Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
nye chiliplanter
Preben Hoffmann (Hoffer)
Indlg: 17

Albetslund
25/05-2013 21:41
hej, jeg er meget ny inden for chilidyrkning og vil gerne have lidt rd hvis muligt. jeg vedlgger her 2 billeder som jeg lige har plantet om for ca 14 dage siden, mit ? er nu om de ter sig ordentligt og ser ud som de skal ? hvis ja - hvad er nste skridt s. hber at det er ok at ??

vh hoffer
right
right

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Scion Stem (scion)
Indlg: 341

N.SJ.
25/05-2013 22:08
Hej Preben
Velkommen til forummet. Jeg er nysgerrig om de sorter af dine planter. Nogle sorter er langbenet nogle er ikke, undtagen nr de har ikke f nok lys. Held og lykke nyde forummet.

Mvh
Scion
--

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Preben Hoffmann (Hoffer)

Albetslund
25/05-2013 22:23
hej Scion, den ene hedder santos flame ( mild chili ) og den anden hedder chenzo ( strk )

glemte at stte label p s jeg ved ikke hvilken er som er den strke eller den milde ( flot ikke ) mener dog at den med lang stilk er den milde :)

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
25/05-2013 23:22

--
Hej Preben

Nste skridt er at srge for en masse lys til dem :) De er en lille smule spinkle og lyse. Har du drivhus eller udestue, som de kan komme ud i?

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Preben Hoffmann (Hoffer)

Albetslund
25/05-2013 23:39
har hverken drivhus eller udestue - har flere gange sat dem ud i solen de gange vi har haft solen fremme p vores terresse. men nr de str i solen s er det ligeson at de bliver triste, alts bladene falder sammen. tnkte p at kbe et lille transportabelt drivhus som man kan kbe - ville det vre en god ide eller skal jeg bare tage dem ud nr vejret er blevet bedre eller hvordan ?

dem jeg har kigget p er dem her

http://www.moreland.dk/da/products/plantekasse/cover-til-plastkasse/?partno=80015110

eller denne her

http://www.moreland.dk/da/products/minidrivhus/dobbelt-plantehus/?partno=80015139

eller denne her

http://www.moreland.dk/da/products/minidrivhus/drivhus/?partno=80015123

vi har ikke s meget plads :)

vh
hoffer

Svar Send privat besked
nye chiliplanter

Slagelse
26/05-2013 07:50

--
De skal vnnes gradvist til solen i lbet af en 8-10 dage, s du starter med at stte dem ud i kort tid i begyndelsen, for solen er hrd ved dem sdan lige p en gang :)

Og l er vigtigt - af de tre muligheder ville jeg mske vlge den nederste, men bruge den uden lget, for der vil blive alt for varmt, hvis der er lukket. Men den vil give fint l, som ogs er supervigtigt, da vinden er meget hrd ved planterne :)

Nr du s planter om nste gang, kan du sagtens plante dem dybere i potten, s du lige fr dkket lidt af stnglerne, som er en lille smule ranglede - s fr du nogle pnere planter :)

rgerligt, at denne er udsolgt - den havde ellers vret fin: http://www.moreland.dk/da/products/minidrivhus/mini-drivhus-2-%C3%A5bninger/?partno=80015183
De har haft den i Lidl for nyligt, men jeg ved ikke, m de har den endnu... Jeg bruger dem selv i kkkenhaven til sarte planter - lidt spinkel, men god!

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Preben Hoffmann (Hoffer)

Albetslund
26/05-2013 10:20
er det begge sorter som skal plantes dybere eller kun eller kun dem som er lange, og hvor langt skal de s ned i jorden - ( hvornr skal de plantes om ? ) har lige set at nogen ike mener at santos flame er en spiseplante ? ved du noget om det ??

vh
hoffer

Svar Send privat besked
nye chiliplanter

Slagelse
26/05-2013 11:40

--
Har du prvet at sge lidt her p forum? For den med omplantning og dyb plantning har vret behandlet rigtig mange gange fr :)

Du kan ogs prve p Facebook - sg p danske chili entusiaster - det er en meget aktiv side,og sgefunktionen der kan ogs hjlpe med gode tips!

Og nej - jeg kender ikke Santos Flame. S vidt jeg ved, kan de alle chilier spises - dog skal man vre forsigtig med prydchilier direkte fra handlen, som kan vre behandlede med "strforkorter" - vksthmmende midler, og de br ikke spises :(

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Preben Hoffmann (Hoffer)

Albetslund
26/05-2013 13:30

ok, takker for svar ;)

vh
hoffer

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Preben Hoffmann (Hoffer)

Albetslund
30/05-2013 15:35
hej anja, sorry for asking men nu har jeg ledt herinde ang om at omplante dyber og jeg kan ikke finde noget - heller ikke nr jeg sger efter det. et andet ? er nu nr solen er fremme hvor lang tid m de st i solen inden de skal tages ind igen ( du skriver at de gradvist skal vnne sig til solen ) samt hvornr tror du ud fra mine billeder at der skal omplantes ?

p forhnd tak :)

Mvh
Hoffer

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Preben Hoffmann (Hoffer)

Albetslund
30/05-2013 17:05
skal lige have dette med , kunne dette mini drivhus mske bruges ?

right

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Jacob Jensen (jacopeno)
Indlg: 39

Skanderborg
30/05-2013 20:35

-- Hej Stoffer.

Hber du kan bruge mit svar selv om du har adresseret til Anja.

Helt generelt kan man sige at nr rdderne bliver synlige i bunden af potterne s skal de plantes om.

Mht. til dybden kan du bare stte dem s kimbladene er lige over jordoverfladen. Bare srg for at bladene ikke ligger hen ad jorden og ikke rrer kanten af potterne. Ellers risikerer du at bladene bliver delagt.

Venlig hilsen Jacob.

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Preben Hoffmann (Hoffer)

Albetslund
31/05-2013 11:19
hej jacop, takker for svar, nu er jeg jo helt grn p dette omrde s mske et dumt ? hvad er kimbladene og nr jeg planter dem om kan jeg s godt bruge det samme jord samt hvor store potter skal de s omplantes i. kommer lige her et nyt billeder af mine planter. har ogs lst at man godt m sprjte dem med vand(bestve dem) med en sprayflaske - hvor tit ?

right

vh
Hoffer ( og ikke stoffer ;) )

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Jacob Jensen (jacopeno)
Indlg: 39

Skanderborg
31/05-2013 20:44

--
Hej Hoffer.

Kimbladene er de to frste blade der kommer frem.

Frene sttes i s og priklemuld og ved frste omplantning bruges der pottemuld eller muld fra planteskke. Det er denne jord du skal bruge efterflgende. Du bruger den jord som den str i men fylder mere i da potten jo er strre end den forrige.

Jeg vil mene at du skal potte om to gange inden du udplanter endeligt i plantesk eller omkring 10 liters potte. Mindre planter skal mske kun omplantes en gang og s ende i en mindre potte.

Vandforstveren bruger jeg kun ved de helt nye spirer.

Men tag at skimme alle indlggene igennem for der str meget af det som du sprger om.

Vh. Jacob

Svar Send privat besked
nye chiliplanter
Preben Hoffmann (Hoffer)

Albetslund
31/05-2013 23:50
Hej Jacob , vil det s sige at de blade som sidder under kimbladene skal nippes af
Og s plantes dybt ?

Vh hoffer

Svar Send privat besked
nye chiliplanter

Slagelse
01/06-2013 08:09

--
Hej Preben -

der sidder ikke blade under kimbladene, da kimbladene er de nederste blade, der ser lidt anderledes ud end de "rigtige" :) Men det ser ud til, at nogle af dine planter allerede har smidt kimbladene, og s kan du evt. plante dem, s der er en 3-4 cm op til bladene fra jorden.

Men ellers prv at sge p omplantning her p forum - der er lavet rigtig mange trde om det emne :)

mvh
Anja

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3891, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: kovaliev.P-1967
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)