Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Mit hydroponics project: Deep Water Culture -- Begyndelsen
Brian (bmathiasen)
Indlg: 82

26/04-2012 10:15
Hej Chilifans

Jeg har endelig taget tyren ved hornene og har lavet et hydroponisk anlg, nrmere betegnet Deep Water Culture.

Ideen er at jeg skal have 4 planter krende i anlgget, 2 Jalapeno og 2 Golden Cayenne. Lige nu venter jeg dog p at de sidste er spiret, s indtil videre er det 1 x Chocolate Habanero og 1 x Golden Cayenne, s m jeg se hvad jeg gr nr de vrige spirrer...

Anyway, anlgget er sat i gang her til formiddag: center

Tanken er en 15liters opbevaringsboks fra Silvan.
Der er sat en akvarie-luftpumpe til (200L/time), med 2 luftsten til at ilte vandet nogenlunde lige i vandoplsningen.
Potterne er 11x11x12 firkantede potter fra Bjarnes webshop, som er skret ud til at efterligne netpotter, de er fyldt med gennemvaskede lecasten.

Dag 0 i dagbogen:
Har ikke modtaget mit TDS-meter fra posten endnu, s der er endnu ikke tilfjet gdning.
Er startet med 8,5 liter vand.
Vandet blev mlt til cirka 8 pH, tilfjede 8 ml pHminus og mlte efterflgende til 6.4. Justerer igen i morgen nr anlgget har krt et dgns tid.

De er overdkket med et plasticlg for at hjlpe med at holde p fugtigheden, og sat ind i depotrummet under et 15w LED growspot. Spottet er sat til 16/8 lys/mrke.

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
26/04-2012 16:48
Hej Brian

nr dine planter nu skal st s fint, s vil jeg foresl dig at finde p noget mere smagsmssigt spndende end Golden Cayenne... Jeg har lige smagt min i gr, og den har en fin styrke, men en lidt kedelig smag.

Mske Blondie eller citronchili, hvis du har gang i nogen af dem?

Mvh
Anja
--

Svar Send privat besked
Martin Nielsen (sismo.007)
Indlg: 89

26/04-2012 20:29
super fedt brian, glder mig meget til at flge dit eksperiment herinde :)

Svar Send privat besked
Brian (bmathiasen)

27/04-2012 08:29
Tak for forslagende, Anja, tror dog desvrre jeg er net loftet, men det kunne jo blive aktuelt hvis den sidste cayenne ngter at spire... Med mindre de "pludselig" dukker op med posten :).

Er glad for interessen, glder mig selv til at se p egne planter hvad sdan et anlg kan prstere!

Mlinger her til morgen:
Fik mit TDS meter i gr, mlte det ubehandlede vand til 430ppm, s jeg tilfjede 6ml GHE nring micro/grow/bloom (i alt 18ml) til tanken. Det mlte her til morgen 712ppm, 22.2C, 6.8pH. Nu burde der vre nring nok til et stykke tid vandet er overraskende varmt, men s behver jeg ikke tnke p ekstra udstyr til det forml :) . En jalapeo er spiret, s jeg venter bare p at jeg kan se rdderne i bunden fr den kommer over i sit nye hjem.

Svar Send privat besked

02/05-2012 09:19
Hej Brian

Nr nu dine planter bliver strre og rdderne bliver godt lange, hvordan fr du s skiftet vandet i tanken og fortaget mlinger uden at beskadige rdderne?

Martin

Svar Send privat besked
Brian (bmathiasen)

04/05-2012 09:48
Jeg har ikke rigtig gennemtnkt hvad der sker nr planterne bliver store, men jeg forventer at kunne rense tanken ved blot at hive lget af. De burde nok kunne tle at st uden vand i de f minutter.
Mht. mlinger kan jeg nok lette lget en anelse og stikke diverse mleudstyr ned.

Jeg har get og spekuleret over hvordan jeg mere elegant lser de her udfordringer i fremtiden, og isr i forbindelse med version 2 af projektet, men er ikke kommet frem til noget videre intelligent.

Seneste nyt i vrigt:

de endelige planter blev: 2*jalapeo, 1*cayenne, 1*chocolate hab. Alle planterne er rget over i systemet og er begyndt at stte 2. st blade! :)

Svar Send privat besked

29/05-2012 00:05
Hej Brian

Har du lidt nye billeder til os af dit projekt, vil meget gerne se hvordan dine planter klarer sig

vh. Martin

Svar Send privat besked
Brian (bmathiasen)

29/05-2012 08:18
Hej Martin,

jeg har haft utroligt travlt med at f afsluttet speciale, nyt arbejde og andre tidsrvere, s har slet ikke haft tid til at rapportere om status.

Til gengld kan jeg afslre at planterne trives og virkelig skyder i vejret. Billeder kommer inden lnge!

Stay tuned :)

Svar Send privat besked
Brian (bmathiasen)

22/06-2012 10:23
S kom der endelig en opdatering!

Lige et par billeder af planternes udseende for en times tid siden.

De to store er jalepeo (til hjre), den meget kompakte er en chocolate habanero (nederst t.v.), den sidste er en golden cayenne (verst t.v.).
center

Jalapeoerne er cirka 20-30 cm hje.
center

Meget sunde rdder:
center

Beklager kvaliteten, gad ikke lige sls med lys, eksponering og lukkehastigheder. :)

Svar Send privat besked
Brian (bmathiasen)

22/06-2012 10:27
Hmm, min besked blev lige halveret i svinget...

Her flger resten af billederne:

Jalapeoerne er cirka 20-30 cm hje.
center

Meget sunde rdder:
center

Svar Send privat besked
Brian (bmathiasen)

22/06-2012 10:31
Og s den sidste... Meget sunde rdder:
center

PS: Kim Schulz, er der en grund til at en besked tilsyneladende bliver trunkeret efter det frste billede?

Svar Send privat besked

24/06-2012 21:34

Det ser jo ud som om de trives :)

Hvordan med pumpen, hvilken bruger du og "larmer" den meget?

Vil man kunne holde ud at have det stende p et kontor man sidder og arbejder/spiller computer i derhjemme???

-Martin

Svar Send privat besked
Brian (bmathiasen)

26/06-2012 09:48
Pumpen er en EHEIM 200L, kbt hos dyrehandleren lige ved Trnby St., men det er et meget tilgngeligt mrke. Link her: Eheim 200L

Med hensyn til larm, og p trods af de eksisterende gummidutter det sidder p den, har jeg til tider oplevet at vibrationerne gr ned i det medie pumpen str p (frhen gulvet), men det er blot en svag brummen. Jeg havde efterflgende hvet den til at st p en hylde og nu er det egentlig kun vandets rislen man kan hre.

Pt. str udstyret i mit depotrum, men jeg har en plan om at det skal installeres i mit hjemmekontor. Jeg er sikker p at lyden fra vandet virker beroligende i lngere tid. :)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3891, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: kovaliev.P-1967
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)