves det alts ikke vre s teknisk :-)
Jeg har tidligere haft held med flg: Planterne placeres i bakke, evt Bedroller e.l., ovenp et eller flere, i forvejen fugtige gamle hndklder, eller andet tykt og sugende.
10 - 12 liters fyldt murerspand sttes ved siden af, og s ellers "vger" lavet af strimler af gamle viskestykker / lagner.
Du har jo rigelig tid til at eksperimentere med vgebredde / vandmngde. St en spand med vge ved siden af vasken, og se hvor meget vand den afgiver i lbet af en nat. For meget=smallere vge, for lidt=bredere/flere vger.
Skal det vre fint, kan du flette vger af noget bomuldgarn. :-)
--
Steffen

Svar Send privat besked
Klaus N (Sprinto)

Aalborg
08/04-2012 11:25

--
Tak igen igen :) jeg tror jeg vil ekspermentere lidt med det vge systems hallj :).. Og nu jeg har jer hvor store skal potterne ca. vre? Jeg har c. Annum marbels og c. Annum explosive ember, s vidt jeg forstod er det sm planter :)

Svar Send privat besked

Slagelse
08/04-2012 12:17

--
Du vil f fine planter i 4 l potter :) Og hvis du har lidt mere plads evt. 5-6 l...

Svar Send privat besked

Midtfyn
08/04-2012 13:27
... nr det ikke er flere, og strre, synes jeg du skulle stte dem i personlig pleje, trods vandingslsninger.
S vil der ogs blive snakket lidt til dem og nusset om dem!!

2 uger er sgu lnge at skulle undvre lidt snak og nus!
Krlighed og kildevand ;-)

--
Steffen

Svar Send privat besked
Michael R. A. (MRA1984)
Indlg: 155

Uldum
08/04-2012 13:43
... eller ta dem med p ferie... :-)

Det kunne jeg blive ndt til med et par af de strste da der ikke var plads p de 4 minikap til dem alle...
--

Svar Send privat besked
Henrik jakobsen (chillikongen)
Indlg: 148

rosmus. djursland
08/04-2012 17:39

jeg bruger det her
http://www.marshalls-seeds.co.uk/westland-water-saving-gel-pid4101.html

har altid sm 6 kg p lager af det det er genialt

Svar Send privat besked

Slagelse
08/04-2012 18:48

--
Det ser lidt spndende ud - mske skulle man prve det en dag?

Svar Send privat besked
Anne Kirkegaard (Ssmilla)
Indlg: 35

Hvidovre
08/04-2012 21:49

Henrik, sr du direkte i det eller hvordan?? Eller stter du potterne ned i det..??

Anne

Svar Send privat besked
Anne Kirkegaard (Ssmilla)
Indlg: 35

Hvidovre
08/04-2012 21:52

Ikke 'sr' selvflgelig, men planter! Alta har du planterne direkte i det gel der eller er det potterne??
Anne

Svar Send privat besked

rosmus. djursland
09/04-2012 09:11

nej du tager ca. 1 tsk. fuld pr liter din potte er stor og planter i jorden
du kan blande det i den nederste del af jorden i potten.

det virker for mig.

Svar Send privat besked

Slagelse
09/04-2012 16:05

--
Det kan benbart ogs fs herhjemme - har dog ikke lige fundet forhandleren endnu, men det er vel bare et sprgsml om at google lidt :)

http://www.hozelock.dk/vanding/automatisk-vanding/vandgeleer/water-storing-gel-and-feed.html

Svar Send privat besked

Slagelse
09/04-2012 16:10

-- Har sendt dem en foresprgsel og spurgt efter en forhandler...

Ellers m vi vist have Bjarne p banen :)

Svar Send privat besked
Bo Johansen (Avalanche)
Indlg: 52

Randers
09/04-2012 20:26

Jeg har et par st af disse drypvandingsanlg, de er ret smarte nr man er vk nogle dage af gangen.

http://www.moreland.dk/da/products/drypvanding/drypvanding-automatisk/?partno=80010003
--

Svar Send privat besked
Anders Frederiksen (Gapirri)
Indlg: 13

Brnderslev
09/04-2012 20:51
Det ser smart ud det anlg, men kan se at det er p batterier.
Hvor lnge holder batterierne, vil de kunne holde hvis man er vk en hel uge ?

Hilsen Anders

Svar Send privat besked

Slagelse
10/04-2012 10:01
LED-dyrker skrev:
--
Det kan benbart ogs fs herhjemme - har dog ikke lige fundet forhandleren endnu, men det er vel bare et sprgsml om at google lidt :)

http://www.hozelock.dk/vanding/automatisk-vanding/vandgeleer/water-storing-gel-and-feed.html

Jeg har fet svar fra producenten - en pose uden gdning koster kr. 49,- incl. forsendelse og kan bestilles hos: jesper.nielsen@hozelock.dk

Bare henvis hertil - s ved han, hvem vi er. Der er benbart ikke forhandlere endnu herhjemme.

Jeg kom selvflgelig til at bestille et par poser...

Henrik - er prisen ok i forhold til det, som du giver fra UK?

Mvh
Anja

--

Svar Send privat besked
Palle Rasmussen (PWR)
Indlg: 123

Veflinge
10/04-2012 11:06
Gapirri skrev:Det ser smart ud det anlg, men kan se at det er p batterier. Hvor lnge holder batterierne, vil de kunne holde hvis man er vk en hel uge ? Hilsen Anders

--
Hej

Jeg prvede dette anlg sidste r og det holdt fint strm i de ca. 4 md. det krte.
Det er nemt at indstille og kan vande op til 10 planter.

Svar Send privat besked
Bo Johansen (Avalanche)

Randers
10/04-2012 11:58

--
Brugte ogs drypvandingssystemet sidste r fra hjem.dk og der holdt det til lidt over en uge.
Systemet havde jeg fordoblet til 20 stk. i stedet for 10.
Fungerede rigtigt godt og er nemt at indstille.

Svar Send privat besked
Bo Johansen (Avalanche)

Randers
10/04-2012 11:59

--
Mente selvflgelig fra moreland.dk og ikke hjem.dk :P

Svar Send privat besked

Slagelse
10/04-2012 13:10

-- Det lyder ogs fristende at kaste sdan et par stykker ind i drivhuset. Jeg bruger rigtig meget tid p at vande derude...

Svar Send privat besked

rosmus. djursland
10/04-2012 15:09
LED-dyrker skrev:
LED-dyrker skrev:
--

Jeg har fet svar fra producenten - en pose uden gdning koster kr. 49,- incl. forsendelse og kan bestilles hos: jesper.nielsen@hozelock.dk

Bare henvis hertil - s ved han, hvem vi er. Der er benbart ikke forhandlere endnu herhjemme.

Jeg kom selvflgelig til at bestille et par poser...

Henrik - er prisen ok i forhold til det, som du giver fra UK?

Mvh
Anja

--

--
hej det kommer jo an p hvor meget der er i posen en pose med 12 kg koster ca 1100.- i england og der er ikke gdning i normalt

Svar Send privat besked

Slagelse
10/04-2012 16:38

--
OK - vi er vist langt fra de mngder...

Jeg vender lige frygteligt tilbage, nr jeg har fet den - kan ikke finde vgten p hjemmesiden, der str bare, at det rkker til 30 planter :)

Jeg har bestilt den uden gdning.

Svar Send privat besked

Slagelse
10/04-2012 16:40

--
Googlede lige i Sverige - der er 250 ml i, s jeg vejer, nr den er landet!

Svar Send privat besked

Slagelse
12/04-2012 19:09

--
150 g

Christian Hejesen (KeddeH)
Indlg: 2

Aarhus
17/04-2012 08:53

Hejsa, jeg har lige vedlagt et par billeder af hvad jeg gjorde sidst jeg skulle afsted i lngere tid. Det er et meget simpelt setup, disse potter havde dog ikke hul i bunden, men hvis man har det kan det jo bare lukkes med noget husholdningsfilm op omkring.
Det er mske lidt svrt at se hvad der sker, men fra gryden i midten gr der fikserede gummislanger over i potterne. Slangerne er frst fyldt med vand ved at suge noget med munden, og s stikke slangen dybt ned i jorden. S skal niveauerne af de enkelte potter og gryden bare justeres med lidt bger, s der ikke lber for meget eller for lidt vand over. Det holdt i 10 dage, og mine planter var rigtigt glade da jeg kom hjem.
Held og lykke.

right

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)