Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Tilpasning og tilklipning i startfasen?
Isaac Rajman (isaac)
Indlg: 67

Kbh
26/06-2012 20:45

--
Jeg har kbt et par stykker early jalapeno, hungarian wax, apache, og habanero. Apacherne og early jalapeno vokser fint og godt. Jeg bruger tricket at nappe alle blomsterknopperne i deres tidlige faser, nr de har brug for at vokse meget. Men sagen er den at jeg gerne vil se dem vokse s meget som muligt. Og jeg har 2 habaneroer, og den ene vokser lidt hurtigere end den anden.

Men jeg tnker s p om man kan fjerne en rkke blade i bunden eller midten af planten for at fremskynde at den vokser?
Har det nogen indflydelse p planterne, hvor store bladene er? Det er som om 2-3 stykker af dem har for store blade til deres lille strrelse. Kan jeg skre dem vk, og fremskynde vkstprocessen?

S lnge de vokser og bliver ved med at producere masser af blomsterknopper kan jeg se at jeg er p rette vej, men er som sagt i tvivl om de andre. De skal meget gerne vokse en del endnu.
De er mske 20-30 centimers og bladene er forholdsvis store ift plantens stnglers strrelse.

Eller skal jeg bare koncentrere mig om at plukke alle blomsterknopperne s lnge de er sm, og s bare lade bladene vokse som de har lyst til?

De er kbt i et plantecenter, og der var forskel p strrelserne chilierne imellem.
Nogle var som sagt sm men med meget store blade og en stor del blomsterknopper, og andre med sm blade og en masse sm stngler og tydeligt i en god voksefase.

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
26/06-2012 21:36

--
Bladene er med til at trkke energi op i planten, s den kan vokse, s du fremskynder ikke vksten ved at fjerne dem - det er kun fjernelse af blomsterknopperne, der har den effekt.

Og du skal lige huske, at hvis du bliver ved med at fjerne blomsterknopper, udstter du ogs hsten, s inden s lnge skal du nok overveje, om du skal til at holde inde med det :

Har du dine planter inde eller ude?

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
26/06-2012 22:36

--
Jeg har dem allesammen indendrs, allesammen i vindueskarme. Jeg har ladet den store jalapeno blomstre. Den har net en hjde af 1 meter tror jeg, fra vindueskarmen til toppen, og s bestver jeg dem med en lille pensel, som vist skulle vre godt nok til at sikre sig at de bliver bestvede.

Men alts kan man regne med en periode hvor det er enten eller ift blomsterne? Alts sidste frist for at de bliver til frugter, eller slet ikke? Har det noget at gre med hvor meget sol der er p himlen(hvis man ikke bruger kunstigt lys)?
For jeg har tnkt mig bare at vente p at de nr 1-1 meter og s lade dem blomstre frst der.
Med mindre der er en frist for blomsterne, fr de slet ikke gr i frugt.

Svar Send privat besked
Brian (bmathiasen)
Indlg: 82

27/06-2012 09:35
Frugterne modner kun med sol eller passende kunstigt lys, s du skal beregne en god mngde tid fra nr planten begynder at stte blomster indtil de modne frugter er klar til hst, som ogs afhnger af plantens art. F.eks. chinense (habanero, fatalii, andre super-hots) tager ret lang tid at modne. Annuum (Jalapeo, Apache) tager ikke nr s lang tid.

Hvis din plante kommer for langt ind i sommeren fr du lader den stte blomster risikerer du at dine frugter ikke nr at modne frdig, selvom de principielt kan stte blomster, som ogs gr i frugt, ret rundt. Uden kunstigt lys vil jeg rde dig til at lade planterne passe sig selv nu, og s evt. overvintre dem for at f et kmpe forspring nste r.

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
27/06-2012 13:55

--
Det skriver jeg mig bag ret. At man ikke skal plukke blomsterne i en uendelighed, idet frugterne ogs skal have tid til at modne.
Hvornr vil du sige at det er sidste frist for planterne at blomstre for annuum som jeg har flest af? Ca. Slutningen af juli feks?

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3997, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: zidyesfsl
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)