Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Varmt nok?
Kian Jakobsen (KianMarkGjesagerJakobsen)
Indlg: 10

20/04-2012 16:07

Jeg har mine chilier til at st i vindueskarmen, men jeg spekulerer p om de har det varme nok?

Ifl termometeret der ogs ligger i vindueskarmen er der ca. 15grader nogenlunde konstant. Kan svinge sig lngere op ved god sol.

Nogle af chilierne er ca. 15cm p nuvrende tidspunkt og de blev set sidst i februar, mens andre er lidt mindre.

Svar Send privat besked
Varmt nok?
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
20/04-2012 17:29

-Det kunne godt vre lidt varmere, men hvis de ellers vokser og ser fine ud, m det vre godt nok :)

Svar Send privat besked
Varmt nok?
Michael R. A. (MRA1984)
Indlg: 155

Uldum
20/04-2012 17:49
Hvordan i alverden kan du ved sol holde en s lav temperatur i solen? :-)

Det er kun om natten jeg kan klare det...

Jeg er mere bekymret for varme :-) - mit max-min termometer har rundet 45 grader en enkelt gang...
--

Svar Send privat besked
Varmt nok?

20/04-2012 19:54
Nr solen bager p dem, s gr temperaturen selvflgelig ogs op :) ... har ogs et par gange rundet de 35 :)

Svar Send privat besked
Varmt nok?

20/04-2012 19:55
Problemet er jo at det ofte er overskyet og s er det ikke nemt at holde den p ca. 20 grader.

Svar Send privat besked
Varmt nok?

Slagelse
20/04-2012 20:25

--
ups - 45 grader er ikke godt for planterne.... I det hele taget skal de helst ikke over 30 :(

Svar Send privat besked
Varmt nok?
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
20/04-2012 23:53
Det ved jeg godt og det er mig en gde hvordan karmdyrkerne kan holde temperaturen s langt nede... Somregel runder vi ikke mere end de 35 grader...

Men nu vi er ved det, s lste jeg et sted at chilier dyrket i 25-35 grader ikke bliver nrt s strke som de der har fet 35-45 grader med henblik p sydligere himmelstrg... Lider de sidstnvnte s nd eller er de bare vant til det?

De bedste planter jeg har str naturligvis ogs under lampen og har omkring 20 grader men efterhnden som de vokser bliver nogle skubbet ud i resten af hytten...
--

Svar Send privat besked
Varmt nok?
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
21/04-2012 18:43
Som tommelfingerregel er omkring 35 grader for voldsomt i forhold til blomsterstning / fertilitet hos chilier.

Der er dog variation blandt forskellige sorter/kultivarer af chili - nogle fr problemer tidligere, mens andre f.eks. Jaloro F1 er specialt udviklet "hrdfr" chili, der b..a. kan stte fertile blomster helt op til 36-38 grader.

Ift. styrke, s har temperaturer betydning, men ud over kortere temperatur-peaks, s lider chilier nd ved lngerevarende temperaturer mellem 35-45 grader. Og udbyttet daler.

/Maria :)
--

Svar Send privat besked
Varmt nok?
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
21/04-2012 21:12
Jeg m nok hellere igang med eksperimenterne... En ventilator vil blive en start...

I vrsste fald: - nu har jeg meget lyse lokaler - vil de kunne klare sig uden direkte sollys eeller er det helt udelukket?

Mine bilkaplanter har ihvertfald sat blomster i mine nordvendte vinduer... - Om det bliver til mere end det m tiden vise...

35 grader max er taget til efterretning... :-)

Svar Send privat besked
Varmt nok?
Maria M (Maria)
Indlg: 308

Kbh.
21/04-2012 22:08

Der er chili i alle vores vinduerkarme og det er get fint i alle, og der er kommet chili i de nordvendte ogs.

Jeg prver dog at regulere lidt p forskellig vis:

- Det varmeste sydvendte vinduer er p klem eller bne, nr det er rigtig varmt.
Men planterne har krvet rigtig meget vand og der har vret lidt afsvedne bladkanter og lidt andre flgeproblemer pga. hyppig vanding -> Mellus og srgemyg bl.a. og jeg tror nu ogs jeg har fet skyllet en del nringsstoffer ud af jorden.

- Chinenserne str varmest (de strste potter det varmeste sted), pubescenserne (som jeg har vanskeligt ved indendrs i vrigt) og de vilde arter / semivilde str koldest (og mrkest)

Herudover skner jeg ikke planterne for varmen, dog reagerer jeg, hvis jeg ser problemtegn. Men forebyggelse er jo in og skal vre den frste til at indrmme, at en del af mine planter godt kunne have mere optimale forhold :)

/Maria :)

--

Svar Send privat besked
Varmt nok?
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
21/04-2012 22:32
Tak for svaret... :-) - det kan hjlpe mig lidt med fordelingen af planterne - super!

Heldigvis er strstedelen chinenser her kan man s sige... Jeg har ialt 7 meter sydvendte vinduer hvoraf de 3 meter er fra gulv til loft, s en lsning bliver jeg ndt til at finde - ellers bliver Bjarne rigtig glad for mig nr der skal bestilles prer engang... :-)

Super - jeg havde os et hb om at rocottoerne ville vre tilfredse med nordvendte vinduer...

Jeg prver at stte vinduerne p klem og se hva max-min-termometeret vil sige...

Jeg har forgves sgt efter et temperaturflsom tndsluk-ur, men alt jeg fandt var reler osv, s man selv skal til at bikse noget elektronisk kredslb sammen og det gider jeg ikke til at stte mig ind i igen... Ved nogen om et sdan "tndsluk-ur" findes? - det store vinduesparti har ingen udluftningsmuligheder - det var her jeg havde forestilling om at hovedparten skulle placeres og det er her jeg har observeret de 45 grader en dag... :-(
--

Svar Send privat besked
Varmt nok?
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
21/04-2012 22:37
rsagen til temperatur-tnd-sluk-uret er at jeg s vil flytte kligere luft fra rummet til vinduet med en ventilator... Jeg er ikke hjemme i lbet af dagen til selv at starte blseren... :-)
--

Svar Send privat besked
Varmt nok?

Slagelse
22/04-2012 21:15

-- Er der ikke termostat p blseren, s du kan eksperimentere lidt og finde en indstilling, der passer?

Svar Send privat besked
Varmt nok?
Michael R. A. (MRA1984)

Uldum
22/04-2012 23:38
Det er sdan en kontorblser jeg har, s den er rimelig simpel...

Jeg har stadig ikk fundet "dimsen", s jeg har overvejet at stte et tndslukur p og s bare finde ud af hvilket tidsrum den er ndvendig i... S er der os styr p bestvningen! :-)
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4001, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Steventow
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)