Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Mikkel Vinge (Pantalaimon)
Indlg: 6

Randers
06/01-2014 15:22
Hej Chilifans,
Nu har jeg ogs kastet mig ud i dyrkning af chilier, mest som et lille hobbyprojekt.
Jeg har allerede kbt nogle forskellige fr fra den helt milde ende af skalaen til "Mord".

Da jeg som sagt er nybegynder vil jeg meget gerne have nogle af jer til at vurdere om mit set-up er tilstrkkeligt. Jeg vil gerne forsge at holde det forholdsvist billigt indtil jeg ved om det er noget for mig.

Jeg har 6 forskellige sorter, hvor jeg har tnkt mig at have 2 planter af hver. Planterne kommer til at st og spire i et minidrivhus (ca. 38 x 24cm) og vil blive plantet i Jiffy'er.

Jeg er s heldig at have en varmemtte liggende, og den fr lov til at ligge under drivhuset for at holde en nogenlunde optimal temperatur p mellem 25 og 30 grader.

Drivhuset kommer til at st i et sydvendt vindue, men grundet trerne i haven, vil de nok ikke f den helt optimale lysmngde. Jeg har derfor tnkt mig at installere 8W LED pre med 168 prer (138 rde & 30 bl), som kommer til at belyse mine spirede planter ca. 18 timer hver dag.
(Jeg tnker mest denne belysning som et tilskud til den sol som planterne ogs vil f naturligt.)

Hvad synes I?

--
Mvh, Pantalaimon.

Svar Send privat besked
martin larsen (mlarsen)
Indlg: 47

Led dyrker/hydroponic dyrker
07/01-2014 15:11

--
Jeg syndes at der lyder udemrket du skal bare vre sikker p led lampen er strk nok

Svar Send privat besked

Randers
08/01-2014 00:55
mlarsen skrev:
--
Jeg syndes at der lyder udemrket du skal bare vre sikker p led lampen er strk nok

--

Hej Martin.
Jeg er ikke sikker p hvordan jeg afgr om LED-pren er strk nok.
Der er tale om denne her: http://kridtvejs.dk/vaekstlys-paere-8w-168-led-paerer-p-1538.html

Svar Send privat besked
martin larsen (mlarsen)

08/01-2014 07:09

Hej Mikkel
Man mler lys i Lux eller calvin plus et par stykker mere
Man kan godt have en led lampe med mange led p men hvis de ikke lyser srligt meget s danner planten ikke det grnne farvestof klorofyl hvor blomsten omdanner sollys til kemisk energi gennem fotosyntesen og man kan tit se planter der er drevet frem kun med led er mere lysegrnne i det

Jeg bruger selv denne pre http://www.prolys.dk/da/product/26000-proplant6 og jeg kan se at den giver et strker lys end den du spurgte om men den du bruger kan sikkert benyttes jeg kender ikke lige den model men du kan evt holde je med dine planters farve

Men det kan kun bruges som en rettesnor da en lys farve ogs godt kunne vre et gdnings problem
Hber at det gav dig lidt ellers s skriver du bare igen

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
09/01-2014 08:12

--
Har du lst her p siden, hvad der skrives om LED-lamper?

Jeg ville aldrig kbe en lampe, som den du foreslr, da hver enkelt diode er s svag - den kan kun bruges til helt sm stiklinger.

Du skal g efter noget lys med minimum 1W-dioder, og hvis du vil have en god kvalitet, kan jeg anbefale at kbe hos barney.dk eller Prolys :)

Men mler i vrigt ikke LED-lys i lux/lumen, men bruger enheden PAR, der omhandler de blgelngder, som lampen udsender :) Lumen er for mennesker - ikke for planter.

Svar Send privat besked

Randers
09/01-2014 12:29
LED-dyrker skrev:
--

Jeg ville aldrig kbe en lampe, som den du foreslr, da hver enkelt diode er s svag - den kan kun bruges til helt sm stiklinger.

Du skal g efter noget lys med minimum 1W-dioder, og hvis du vil have en god kvalitet, kan jeg anbefale at kbe hos barney.dk eller Prolys :)

Hej Anja,
Ja, jeg har snuset rundt p siden i hb om at finde noget hjlpsomt. Og jeg har da ogs fundet en del interessante emner om netop LED-dyrkning.
Mit eneste forbehold mht. de 1W-dioder er at de jo er meget dyre, isr nr man er studerende p SU. :(

Men hvorom alting er, s skal det jo bare bruges som supplement til solens egne strler. Men jeg kigger videre, og ser om jeg ikke kan finde et brugt panel, eller noget lignende.
Mange tak for dit svar! :)
--

Svar Send privat besked
martin larsen (mlarsen)

09/01-2014 14:02

@anja da jeg skrev lumen var det for at give Mikkel nogle data han mske kunne bruge til at sammenligne med den pre han selv bruger det var ogs derfor at jeg skrev at der var flere mder at mle p og fordi de p prolys hjemmeside skriver at deres pro6 pre er p 600 lumen

For det er besvrligt at snakke om blgelngder p lys osv s det var bare et forsg. P at holde det p et alm niveau

Svar Send privat besked

Slagelse
09/01-2014 21:58

--
Enig - det kan hurtigt blive meget kryptisk, synes bare lige, at ville kommentere p det du skrev, for det forvirrer bare endnu mere at blande lumen ind i det .) Ogs noget fis, at Prolys skriver om det p siden, synes jeg...

Men det vsentlig har var jo ogs bare, at der ikke er meget spark i de sm dioder.

Man kan kbe en del lamper med 1W-dioder billigt p ebay - de er ikke lige s gode som dem, man kber her, men de kan godt bruges... S Mikkel - mske kan du kbe et par af dem hjem indtil videre?

Bare husk, at du risikerer at skulle betale flere hundrede kr. ekstra i told og omkostninger, hvis du kber for mere end 80 kr. ad gangen - s bestil evt. lamperne separat og bed om at f dem sendt i separate pakker...

Svar Send privat besked

Randers
10/01-2014 10:45

--
Hej igen.
Jeg m nok erkende at lyset er det sidste man skal spare p. Jeg har kigget rundt p eBay og fundet en del forskellige muligheder.
Senest har jeg undersgt nrmere vedr. UFO-vkstlys. Jeg fandt denne model, bde p eBay og herhjemme. Den virker noget kraftigere end mit tidligere valg.
http://billiggro.dk/da/vaekstlys-plantelys/336-plantelys-50w-ufo-luksus-.html

Den ser for mig ganske fornuftig ud, selvom der nok frst bliver rd til den fra februar.
Hvad siger profferne?
Mvh.

Svar Send privat besked

Slagelse
10/01-2014 17:37

-- Jeg har haft en UFO en gang og er ikke s vild med dem - jeg synes, at man fr meget mere ud af 2-3 mindre lamper, som er lettere at placere i forhold til planterne.

De giver sikkert et ok lys - det andet er bare mere praktisk, hvis man f.eks. har et aflangt omrde at dyrke p.

Og med flere sm kan man holde sit strmforbrug nede ved kun at bruge en i starten og udvide efter behov. Fint for bde pengepung og milj :)

Svar Send privat besked

Randers
11/01-2014 20:57
LED-dyrker skrev:

Og med flere sm kan man holde sit strmforbrug nede ved kun at bruge en i starten og udvide efter behov. Fint for bde pengepung og milj :)

--
Hej igen.
Jeg takker, endnu en gang, for de gode rd. Jeg prver med nogle 12W Spots, de skaldte "Chili Special". Jeg starter med en enkelt spot, og s udvider jeg som planterne vokser.
Jeg hber at det vil vre godt nok. :)

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6512, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: dinaiv69
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)