Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Sebastijan Sebbe Dzienis (Sebastijan Sebbe)
Indlg: 4

Vordingborg
21/05-2008 08:55
Bukker pnt i forummet.

Jeg har lnge lst med i forummet, og har nu endelig oprettet en bruger, da jeg har et sprgsml til alle jer eksperter. Jeg har taget hul p min "chilidyrker-karriere", og mine chiliplanter er efterhnden blevet ca. 30 cm store, buskede og en god tyk stngel, men her den anden dag opdagede jeg til min fortvivlelse at p to af mine chiliplanter hnger bladene, og nogle af dem "ruller" sammen :(

Jeg har haft vandet dem to dage i trk, men udover at jeg har blandet jorden med lekakugler, har jeg ogs lagt en solid bund af lekakugler i bunden af potten, s drnet burde jo vre godt nok med hensyn til at forhindre overvanding.

Jeg valgte at skrme al sollys vk fra de "slappe" planter, og lod jorden trre lidt ud, og det ser nu ud til at de er p vej op igen, men hnger det sdan sammen, at planterne viser de samme symptomer p udtring, som ved overvanding?

En lille sprgsml mere er: nogle af bladene har ligesom fet gule/meget lysegrnne pletter, er det fordi de bliver skoldet af solen?

MVH Sebastijan
--

Svar Send privat besked
Jeanette J (Vandflasken)
Indlg: 25

Nordsjlland
23/05-2008 23:46
Hey, nu er jeg s lige s grn som dig.

Men med hensyn til lecakuglerne s kan de jo godt holde p fugten - mske for meget, hvis du har brugt for meget i toppen?

Har du ompottet for nyligt? Mske rdderne har taget letter skade?

Tjahh mine chili planter ser stort set ens ud, om det er under eller overvanding der er tale om,, selv om det for det meste er letter udtrring hos mig.. ;-) mine fr vand hver 2-3 dag ca, str i vinduet med meget sol, og de har det sku meget fint med a trre lidt ud engang imellem.. Derud over vander jeg som regel kun om aften.

Hvilke slags er dine chili planter? Og hvor gamle er de?

Vh Vandflasken ;-)
--
Chili- begynder

Svar Send privat besked
Jeanette J (Vandflasken)

Nordsjlland
24/05-2008 20:01
Hey mig igen,,

Jeg har tnkt en del over det du sagde med GULE/ LYSE GRNNE pletter og KRLNINGER, og mske denne oversigt kan hjlpe dig; http://www.thechileman.org/guide_disease.php

Grunde til jeg spurgte om sort, var bare a fx fish og flourescent purpel , netop har pletter/mnstre i deres blade.
vh
--
Chili- begynder

Svar Send privat besked

Vordingborg
25/05-2008 10:27
Hej og tak for svarene.

Det er sjovt du siger det, for det er nsten kun mine F. Purple der har de gule pletter, men det er ikke systematisk som et mnster, men ligner desvrre brndpletter, prver dog lige at lse den guide du sendte et link p.

Jamen jeg har 29 planter, fordelt over flgende arter:

- Habanero (6 stk)
- Flourescent Purple (7 stk)
- Brazilian Starfish (2 stk)
- Naga Morich (3 stk)
- Bih Jolokia (7 stk)
- Bolivian Rainbow (2 stk)
- Bishop's Crown(2 stk)

Jeg har som skrevet tidligere lagt en solid bund af (store) lecakugler, og ellers blandet (sm) lecakugler i jorden. Jeg vandet ogs cirka hver 2-3 dag, om morgenen, og jeg har lagt mrke til, at selvom jorden er meget tr, kan de ikke rumme meget vand (1 liters beholder), s jeg overvejer om mit drn mske er for kraftigt? Og jeg s derfor burde vande hver 1-2 dag? Hvilke arter har du?

Svar Send privat besked
Jeanette J (Vandflasken)

Nordsjlland
25/05-2008 15:21
Hey

Ja det er jo meget svrt at sige (nr man ikke har set det), om det er et for kraftigt drn, blandings forholde skal vist vre p 1:3,. Men jeg ville bare prve mig frem og se hva planterne er gladeste ved/for. ;-)

Jeg tog lige nogen billeder a mine snart, teenager chili planter, drlig kvali da jeg kun har min fon, men tnkt a det mske ku hjlpe ;-)

right

Fish: Det er nok nrmere vilkrlige striber, pletter og mnster, som bladene er prget a, og det er ikke systematisk.

right

Her er det s flourscent purpel, igen med vilkrlige striber, pletter og mnster.

right

Syge blade, efter en dag med ben vindue og besg a mg dyr/insekter, til hjere blad fra Chocolate Habaero (hold op imod en lampe s det ses tydeligt). Til venstre blad fra Jalapeo, hvor jeg fandt en dum knaske bille der mttede sig..

[IMG SRC="http://www.chilifan.dk/gallery/1211720906_Forsg m vand.JPG" ALIGN="right"]Forsg m vand[/IMG]

Og her et lille forsg med vand, til hjere er der udtrring og til venstre er der overvandet (hos min bille angrebet Jalapeo).

Jamen jeg har lidt a hvert, har vret god til a skrive alle facts ned, bde med sning, fejlprocenter, (og mine fejl der ogs han koste et par planter) men har ikke vret s god til a holde samling p alle mine noter.. Gg.. Desuden har jeg givet maaaange planter vk, og har stadigvk godt 25 der venter p deres nye ejere skal hente dem.. Jeg har 26 stk. i mine vinduere (mere er der ikke plads til),, og der str:
Tabasco
Numex Twilight
Manzano - Gul
Mulato Isleno
Fish - Chilli -
Jalapeo -
Selvlysende lilla Chilli (Flourescent Purple)
Chocolate Habaero
Peter Penis Pepper
Bolivian Rainbow
Hvid Habaero
Jeg fik desvrre drbt alle mine Black Cuban og Black Hungarian og der kom ikke nogen op af Purple Tiger (s vidt jeg husker).

--
Chili- begynder

Svar Send privat besked
Jeanette J (Vandflasken)

Nordsjlland
25/05-2008 15:28
wups ??? prver lige igen med forsg med vand...

[IMG SRC="http://www.chilifan.dk/gallery/1211722055_Forsg m vand3.JPG" ALIGN="right"]for[/IMG]

--
Chili- begynder

Svar Send privat besked
Jeanette J (Vandflasken)

Nordsjlland
25/05-2008 15:36
right

Og her et lille forsg med vand, til hjere er der udtrring og til venstre er der overvandet (hos min bille angrebet Jalapeo).

--
Chili- begynder

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
25/05-2008 15:44
Fedt at nogen eksperimenterer p den mde med vand osv.
Hvis du har lyst og tid, s m du meget gerne skrive lidt tekst om dine forsg og resultater og s sende dem p mail til mig. S vil jeg stte det ind som en artikel her p siden da jeg er sikker p at mange andre ogs kunne have glde af disse informationer. Hvis andre har noget de tror kunne blive til en artikel, s sig endeligt til og s skal jeg srge for at det kommer ind p siden med det samme.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Jeanette J (Vandflasken)

Nordsjlland
25/05-2008 16:06
Hey Kim

jeg nosser vist lidt rundt i det, (teknikken her inde p chilfan- alts).. jeg prvede a sende dig en privat besked, men hva er din email? og m jeg add dig p min msn (hurtigere kommunikation) jeg har et par forslag bde til chilifan siden men ogs til artikler ..

Hilsen Jeanette

--
Chili- begynder

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
25/05-2008 16:12
Hej Jeanette, Du skulle gerne have fet svar (mail) p den besked du har skrevet til mig. Deri kan du ogs finde min email adresse.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
sren k (pinballs)
Indlg: 18

sklskr
26/05-2008 00:03
Ja mine hnger ikke med bladene men min Red Savina og Hvid Habanero har blget blade. blanterne ser sunde ud men det undrer mig over at man tydeligt kan se de 2 planter skiller ud fra resten af planterne jeg har er der nogen der har et bud p dette.
--

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)

Aalborg S
26/05-2008 08:19
Der er nogle svampe angreb der fr bladene til at krlle og se forkerte ud. Kan det vre sdan noget? har du et billede af bladene?
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
sren k (pinballs)
Indlg: 18

sklskr
26/05-2008 21:00
Her et billede af red sarvina
CENTER

Hvid habanero
CENTER

Lige naboplanten en cowhorn der er helt normal
CENTER
--

Svar Send privat besked

Vordingborg
28/05-2008 06:50
Jeanette>> Kan se at mine Flourescent Purple ligner til forveksling dine, s jeg er helt rolig omkring pletterne/stregerne p deres blade...

De hngende blade jeg havde, minder meget om dit "forsg med vand"

Svar Send privat besked
Signe Henriksen (Signe120610)
Indlg: 5

Ringsted
17/06-2013 20:07

--
Hej. Jeg kan ikke lige finde ud af at lave et indlg. s skriver herinde, i hb om at jeg fr svar :-D
Jeg omplantede min chili for nogle dage siden, og siden da er bladene begyndt at udtrre for enderne, og krlle. Kan nogle hjlpe med det, jeg ved ikke om den skal have mere vand? Jeg vander den ca 3 gange om ugen, og den str i en 7L krukke med sten i bunden :-)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)