Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Modning
Michael Staunstrup (MichaelSahlmannStaunstrup)
Indlg: 2

24/08-2013 20:39
Hey
Er ny chili dyrker og mit frste projekt er en fatali det er get over alt forventning ptrods af sen plantning.
Har en stor plante med 30+ frugter men synes ikke der sker noget med modning, tolmodighed eller er nogen tricks.
Fik af vide man kunne modne frugterne hurtigere i vinduet, alts plukke dem grnne.

Tanker og erfaringer er meget velkomne
--
Michael Sahlmann Staunstrup
--
Michael Sahlmann Staunstrup

Svar Send privat besked
Modning
Michael Staunstrup (MichaelSahlmannStaunstrup)
Indlg: 2

24/08-2013 20:41
right

Svar Send privat besked
Modning
Scion Stem (scion)
Indlg: 341

N.SJ.
24/08-2013 22:04
Hej Michael

Jeg har ogs Fatali de fr moden. Jeg fik nogle tips til at gre det hurtigere "fjerne blomster og sm grene med blomsterknopper"

En af mine Fatali planter bliver moden.

Vent andre forum medlemmer kan have bedre svar / hjlper.

Fatali Yellow 13AG13A photo IMG_3193_zpsaa4faf68.jpg

Mvh
Scion
--

Svar Send privat besked
Modning
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
26/08-2013 07:52

--
Tlmodighed er altid en god ting at finde frem, nr man dyrker chili - de er bare meget lnge om at modne...

Det er ikke altid en god id at plukke dem af grnne - prv at lse her, hvad Maria, som ved virkelig meget om chilier, har skrevet:

"Man skal vre obs p, at plukkes de for tidligt, s modner de ikke vk fra planten - og der er en chance for at de rdne/bliver blde under modningsprocessen selv, hvis de har fet lidt farve fr de modner helt.
Chilier er ikke-klimakteriske. Dvs. der er ikke en stor ethylen-produktion, som styrer modningen (som f.eks. bananer eller avokado, der derfor kan eftermodne vk fra planten).
Hos chilier sender moderplanten et modningssignal til chilifrugterne om, at visse af processerne knyttet til modningen skal starten (f.eks. sukkerophobning og respiration). De processer stter s gang i dannelsen af carotenoider, der giver farven.
Hvis en chili plukkes grn, s er signalet om "modning" ikke givet og derfor vil den ikke modne vk fra planten. Men plukkes chilien, nr signalet er givet, s kan eftermodning ske vk fra planten. F.eks., hvis chilien er delvist modnet/lidt farvet."

Hvis din plante har sat en masse frugter, kan du evt. fjerne de nye blomster, der kommer, s den ikke bruger krudt p dem ogs, men sender det hele til de frugter, der allerede er i gang.

Du skal endelig ikke begynde at klippe i planten eller fjerne blade, som nogen gr - det vil kun forsinke processen, for s vil den g i gang med at stte nye blade - igen noget, der stjler fokus fra modningen af frugter :)

Svar Send privat besked
Modning
Scion Stem (scion)

N.SJ.
26/08-2013 21:13
Anja forklaret udmrket. Mange gartnere har mange midler, de bruger til at f mere frugt og andre fordele. Tomat growes fjerne sm grene kaldet "suckers" for at f udbytte, de har brug for. Jeg har fet mange tips fra mange chili entusiaster men alle af dem er ikke arbejder p min dyrke tilstand. Jeg er ndt til at nappe de tips og iflge min situation. Jeg hber, du vil f, hvad du nsker, held og lykke.

Mine Fatali bliver modne, nogle billeder her.

Fatali Yellow 26AG13B photo IMG_3445_zps941aa516.jpg

Fatali Yellow 26AG13A photo IMG_3443_zps838709e9.jpg

Mvh

Scion

--

Svar Send privat besked
Modning
Scion Stem (scion)

N.SJ.
27/08-2013 20:38
Billeder

Fatali 27AG13A photo IMG_3492_zps4ad4c743.jpg

Fatali 27AG13B photo IMG_3491_zps658ca97d.jpg

Mvh
Scion
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3878, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: IanjGrimE
Antal Emner: 2209
Antal indlg: 18222 (i dag: 0, denne uge: 3, denne mned: 3)