Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Led for begyndere? Hvordan og hvorledes ift Led?
Isaac Rajman (isaac)
Indlg: 67

Kbh
13/10-2013 05:35

--
Jeg str og vil gerne prve krfter med LED dyrkning, nu da sommeren er get p hld. Hvordan skal jeg bre mig ad, feks hvor mange Watt skal prerne vre p, hvilken farve og type, hvordan skal de placeres ift planten, kan man gre det i de mneder hvor sommeren ikke giver nok lys og varme uden videre?
Er det bare at smkke en rkke lys sammen i et ophng af en art, og s bare give dem al det lys den kan trkke nr solen ikke skinner igennem feks fra tidlig eftermiddag til tidlig morgen?
Jeg har en stor stue ca 15 kvm.
Hvad med gdning osv?
Og hvor meget vil det koste ca?

Er der nogle sorter der er bedre end andre ift LED lys?

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
13/10-2013 05:39

--
Billiggro har et skema ift spiringsfase, grofase og blomstringsfase: http://billiggro.dk/da/content/36-vaelg-det-rigtige-plantelys-
Er det en god rettesnor? Gr ud fra at LED-Anja mske kan komme med nogle inputs.

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
13/10-2013 06:13

N ja jeg har heller ikke lyst til at hele rummet bliver oplyst i lyserd eller hvilken farve lyset end har. S kan man ikke bare bygge en stor boks til hver kasse, og lukke den til s lyset bliver inde i boksen? Eller skal de helst ogs have lidt alm sollys?

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
13/10-2013 06:29
Og hvor kber jeg det billigst? Alts lys og ophng og materialer? Udenlandske og danske webshops er ok, men foretrkker en fysisk butik i Kbh.
En sidste ting er der noget med hensyn til gdningen jeg skal vre opmrksom p? Hvad med fr? Har de godt af at modtage lys helt fra start af, nr de frste kim spirer?
Og kan alle chiliplanter sttes under lys? Regner jeg da med.

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
13/10-2013 06:45

--
N ja er der en periode man skal flge ift sning, spiring, vkst og blomstring ift rstiden? Eller kan man starte i alle rets 12 mneder bare man har nok Lys og nring?

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
13/10-2013 06:49

--
Kan man egentligt redigere i sine indlg? Synes ikke rigtigt jeg kan finde den funktion nogle steder.

Anyways jeg har fundet denne her artikel af Led-Anja:
Led artikel

Og hvad med varmemtte? Det lyder til at det er en rigtig god ide, hvad jeg har lst rundt p nettet og i artiklen her.

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
13/10-2013 08:16

--
Hej Isaac

Jeg ved ikke,hvor meget du har vret rundt p chilifan, for der er skrevet en masse om LED, f.eks. her:

http://chilifan.dk/da/forum/?forumID=2&topicID=488&HL=LED%20plantelys

og her:

http://chilifan.dk/da/forum/?forumID=2&topicID=579

Men en meget kort version:
Undervarme med enten varmemtte eller spirekasse fremmer spiringen rigtig meget - et opvarmet badevrelsesgulv kan gre det samme, hvis man har sdan et

Hvis man har lys nok, kan man starte hele ret rundt

De behver ikke sollys, hvis de fr LED nok,og i artiklerne herover er der forslag til, hvordan de kan afskrmes

Jeg tager mine planter ud af spirekassen, s snart de spirer, giver dem blt lys i 6-7 uger og skifter derefter til blandet med ca. 20-25% blt og resten rdt lys

Prolys.dk ligger i hvert fald i Kbenhavnsomrdet - men ellers kan du jo bestille gode lamper her: http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=57&zenid=a29fbfea79c18a2c4b7e4300f6453698

Ophng er meget enkelt - bare en ledning med en E27-fatning

Jeg er ikke enig med billiggro i mange af hans teorier - jeg bruger den erfaring, jeg har fet gennem snart 6 r med LED. Jeg synes, at han komplicerer det hele undigt - min erfaring er, at den helt prcise fordeling af rdt/blt ikke er s pokkers vigtig, og jeg har ikke ret gode erfaringer med hans skaldt Chili-special. Mine planter gror ikke lige s godt under den som under dem med mere rdt lys.

Jeg gder med tomatgdning i oplsning - ogs kbt hos Bjarne, det er den, der hedder BioBact - sr i s- og priklemuld og dyrker i almindelig plantejord

Jeg ved ikke, om jeg har dkket det hele - men s m du i gang med at sge i artiklerne under dyrkning. Hvis du kan finde p sprgsml, som ikke allerede er behandlet der, vil jeg gerne svare, hvis jeg kan :)

Mvh
Anja

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
13/10-2013 15:31

--
Okay. Jeg kigger p dine forslag anja, ogs angende 6-7 uger med blt lys, derefter 20-25% og 75-80% rdt.
Jeg brugte for 1 r siden helt almindelig gdning i normal oplsning og opnede fantastiske resultater. Tog aldrig nogen ph vrdi prve eller lignende, og de var meget givende alligevel.
De fik ogs tonsvis af sol. I r var jeg for sent ude, og de var for sm og fik for meget varme, s kun min overvintrede Jalapeno gav afkast en 25-30 jalapenos.

Den lektie har jeg lrt, afskrm dem fra for meget direkte sol hvis de stadig er i vkstfasen.

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
13/10-2013 16:11

--
Kan man selv justere farven/blgelngden p sdanne Led-Prer? Ellers har du en lille guide du kan linke til. Jeg har lst lidt inde p billiggro.com.
S hvad gr jeg rent praktisk? Kan det virkeligt passe at sdan en diodepre koster 600kr? Og hvor meget dkker den Anja? Jeg skal have dkket nogle aflange altankasser som udgangspunkt. Mske skifter jeg til plasticpotter til spiring og en del af vkstfasen, men underligt nok s har jeg bedst erfaring med altankasser i stedet for sm potter. De vokser langt bedre. Har du nogen id om hvorfor? Det er samme jord, men mske er nringsforholdet anderledes pga areal og belysning og gdning?

Kan du give en prisid hvor meget det vil koste pr kvm oplyst areal pr r med de mest effektive feks 17W prer?

Svar Send privat besked
Jonnie Madsen (Jonnie)
Indlg: 9

Kbenhavn
14/10-2013 18:44
Ja, nu kan det godt vre at der er nogle der stejler, men jeg har kbt en del LED p aliexpress i kina. Her koster en pre med 170 LED, ca 70 kroner inkl forsendelse.
Den 5 watt jeg bruger lige nu med 80 LED ca. 25% bl, kostede omkring 35 kroner, og er fuldstndig mage til dem jeg har set i silvan til 399.-
De er CE mrkede, og blgelngderne for bde blt og rdt lys ligger indenfor de anbefalede niveauer.
Mine chilier gror fint under dem, og s gr de fra 3-15 watt, s de belaster ikke strmregningen nvnevrdigt.

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
14/10-2013 22:54

--
Kigger p aliexpress.
Er det p alibaba eller er det aliexpress.com? Har du en id hvad jeg skal sge om feks inde p alibaba? Der er mange sgeord og kategorier. Jeg har skrevet growthlight p alibaba. Er det korrekt? Og hvad med rene bl lys? Er et bde rene bl lys og blandede jeg skal kigge p?
Alibaba Growthlight

Svar Send privat besked
Asbjrn . (Asbjrn)
Indlg: 19

Nordjylland
15/10-2013 11:42
Ang. kb af LED i Kina skal i huske p hvorfor i kber LED. Levetid og hjere lysudbytte per watt.

Hvis lampen er drligt lavet = drlig kling, ringe effektivitet p strmforsyningen og den forkerte model af LED chip.
Vil der ikke vre noget at hente i forhold til eksisterende og gennemtestede lsninger som fx. T5/PLL lysstofrr, faktisk er der risiko for at den billige LED har bde ringere levetid og et drligere lysudbytte.

Osram, Philips og Cree er nogle af verdens strste producenter af LED chips og det er ogs disse firmaer der sidder p strstedelen af patenterne indenfor LED, s start med at kigge efter disse nr i handler LED. Udviklingen foregr med voldsom hast og derfor kommer der hele tiden nye og forbedrede modeller p markedet!

En anden ting er at lys til planter, mles i umol (micromoles) og ikke lumen eller lux. S sprg efter umol/w p pren. Alt over 2,6 umol/w er lgn p nuvrende tidspunkt.
1,5-2,4 umol/w er et godt udgangspunkt.

--

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
20/10-2013 20:08

--
Der er godt nok mange at vlge imellem p Aliexpress.com.
Jeg kan se at billiggro anbefaler 90 grader vinklede prer.
Proplant 6 17W

Hvad skal jeg vre srligt opmrksom p p de kinesiske sider, ift dioder osv? Der er en masse forskellige prer. Jeg prver med rene bl prer og bl/rd 25/75% som anja har gode erfaringer med. Men det er godt nok ikke til at hitte ud af hvad er godt og skidt p de sider.

Jeg kan se at Asbjrn anbefaler at man gr efter nogle af de store producenter, da det boder kvalitet. S det vil jeg gre. Men ellers er der ogs Ufo lys, og firkantede lys-ophng som dkker et pnt stort areal.

Og hvad med de diode-prer hvor man selv kan skifte lysene ud? Er det praktisk, og hvordan foregr det rent teknisk? Skal man ind og skrue p de forskellige dioder omme bagp pren feks?

Anja hvad ville du kbe af kinesiske prer og p hvilke sites? Hvis jeg skal kbe bl og blandede bl og rde prer?

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
20/10-2013 20:19
N ja findes prererne i strrelsesforholdet 25/75 bl rd, eller skal jeg ud og kbe feks en ufo og s ndrer dioderne manuelt? Eller er det praktisk at kbe forskellige prer og blande lyset imellem flere lamper? Jeg tnker bare at det ikke er srligt smart/praktisk at bruge flere forskellige lamper og prer til samme areal.

Er ufoer vejen frem hvis man skal ud og justere de forskellige prers farver?

Svar Send privat besked

Slagelse
21/10-2013 08:54
Jeg vil ikke fremhve nogle bestemte kinesiske prer - har lidt forskellige og er ikke meget imponeret over dem. De er meget svage i lyset sammenlignet med dem, du kber herhjemme. S her vil jeg foresl, at du bestiller lidt forskellige hjem og prver lidt - bare husk den med ikke at bestille for mere end 80 kr. ad gangen incl. fragt.

Det er noget vrvl, at man skal g efter 90 graders spredning - 120 er meget bedre, da f.eks. ProPlant 6 og dem, som Bjarnes Fr og Planter slger, er rigeligt kraftige til at klare den strre spredning og dermed give et strre dkningsomrde, s man kan klare sig med frre af dem.

Jeg har haft en UFO, men det er ikke en lige s god og fleksibel lsning som at have flere af de mindre udgaver, da de er lettere at placere praktisk.

Som jeg vist skrev tidligere, er det ikke min erfaring, at man behver vre s nrdet omkring rd/blfordelingen, og det betyder ikke det fjerneste, at lamperne ikke er ens. Jeg har mange forskellige versioner og bruger dem helt tilfldigt over mine planteborde. Jeg har nogle af de bl, som jeg bruger til sm planter - men det er ikke en ndvendighed, da man ogs sagtens kan bruge det blandede lys til dem og f fine planter ud af det.

Du nvner de firkantede paneler. Jeg ved ikke, hvilke af dem, du mener, man du skal ikke kbe dem, der har flere hundrede sm dioder med en meget svag effekt pr. diode. De duer kun til at hnge helt nede over planterne og dkker derfor et meget lille omrde - og jeg har kun hrt om dem, at de gr hurtigt i stykker :(

Alt det er med justering af enkeltdioder ved jeg ikke noget om - og med nogle gode lamper er der i mine jne ikke behov for det...

Lste lige tilbage i trden og kan se, at du primrt skal have dkket aflange altankasser. S skulle du tage at se p denne udgave:

http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&cPath=57&products_id=3234
--

Svar Send privat besked
Asbjrn . (Asbjrn)
Indlg: 19

Nordjylland
21/10-2013 10:44
Som Anja skriver igen og igen, er chili ikke sarte nr det kommer til blandingsforholdet mellem de enkelte farver, ligesom at chili som en af meget f plantesorter kan dyrkes udelukkende under rd/bl LED hvor stort set alle andre planter vil krve noget blandingslys for korrekt vkst. - Jeg har dokumentation for det hvis Anjas og mit ord ikke er nok.

Nr jeg nvner Osram, Cree og Philips, s betyder det ikke at det str p lampen. Ex ProPlant6 indeholder Cree XP-E chips.
For mit vedkommende er det et sprgsml om at kigge p LED chippen og derved kan jeg se hvilken model det er, s i m meget gerne smide billeder op hvis i har sprgsml ang. disse.

Isaac, det vil vre dumt at bruge mange penge p en LED lampe hvor du selv skal til at modificerer den, det er ikke noget man bare lige gr. Men hvis det er den vej du vil skal jeg gerne hjlpe dig ;)

--

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
22/10-2013 21:47

--
Det er nogle brugbare indlg i kommer med, men problemet er sdan set bare hvilke prer jeg skal kbe.

@Asbjrn jeg lagde godt mrke til p bla. aliexpress at under detaljerne for de forskellige producenter er der nogle der har Original Epistar og Cree bla.
Det er den rettesnor jeg gr efter, nogle af de kendte og anderkendte mrker. Som m jeg bare hbe at der ikke er tale om skod-kopier.
Men den slags kan man nok aldrig gardere sig imod, andet end at kbe fra feks autoriserede forhandlere eller producenter.

Jeg betaler aldrig 599-699 for en enkelt pre, da jeg er sikker p at der er lagt flere hundrede procenter oveni, ift at kbe dem direkte fra Kina. Jo der kommer told og moms og en risiko for at produktet ikke helt lever op til hvad man forventer, men det er en chance jeg er villig til at tage.

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
23/10-2013 01:07

-- Jeg bliver ndt til at sprge angende Prolys Proplant6

Da jeg ingen forstand har p LED, andet end hvad jeg kan lse mig til her i trden, i de andre trde angende LED, og p nettet generelt, sprger jeg lige angende feks Proplant6 pren.
De 689 kr de vil have, hvor meget vil det koste hvis jeg kber pren enten fra den kinesiske producent/eller lignende, eller fra dropship?

Og hvordan fanden sorterer man i alle de forskellige prer og producenter fra Kina?
Jeg kan jo ikke se nogen grund til at betale 590-690 for en pre, hvis man kan f den prcis samme eller lignende til 10-30$+told og moms.
Men jeg kigger s p de tekniske specifikationer, og der kommer 1 milliard muligheder p alibaba. Feks Cree, 17w E27 fatning osv.
Det er godt nok en jungle i kina. Ellers er alternativet s vidt jeg kan se at betale 2-3x prisen og kbe dem i Danmark, sikkert de samme prer de kber direkte fra kina.

Men det virker til at vre ret uoverskueligt at sortere de drlige prer fra de gode sdan umiddelbart.
Selv hvis det er samme producent som de anderkendte mrker, s er man ikke garanteret at det ikke er en drlig version man kber.
Jeg lser ogs hvad johnny skriver, og at han har vret heldig med en billig pre til under 100 kr. S mske gr jeg bare efter de mellembillige prer, med korrekt effekt og spredning og med gode chip-mrker.

Jeg tror ogs jeg gr for meget op i det, det virker til at vre et junglemarked, hvor man som udgangspunkt kun kan g efter andres erfaringer.

Svar Send privat besked
Scion Stem (scion)
Indlg: 341

N.SJ.
23/10-2013 17:21
Velkommen til HOT WORLD.

LED growlights bliver meget billige nu. Jeg brugte 36W og 10W. De 36W LED er 3W chips og 10W er 2W chips. Jeg foretrukket 3W chips det kan trnge ca 5/6 ft hj plante. Sidste uge jeg bestilte 40W igen. Bde 10W og 36W gr meget godt, men 36W gre det bedre.

Mange af mine planter har mange umodne blg. De 36W LED Growlights gre dem modne hurtigere end 10W LED.

40W

40W LED Growlights photo 40WLEDGrowlights_zps1a4a298e.jpg

36W

photo IMG_1652_zps499de26a.jpg

photo IMG_1647_zps65653880.jpg

10W
LED 02 photo IMG_1906_zps60664fec.jpg

LED 01 photo IMG_1907_zps974bc90d.jpg

Wavelingth: Red 660nm, Blue 445nm
Luminous Flux- 2500-3000LM

Vlg de rigtige LED Grow Lights ville give os sand fornjelse at dyrke stueplanter.

Scion

--

Svar Send privat besked
Isaac Rajman (isaac)

Kbh
24/10-2013 00:27

--
Hvad er de "rigtige" Led Grow Lights scion? Handler det om producenterne, mere end om de har de rigtige led-chips inde i deres diode-prer? Har du nogle kinesiske producenter/dropship som du kan anbefale? 3W chips er ogs hvad jeg gr efter, hvad folk anbefaler her i trden.

Svar Send privat besked
Scion Stem (scion)

N.SJ.
24/10-2013 19:42
Hej Isaac

Tak for sprgsmlene.

Jeg har kbt fra eBay UK shipping er gratis, og der er ingen skat overhovedet.

3W chips er bedre end 2W chips. Samt sammenligne detaljerede oplysninger om LED Growlights slger p det danske online butikker og eBay. For eksempel den 36W LED med 3W LED chips koster omkring kr.150 inklusiv forsendelse gebyr p eBay . P dansk onlineshop for 18W med 3W chips koster mere end Kr.600 herunder skibsfart, for mig er det meget dyrt. De fleste af LED Growlights er fremstillet i Kina under forskellige navne. S jeg vlger at kbe kinesiske produkter, fordi de er billige og plidelige. Men i eBay, du ndt til at vlge de rigtige slgere. Jeg anbefaler disse to eBay-slgere "luozheng2012" de fleste af deres produkter er 3W chips og "ledgrowlightfactory" de fleste af deres produkter er 2W chips.

Scion
--

Svar Send privat besked

Slagelse
25/10-2013 18:48

--
selv om du handler via ebay.co.uk kommer mange af varerne stadig fra Kina, og det er derfor man risikerer at blive plagt told og gebyrer oven i prisen. S bestil ikke for mere end 80 kr. incl. fragt ad gangen, s er du p den sikre side

Jeg har vret der, s et kb p 120 kr. blev pludselig til over 300 kr., for der bliver bde lagt told, moms og behandlingsgebyr p...

Der er i vrigt gennem de sidste r skrevet en del om, at der ikke er en fordel plantemssigt ved 3w frem for 1w-dioder - bare kvaliteten er i orden :)

Jeg har et par kina-lamper, men lyset er meget langt fra de gode og dyre modeller her fra DK - i mine jne er de kun til supplement, ikke som eneste lys.

Svar Send privat besked
Scion Stem (scion)

N.SJ.
26/10-2013 00:01
Chinese products?

Jeg tror, ​​de fleste af dem er kinesiske produkter, ssom 36W og 10W jeg bruger det.

Jeg altid anbefale billigere og plidelige produkter til enthuiasts. Hvad jeg har skrevet i forummet, er baseret p mine praktiske erfaringer.

Jeg har aldrig nogensinde anbefale at kbe disse over opkrvet growlights. Jeg har kbt n gang Growlights fra "Nelson Garden" meget dyrt, og jeg kan ikke se nogen forskellige fra de kinesiske produkter, jeg brugte.

Undskyld, jeg ikke opfordre til at kbe over prissatte produkter. :-)

Scion
--

Svar Send privat besked
Christian Bruun (ChristianDB)
Indlg: 5

rhus
30/10-2013 14:59
Et uddybende sprgsml til LED
--
Jeg tillader mig at lne denne trd til et sprgsml.

Jeg har lst vidt og bredt herinde omkring LED-lys og er blevet meget interesseret i at benytte dette til chilidyrkning. - Men jeg har ikke kunnet lse mig frem til et prcis svar p det sprgsml jeg sidder med.

Jeg str snart med et 80x120cm skrivebord som jeg ikke skal bruge til studiet mere, og derfor vil jeg benytte det til at dyrke chilier p.

Jeg forestiller mig at jeg ender p 5-8 planter, der i den sene vinter og forret skal st p skrivebordet under LED-lys. Senere p ret skal planterne dels st under LED-lys om formiddagen, dels st i en vestvendt vindueskarm eller terrasse.

Det prcise sprgsml er: Vil denne LED kunne opfylde mine planters behov? http://www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&cPath=57&products_id=2653

Svar Send privat besked

Slagelse
30/10-2013 22:21

--
Hej Christian

Jeg kan fint anbefale dig Bjarnes lampe - og det gr vel ikke noget, at den er p tilbud ved hurtig bestilling :)

Den kan dkke ca. 1 m2, s det passer jo meget godt med dit skrivebord...

Noget andet er, at hvis det er store planter, vil det nok komme til at knibe en smule med pladsen :)

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Christian Bruun (ChristianDB)
Indlg: 5

rhus
31/10-2013 18:27

--
Mange tak for svaret, Anja.

Jeg vil prve at finde nogle planter, der strrelsesmssigt egner sig til mindre lejligheder. Hvis det gr helt galt med pladsen, m jeg indfre flyvende udskiftninger imellem lampen og vindueskarmen. - I vrste fald forre planter vk :-)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3997, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: zidyesfsl
Antal Emner: 2214
Antal indlg: 18228 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 5)