Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Nippe blade i starten?
Isaac Rajman (isaac)
Indlg: 67

Kbh
23/04-2013 15:50

--
Jeg skal bare lige hre, jeg har en rkke sm chiliplanter, de er omkring 2 mneder gamle ca. Kbt i Toftegrd. Jeg var sent ude, og fik ikke hverken gemt fr fra sidste r eller kbt nye fr. N men alts jeg har lidt scorpion, ecuadorian(et eller andet), jalapeno osv. S er det jeg tnker: Har de sm planter bedst af at f nappet nogle blade til at starte med? De fleste af dem har 5-10 blade allerede, men kun 1 stamme. Ikke nogle forgreninger endnu.

Jalapenoerne vokser som sdvanligt hurtigst og strkest. Men bla. scorpionen har en meget kort stamme indtil videre(vokser, men forholdsvist langsomt), og 6-8 blade allerede. Gr det nogen forskel om jeg napper blade, p de helt sm planter? Eller vil det bare hmme vksten og intet andet?
Blomsterknopperne(nr de kommer) bliver nappet nr de kommer, indtil stammen har forgrenet sig nok og er strk, men hvad med de mange blade p nogle af chilierne, hmmer de vksten, fordi de feks vejer for meget?

Svar Send privat besked
Nippe blade i starten?
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
23/04-2013 17:48

--
Nej, tvrtimod - planten har brug for bladene, som srger for, at den har energi til at vokse, s du skal endelig ikke fjerne blade fra planterne :)

Svar Send privat besked
Nippe blade i starten?
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
24/04-2013 13:29

--
Okay Anja. Det undrer mig bare at scorpionen har S mange sm blade allerede, og en s lille stamme.
Det virker ret voldsomt. Den lille stamme m jeg s prve at sttte, med lidt jord eller en lille pind.
Mske har den bare brug for ekstra meget energi s, til at vokse sig stor og strk.

Svar Send privat besked
Nippe blade i starten?

Slagelse
24/04-2013 18:22

--
Prv at give den en lille pind :)

Planterne fra Toftegaard er meget fine og ttte, fordi de ikke fr varme om natten, s de drner ikke i vejret med det samme.

Mske kan du lgge et billede ind, s vi kan se den?

Svar Send privat besked
Nippe blade i starten?
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
24/04-2013 22:50

--
Jeg tror nu at den er fin nok. Jeg giver den 1-2 uger og ser hvad der sker. Bare vksten ikke gr i st pga den massive vgt af blade.

Svar Send privat besked
Nippe blade i starten?

Slagelse
24/04-2013 22:52

--
Det gr den helt sikkert ikke :)

Svar Send privat besked
Nippe blade i starten?
Scion Stem (scion)
Indlg: 341

N.SJ.
25/04-2013 09:54
"Nej, tvrtimod - planten har brug for bladene, som srger for, at den har energi til at vokse, s du skal endelig ikke fjerne blade fra planterne "
--
Anja er rigtige planter har brug for blade.

Hvis bladene er for meget og blokere sollys og luftstrmmen derefter at fjerne nogle af bladene vil vre godt for planterne.

Hvis du uploader billederne vil det vre meget nyttigt at give forslag.

Mvh,
Scion

Svar Send privat besked
Nippe blade i starten?
Alan Mortensen (Alan Mortensen)
Indlg: 37

Vejle
29/04-2013 16:54
isaac skrev:
--
Okay Anja. Det undrer mig bare at scorpionen har S mange sm blade allerede, og en s lille stamme.
Det virker ret voldsomt. Den lille stamme m jeg s prve at sttte, med lidt jord eller en lille pind.
Mske har den bare brug for ekstra meget energi s, til at vokse sig stor og strk.

--
Hej Isaac , hvad med at give dem lidt luft cirkulation, f.eks en lille blser p laveste trin, f.eks 5x15 min. Om dagen. Det gr stammen vkstligt strkere, prv at se mine :-) de for 12x15 min. Hver dag.right

Svar Send privat besked
Nippe blade i starten?

Slagelse
29/04-2013 18:53

--
Du kan ogs lige stte en lille stttepind ved stammen :) Det er alt for tidligt at fjerne blade p dem - det vil stte vksthastigheden ned, og det er du vel ikke interesseret i?

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4001, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Steventow
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)