Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Jord
Jacob Houborg Jensen (Houborg1)
Indlg: 17

Viborg
30/04-2013 18:31
Hej Chili fan

Str overfor en omplantning snart og var lige ude i plantorama og kigge efter nye potter, da jeg s de havde noget der hed vkst-ler hvor der stod at det havde en god evne til at suge vand fra jorden og afgive det efter behov.

Er der nogen der har erfaring med dette?

En andet sprgsml rejste sig ogs - hvordan blander i jeres jord?

Rent pottemuld eller kommer i andet i ogs?

Mvh Jacob
--

Svar Send privat besked
Jord
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
30/04-2013 18:53

--
Jeg kender ikke noget til vkst-ler :)

Og bruger en blanding af kbejord, hjemmelavet kompost, lidt kompost fra genbrugsstationen, en smule grus og lidt genbrugsjord fra sidste rs krukker - ikke i noget bestemt forhold, men sdan lidt efter, hvad jeg lige har adgang til...

Svar Send privat besked
Jord

Viborg
30/04-2013 19:34
Tak for svar. S vi jeg prve at se om jeg kan f fat i en smule grus :)

Posen ser sdan her ud

right

--

Svar Send privat besked
Jord
Pernille K (nille)
Indlg: 293

Kbh
30/04-2013 21:26
Jeg kendte heller ikke vkst-ler, men det gjorde google
http://champost.dk/side10350.html

Det ligner noget "leca" agtigt - eller perlite, eller andre af de ndbare/vandsugende brndt ler produkter man kan kbe.

Linket ovenfor beskriver, hvordan man skal bruge det - et lag i bunden af krukken + blande det i mindre mndger i selve jorden.

Har ikke prvet omtalte produkt, men har tidligere brugt leca p samme mde - det fungerer fint - og den pottemuld jeg har kbt sidst har perlite iblandet og det ser ogs ud til at fungere, ren pottemuld synes jeg kan have en tendens til at blive "kompakt"
--

Svar Send privat besked
Jord

Viborg
30/04-2013 21:40
Cool nok..

S er det da noget nemmere at kbe muld med perlite (eller noget der minder om) i, isr hvis opbevaring er et problem :)

Har i et godt tip til nemt at f planterne ud af gamle potter uden at rykke rdderne af dem og uden muld vlter ud over det hele?
--

Svar Send privat besked
Jord

Slagelse
30/04-2013 22:26

--
Ja - du skal vente, til rdderne fylder potten ud, og s skal du gennemvande den grundigt, da den hnger mere fast, hvis den er tr.

S skal du lgge hnden p jorden, s planten er mellem et par af dine fingre og forsigtigt vende bunden i vejret p det hele. Hvis den ikke glider ud af sig selv, kan du trykke lidt p pottens sider og ryste den let - det virker fint :)

Og stadig vre forsigtig, nr du vender planten igen - det ville jo vre lidt rgerligt at knkke den her :(

Svar Send privat besked
Jord
Jacob Jensen (jacopeno)
Indlg: 39

Skanderborg
30/04-2013 22:30

--

Hej Jacob.
Jeg synes ikke at det plejer at volde problemer.

Jeg lader jorden vre lidt tr og s klemmer jeg lidt hele vejen rundt om potten. S tager jeg ved lngest nede ved roden og trkker planten op. Du kan evt. vende bunden i vejret samtidig.

Jeg synes at rdderne plejer at holde p jorden.

1. omplantning plejer jeg at gre med en ske.

Vh. Jacob

Svar Send privat besked
Jord

Viborg
30/04-2013 22:47
Helt enig Anja. Det ville vre s rgerligt at komme til at knkke en plante :(
Jeg regner med at potte om imorgen, men det er jo bare at kaste sig ud i det..
--

Svar Send privat besked
Jord

Viborg
30/04-2013 22:53
Og tak for rdene. Vil prve begge metoder for at se hvad jeg synes er nemmest :)
--

Svar Send privat besked
Jord

Slagelse
01/05-2013 06:42

--
Synes, at den med at trkke i planten lyder lidt risikabel - bedre at lade den komme ud af sig selv :)

Svar Send privat besked
Jord
Alan Mortensen (Alan Mortensen)
Indlg: 37

Vejle
01/05-2013 19:16
Houborg1 skrev:Hej Chili fan

Str overfor en omplantning snart og var lige ude i plantorama og kigge efter nye potter, da jeg s de havde noget der hed vkst-ler hvor der stod at det havde en god evne til at suge vand fra jorden og afgive det efter behov.

Er der nogen der har erfaring med dette?

En andet sprgsml rejste sig ogs - hvordan blander i jeres jord?

Rent pottemuld eller kommer i andet i ogs?

Mvh Jacob
--

--
Hej Jacob, jeg bruger pinstrup pottemuld, der er sm ler stykker der virker p den mde du beskriver. Det er en succes :-)

Alan

Svar Send privat besked
Jord

Viborg
05/05-2013 23:28
Tak Alan. Jeg endte med at kbe det vkst ler, da de kun havde almindeligt pottemuld i plantorama, alts uden ler.. S hber jeg det giver et godt resultat :)

Mht. Ompotnings teknikker synes jeg helt klart det var nemmest at vande grundigt inden jeg tog planterne op af porten. Jorden hang bedre sammen og kom nemmere ud af potterne :)
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 4080, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: MashaAtoma
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 0)