Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Newb - nipning af chilier
Bo Jensen (SovsenJensen)
Indlg: 27

17/07-2013 00:53
Hej chilifans,

Jeg er ganske ny i chiliverdenen, men er begyndt med et par planter, jeg fandt i et gartneri. Jeg har naturligvis lst side op og planke ned om arter, sorter, styrke, dyrkning, pros/cons osv. men er lige lidt i tvivl her - hber, en venlig sjl kan kaste lidt lys p det;

Jeg har forstet, at ved at nippe de frste 7(5-8) blomsterknopper, gr man planten lidt strkere, og mere frugtgivende.
Jeg er bare lidt i tvivl om hvornr/hvor osv disse nappes.
Jeg har ogs set/lst/studeret Sren Friis' "nippe-skole"...

Mine chilier str i en vindueskarm, p billedet herunder ses min Pequin, som er den af de to der har strst fremgang (den anden er en Aji Yellow).

Som det kan ses, er skud ved vkstpunkt 1 selvdd - regner ikke med, det er et problem...

Med de skud Pequin'en har i vkstpunkt 2 og 3 - er jeg da lnge for sent ude vedr. nipning?
Hvis ikke - br de s nippes ved pkt. 1 eller 2?
(Selv regner jeg med, det er ganske ligegyldigt, men belr mig gerne)

Jeg blev en anelse rundforvirret da jeg lste om de "uhyre srbare fimre-blade" der skulle vre ved knoppen/skuddet, og som man (benbart) skal passe meget p ikke at beskadige - men gr ud fra, disse blade er der afhngigt af sorten - de findes ikke p Pequin'en.
Min Aji viser tegn p disse fimreblade med meget mindre knopper (2-4 mm.) end Pequin'en.

P forhnd tak for hjlpen :)

left

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
18/07-2013 08:12

--
Jeg har slet ikke styr p "nippeskolen" - vil bare sige, at man ikke ndvendigvis SKAL nippe sine planter. Man kan gre det af kosmetiske rsager, men det forsinker blomstringen, at planten skal bruge krudt p de nye skud, skal man lige vre klar over :)

Svar Send privat besked
Bo Jensen (SovsenJensen)
Indlg: 27

18/07-2013 11:16
Hej Anja,

OK, tak for svaret.

Jeg er kommet frem til, at jeg lader dem sidde som de er.
S m planten give det fra sig, den kan :/

Har dog nippet de nederste nye blade, s planten kan fokusere p "det rigtige" :)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3787, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: Tarikdes
Antal Emner: 2206
Antal indlg: 18218 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 2)