Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Sydvendt vindue vs. nordvendt
Anna Mller (aum_cph)
Indlg: 2

Kbenhavn
01/05-2012 13:07

Mit frste forsg p at s chili dde, eftersom mine stakkels sm chilier blev kogt i deres minidrivhuse i mit sydvendte vindue. Anden spireomgang har haft en forrygende spireprocent (jeg har endda en spireprocent p 100 p min hvid habanero), og jeg planter nu forholdsvist tidligt om. Forhbentlig nr jeg at f lidt sent udbytte i r, men ellers m jeg jo bare overvintre og satse p en ordentlig hst nste r - det er jo stadig sjovt bare at dyrke...
Men, sdan en eftermiddag som igr, der fr de alts stadig et noget trist udseende. Ingen tvivl om, at de ikke kan lide den direkte eftermiddagssol.

S er sprgsmlet bare, oh chili-orakler: skal jeg efterlade dem i den sydvendte vindueskarm, men lade gardinet vre nede, s de ikke fr direkte sol eller skal jeg flytte dem ind i mit nordvendte sovevrelsesvindue, hvor de fr morgensol, men ikke eftermiddagssol? Der er lidt kligere i sovevrelset, nok en 15-18 grader, cirka, mens der i stuen er stuetemperatur og sidst p eftermiddagen nok ogs mere end dt... Bliver planterne i stuen fr de direkte sol fra kl. ca 14, str de i sovevrelset vil de f morgensol til kl. ca 10.
At flytte dem midt p dagen er ikke en mulighed, jeg har et arbejde der skal passes...

Hvad anbefaler I?

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)
Indlg: 257

Gl. Brabrand
01/05-2012 18:55

De chilier som jeg har i stuen str i direkte sol i sydvendt vindue. Det kan de godt tle, men de skal vnnes til det frst.

Jeg vil foresl at du stter dem lidt vk fra vinduet i en periode frst, indtil de er blevet lidt mere robuste. Hvis du kan rykke et bord eller andet hen s de str ca 1 meter vk fra vinduet i starten skulle det vre OK. S kan du rykke dem tttere p nr de bliver lidt strre og har vnnet sig til det. Husk at dreje dem - de strkker sig efter lyset.

Et nordvendt vindue tror jeg ikke er optimalt p disse breddegrader.

Svar Send privat besked
Louise Kjrulff (Louise K)
Indlg: 40

Kbenhavn
01/05-2012 19:17
Har ogs sydvendt vindue og har indtil videre haft mine planter i vindueskarmen.
Men jeg har p det seneste observeret nogle svagt gullige pletter p en del af mine planter. De er ofte lidt svre at se, men op mod lyset kan man se at bladet ligesom ser tyndere ud...
Er det solskader? Eller har jeg mon fet husdyr :/

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
01/05-2012 19:27
Solskader ser prcis ud som du beskriver der Louise. De kan se lysebrune eller helt askegr ud i 'plamager' nr de er skoldede.

Trk dem lidt vk fra vinduet og hvis de skal tilbage - skal det vre stille og roligt og frst nr de har en god strrelse (hvis ikke de har det allerede).

Jeg har dyrket chilier i syd og vestvendte vinduer i mange r (fik frst drivhus for 2 r siden). Det kan sagtens lade sig gre - men man skal vre lidt forsigtig med dem i starten.

Svar Send privat besked

Kbenhavn
01/05-2012 19:34
v da ogs! Men tusind tak for diagnosen, Vivi. Var lidt ved at tro det mske var spindemider eller lign., ud fra hvad jeg lste i de andre trde.

Planterne er ca. 10-20 cm hje (forskellige sorter) og mange af dem er lige begyndt at stte de frste knopper, s jeg synes jo de burde kunne tage det. M vist til at ommblere min stue, kan jeg godt se p det hele :D

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
01/05-2012 19:40
Det var s lidt :)
Hvis det bare er solskolning skal de nok komme over det - men de skadede blade bliver jo ikke fine igen. Det har vret nogle skrappe soldage vi har haft her. Mine egne 8 i vinduerne har nu klaret det flot, men de har ogs stet der er mneds tid nu (str ogs med knopper og blomster).

Prv at se her:
http://dyrkchili.weebly.com/1/post/2010/9/v-smkravl-om-spindemider-i-chiliplanter.html

...det er en super side Maria her har hvor man kan lse en del om sygdommene (og rigtig meget andet godt). Der er stor hjlp at hente med hensyn til hvad de kan fejle.

Svar Send privat besked

Kbenhavn
01/05-2012 19:58
Har nok fokuseret lidt for meget p at de skulle have s meget sol som muligt, s de kunne blive store og fine... Synes det er get lidt langsomt, mske skal jeg holde op med at st og vente p at de gror.

Sede 1. marts, og efter de kom op har de nu ogs stet i det vindue hele tiden. Men har rigtig meget sol i det vindue, s nr der er skyfri himmel bliver det nok nemt lidt for meget.

Tro mig, har skam lst bde dette forum og Marias side flittigt (Godt arbejde!), men synes ikke der var noget der passede fuldstndig p symptomerne. Og der er jo beskrevet s mange muligheder.
n af mine sorter fr bittesm brune prikker, nogle fr de her svagtgule plamager (som m vre mild solskoldning) og mine Habanero Dulce ser ud til at vre fuldstndig ligeglade.

Har nu hentet en stor papkasse (vldig dekorativt), og sat alle de sarte planter derp :-)

Svar Send privat besked
Vivi Nordestgaard (Vivi)

Gl. Brabrand
01/05-2012 20:29
Hehe - det der med at vente lnge p at de vokser, det kender jeg alt for godt ;o)

Jeg havde ogs en enkelt i r (Malaysian Goronong) som fik nogle mrkelige sm sortbrune prikker. Den endte jeg med at kyle ud efter at den havde fet 5-6 uger til at komme af med dem - men de nye blade blev ved med at f prikkerne.

Jeg har brugt LED plantelys for frste gang i r, s mine har stet under det i ca 3 mneder fr de kom i karm (og de fleste str nu under det endnu) - s de havde en god strrelse inden vinduet.

Tidligere har jeg kun fet de der afsvidninger p enkelte af de helt stride juli-augustdage - men da jeg ogs har et job m de alts klare sig - og det synes jeg nu at de plejer.

Men som du skriver er der jo s meget der kan vre i vejen med dem. Hvis de bliver skoldede br det jo da mest vret get ud over den side som vender mod vinduet. Hvis du gider flytte dem kan du jo stte dem i vinduet nr vejrudsigten ikke siger fuld sol her de nste uger - lys er jo stadig det bedste for dem.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3779, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: EdwardSlove
Antal Emner: 2206
Antal indlg: 18218 (i dag: 0, denne uge: 1, denne mned: 2)