Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Mistet styrke
kristen schmidt (sandru)
Indlg: 25

Vordingborg
17/08-2013 08:20
Hej
Jeg oplever et mrkeligt fnomen i r. Mange af mine chillier mister deres styrke, nr de opvarmes. Det er ikke fordi, de ikke er strke, nr jeg hster dem, men s snart de kommer i forbindelse med varme, ja s bliver det en tam omgang.
Er der nogle af jer, der har en ide om, hvad problemet kan vre? Jeg har prvet nogle af sorterne fr, uden at mde dette problem.
Mange hilsner
--
Kirsten

Svar Send privat besked
Mistet styrke
Eirik Aspoey (eirik.aspoey)
Indlg: 1

09/07-2014 16:21
Hej Kirsten,

Jeg har lige oplevet noget lignende.
Jeg dyrket 3 typer chili, i 2012 fra fr i frugter jeg kbte i Super Brugsen.
Det var en gul thai chili, Red eye samt en gul habanero.
Alle tre planter gav frugt, som passet fint med forventet styrke.
Da jeg hstede chili fra planterne, trkede jeg en del fr som jeg ville gemme til nste r.
Det er s nu her i 2014.

Jeg har plantet 2. generation fra mine egne planter her i Danmark samt i min fars drivhus i Norge. Min fars planter er blevet super store og flotte, og giver mange frugter. Men... De smager som peberfrugt, alle sammen. Alle 3 typer chili fra 2. generation smager som paprika. Det er meget underlig. Min far har for vrig gdet planterne med hnse gdning, jeg ved ikke om det har noget med det at gre.

Er der andre der har oplevet dette, eller som har en forklaring p hvad det kan vre?

En anden sjov historie er at for 5 uger siden, var vi p Vesterbro Burger, og jeg bestilte en meget strk burger med chili paste og en hel chili i toppen. Denne smagte over hovedet ikke strkt, men mere som paprika. Ugen efter, var vi p en coctail bar her i KBH, og jeg bestilte en Chili Kiss, som er en coctail med presset chili og en lille bid af en chili i. Denne drink smagte ikke som den plejer. Den var slet ikke strk. Jeg nvnte det til bartendere, som viste mig pakken med "meget strke" chili som vi smagte p. Jeg havde ret, de smagte som paprika.
Ugen efter det igen, fandt jeg den samme posen i Super Brugsen. Da jeg kom hjem med posen, bnet jeg den for at teste disse "meget strke chili". De smagte ogs som paprika.
Det kan jo godt vre at det mske er kun denne ene forsendelsen som er kommet til Kbenhavn er pakket forkert, eller om det mske er en drlig hst. Det er dog lidt mrkelig at dette ikke er opdaget inden de blev sendt ud.
Hvad kan dette vre? Er det det samme som er sket med denne hsten fra Super Brugsen, som med min fars chili i Norge?

--
Eirik

Svar Send privat besked
Mistet styrke
Pernille K (nille)
Indlg: 293

Kbh
10/07-2014 18:57
Det har jeg ogs prvet, med en bestemt plante sidste r - hvis man prvesmagte dem r, var de strke, men nr de var rget i gryden forsvandt det ligesom.

Er ikke hundrede p at jeg kan huske, hvilken det var, men mske var det cheyenne (en gul sort)

Ang. Eiriks anden generation supermarkeds chilier, s er antagelsen at mange supermarkedschilier er hybrider (F1), som ikke er frstabile, og det kan derfor vre et tilbagefald til en mild forfader der gr at de bliver til "paprika"

Hber du fik lidt rabat p din "strke burger" og cocktail, der var lavet med "paprika"
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3889, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: sanhvcLog
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)