Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
kim eriksen (lewiks)
Indlg: 2

herlev
24/04-2013 15:57
Hej Alle,
Jeg er frste-rs-chilidyrker og har i den forbindelse haft stor glde af alle jeres indlg, artikler og gode rd.

Nu er jeg nogle mneder henne i processen, hvor alt er get efter planen. Jeg har spirret, set, plantet, omplantet osv. Alt sammen i et vksthus jeg har i min syd-vendte stue. Og 36 ud af 40 chili-fr er blevet til flotte chiliplanter... Jeg ved ikke om det er godt p jeres skala..?
Nu er problemet s bare opstet hvor jeg virkelig hber i kan hjlpe mig!

Jeg vil gerne have mine chiliplanter ud af vksthuset (de kan simpelthen ikke vre der mere) - men i det jeblik jeg tager dem ud begynder de at hnge og se slatne ud (som om saften vrides ud af dem) efter 10 min. dette gres indendrs og der er varme og lys. Men det virker som om at den store forskel i luftfugtigheden giver dem et slags "chok", eller de ikke kan tle skiftet - men jeg ved det ikke...

S jeg hber i kan hjlpe ..!

Mvh.
Kim

Svar Send privat besked
Scion Stem (scion)
Indlg: 341

N.SJ.
25/04-2013 10:20

--

--
Hej Kim,

Vr forsigtig, nr du flytter stueplanter til udenfor. Dine planter kan blive solbrndt. Jeg fik en masse solbrndt og den strke vind brd stngler og blade.

Til "hardened off" planter, jeg stter planterne i det skraverede omrde for en kort tid til hverdag og gradvist de er tilpasset det udendrs milj.

Mvh.
Scion

Svar Send privat besked
Pernille K (nille)
Indlg: 293

Kbh
25/04-2013 19:50
lewiks skrev:
Jeg vil gerne have mine chiliplanter ud af vksthuset (de kan simpelthen ikke vre der mere) - men i det jeblik jeg tager dem ud begynder de at hnge og se slatne ud (som om saften vrides ud af dem) efter 10 min. dette gres indendrs og der er varme og lys. Men det virker som om at den store forskel i luftfugtigheden giver dem et slags "chok", eller de ikke kan tle skiftet - men jeg ved det ikke...

S jeg hber i kan hjlpe ..!

--
36 ud af 40 lyder flot for mig. Tillykke med din nye hobby :-D

Det du beskriver har jeg ogs oplevet - og det er helt prcist som du skriver forskellen i luft-fugtighed og temperatur der giver dem et chok.

Jeg lste det ved frst at skynde mig at putte dem tilbage i det milj de kom fra - og s kom de fleste sig igen.
Nste dag lettede jeg lidt p lget, s luften gradvist blev skiftet ud med den luft de skulle ud og st i og drejede det mere og mere p skr, s luften blev trere og koldere.
Og det virkede, til sidst kunne jeg have dem helt ude.

S forhbentligt kan dine planter ogs akklimatiseres til deres nye omgivelser uden for mange tab.

Hvis der bare er lidt sunde blade tilbage p spiren br den komme sig - pj pj med det.

Svar Send privat besked
kim eriksen (lewiks)
Indlg: 2

herlev
29/04-2013 14:10
Hej igen,
Tak for gode rd og vejledning.

Jeg har nu gradvist bnet ind til vksthuset og det virker.. Nogle af dem har fet nogle "brndmrker" hvis man kan kalde det for det - alts sm pletter hvor bladene er trret ud og visne. Men de har det fint og lader til at gro stadigvk.

Skal nok holde jer opdateret.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)